Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Understimulans  (läst 1250 gånger)

Tesse

• Västergötland
    • www.ostergardensgetost.se
Understimulans
« skrivet: 20 jan-10 kl 21:56 »
Jag tror mina bockar,2 st, är understimulerade. De får vara inne den mesta tiden, dels för att det är dåligt väder och de vänder och ska in igen så fort de får gå ut och dels för att jag inte kan ha ström på tråden när det är så himla mkt snö överallt, och det har de självklart lärt sig och hoppar ut fortast möjligt. Jag kan inte ta ut dem själv på promenader eftersom bockarna drar mig mittitu och jag måste ha dom två i grimskaft, tar jag dom en och en står de vid dörren och ska in igen.
Frågan är om de tar illa vid sig när de får vara inne så mycket. Jag har 6 st på 21 kvadrat, men bockarna verkar så extremt understimulerade. De bråkar och vevar med sina horn så fort jag kommer dit (nytt beteende), står och slår och skrapar med hornen i inredningen och är allmänt besvärliga i sitt sätt att vara. Kanske beror det på att jag placerat 2 getter, varav en bock-killing, i andra ändan av ladugården för att mamman måste börja sina ner?
Det är så hysteriskt allting just nu känns det som med bockarna, med killningar, med kalvar som springer runt och är tokiga och med alla kor som står och gapar på dom! Jag tror jag blir tokig själv om det inte blir lugnt snart! (puh, där fick jag skriva av mig lite också! :-\ )

Getter överallt och ett eget litet mejeri :) www.ostergardensgetost.se

Mmmm

• Övriga världen
SV: Understimulans
« Svar #1 skrivet: 21 jan-10 kl 05:50 »
Du har nog rätt - de har antagligen tråkigt och en massa överskottsenergi.

Du skriver att de rymmer eftersom elstängslet inte funkar i snön. Har du provat att ge dem nåt att sysselsätta sig med ute i hagen? Då kanske de tycker det är roligare att vara där (och stannar kvar ett tag iallafall...). Gran- eller tallris är jättebra och en lite större gran/tall ännu bättre. Förutom att det är gott att äta så kan de stånga på den, feja hornen, gnaga bark och få utlopp för lite av sin energi. 

Mina getter har ganska gott om plats inomhus och är uppdelade i olika grupper som trivs ihop. Ändå tycker jag de verkar må mycket bättre av några timmar ute i hagen varje dag, även nu på vintern. Även om de inte "gör" särskilt mycket ute nu när det är snö överallt, så blir det ändå lite omväxling för dem att komma ut ur stallet. De får en bal hö uppdelat i flera högar att plocka med, lite torkat löv eller kanske någon liten gran att gnaga på när de är ute, så de är sysselsatta. Om vädret är för tråkigt (eller jag har för dåligt med tid  :-[) så de får vara inne flera dagar i rad så tycker jag det märks direkt - de blir grinigare, stökigare och det är mer bråk vid utfodringen.

Tesse

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 21 jan-10 kl 09:56 »
Exakt, grinigare och stökigare! De får både hö att äta och träd att gnaga på..men ändå är det som att dom vill in efter en kort stund och då börjar det med att en hoppar emellan och sen kommer resten av gänget  ::) hade jag inte haft en väg mitt i gården och massa kor i ladugården hade jag bara släppt dom så kunde dom gått här och tuggat på det som passade dom bäst och gå in när de så önskade..  :P

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #3 skrivet: 22 jan-10 kl 06:16 »
Ger du dem sly inne med?
Om inte så gör det!
Mina getter får björksly som jag sågade ner och torkade i somras.
Har du inget sly, går det bra att slänga in en gran eller annat trädslag.

Man får försöka sysselsätta dem så gott det går. Getter är bökiga när de har tråkigt!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Tesse

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 22 jan-10 kl 09:35 »
jodå, de får tallgrenar och halva släktens begagnade julgranar, skalas snabbt, dock utan kulor  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

671 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser