Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höna som tappar alla fjädrar  (läst 12537 gånger)

trallallaa

• Gäst
Höna som tappar alla fjädrar
« skrivet: 20 jan-10 kl 13:40 »
Jag har en Kinesisk vaktelhöna som snart är helt naken. Jag tog upp henne nyss för att kolla om hon har några parasiter och jag fick nästan alla hennes kvarvarande fjädrar i handen  :o .
Det är bara hon som ser ut så. Vad kan det vara, kommer hon få tillbaka fjädrarna?

Hon har en liten "toeball", men jag kan inte ta i henne mer än nödvändigt, hon ser snart ut som en fryskyckling i affären... :-\ :'(

borka15

SV: Höna som tappar alla fjädrar
« Svar #1 skrivet: 20 jan-10 kl 17:12 »
Fy, lilla skruttan, har jag inte sett innan. är det nåt hon inte tål montro?

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
« Svar #2 skrivet: 20 jan-10 kl 18:02 »
Oj, ser lite ut som hudeksem, eller väldigt torr hud  :-X
Först tänkte jag att tuppen kanske hade varit på henne lite för mycket men hon är så röd i skinnet...Det finns inte nån fjäderätarparasit som stämmer in på symptomet?

Jag skulle testa:
Foderbyte
Miljöbyte
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

trallallaa

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 20 jan-10 kl 18:10 »
Det kanske är spånet? Jag har hämtat det från sågen här bredvid, det är säkert olika träslag som sågas där och hon kanske är allergisk mot någon av dem...?
Annars så har jag nyligen lagt till ett slags kraftfoder för undulater,den köpte jag förra måndagen.
Jag trodde också att det var tuppen först, men såg sedan att hon började tappa fjädrarna på huvudet också :o. Så när jag tog upp henne idag, så bara faller det av fjädrar :'(
Ok,allergi mot något!! Ska börja klura ut vad det kan vara. Ska jag smörja in henne med något? Hon ser så torr ut!?

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 20 jan-10 kl 18:23 »
Kan det vara att spånet är färskt??
Visst var det väl nåt träslag som avger nåt ämne....????? när det var färskt????
Har för mig att jag läst nåt sånt, men jag kan ha fel.
Det ser i alla fall väldigt illa ut tycker jag, synd om henne

trallallaa

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 20 jan-10 kl 18:35 »
Citera
Det ser i alla fall väldigt illa ut tycker jag, synd om henne
Jag lovar att inte låta henne lida länge. Jag ska bara åka och köpa spån från granngården och byta foder. Ser det inte bättre ut på någon vecka, så behöver hon inte lida mer. Men jag måste ju få göra ett försök att rädda henne :'(

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #6 skrivet: 20 jan-10 kl 19:04 »
Spån från barrträd tror jag det är som innehåller terpentin när det är färskt. Det kan säkert orsaka allergi. Intressant att se om hon blir bra efter bytet. Jag hade planer på att kolla med ett lokalt sågverk om jag kunde köpa spån där, men det känns inte så lockande just nu. Fast det beror väl som sagt på hur färskt spånet är?

trallallaa

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 20 jan-10 kl 19:25 »
Det här spånet tar vi direkt från deras "spånrum",. Vi dyker ner och fyller stora sopsäckar, så det är väldigt färskt.
Jag tycker att det är mer dammigt, eftersom de inte bara har kutterspån utan även, spån som ser ut som damm.
Det är svårt att förklara. Men vaktlarna och hönsen behöver ju inte så mycket,så till dem kan jag gott köpa från granngården.

Hästarna fungerar på spånet från sågen, så där fortsätter jag hämta åt dem.

Soshila

• Småland
« Svar #8 skrivet: 20 jan-10 kl 19:28 »
Jag tror att terpentinhalten minskar om man harmöjlighet att ha spånet liggande så det luftar, men jag vet iofs inte hur lång tid det tar. Man känner kanske på lukten om det luktar färskt.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #9 skrivet: 20 jan-10 kl 20:51 »
Inte för att jag vet vad det är men vill bara säga att - Det ser exakt likadant ut som på hönsen på en gård i danmark när jag var där för flera år sedan! Förutom att hönorna med hade som gula sårskorpor i huden, kommer ihåg hur jag nästan kastade iväg hönan jag hade plockat upp för jag tyckte det såg så äckligt ut och inbillade mig att jag fick på mig någon smitta som jag kunde bli sjuk av (jag var 11-12 år gammal).  :-[

De hönsen gick fritt på gården, undrar vad det kan ha varit, om det kan vara samma sak som din lilla vaktel har`? ... Vad det nu är... >_<
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

trallallaa

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 20 jan-10 kl 21:17 »
Citera
som gula sårskorpor i huden
Oh, mysigt DET låter då  :o :-X
Hon har inga sår, bara väldigt fnasig och skör hud. Jag VET att jag sett sådan hud förut, men kommer inte på var, fast då var det på människa...
Bränd hud som läker *funderar*, men det är inte som ringorm och huden är inte inflammerad, den är inte upphöjd. Jag funderar på om det är ökad värme, som gör henne röd. Alltså hennes egen värme, det måste ju bli kallt utan fjädrar...
Jaja, det återstår att se.

Jag har ju bytt bur till dem och placeringen blev annorlunda, kan det vara stress också?

Soshila

• Småland
« Svar #11 skrivet: 23 jan-10 kl 16:33 »
Hur har det gått med hönan?

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #12 skrivet: 24 jan-10 kl 09:36 »
Jag gissar ändå på att det är tuppen eller tupparna om du har flera som fixat til det här. Ibland väljer de ut en favorithöna och hon kan bli så här plockad. Jag skulle sätta henne för sig själv tills fjädrarna växt ut igen och ev bytt ut tuppen. Har själv varit med om det många gånger. En del vakteltuppar är som tuppen i hönan Agda.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #13 skrivet: 24 jan-10 kl 10:00 »
Men blir de sådär rödfnasiga i huden då?  :-\

Min tupp levde rövare för några dagar sedan, funderade på att ta undan honom ett tag nästan. Han ville para sig, men hönorna hade ledsnat och började gå undan, då blev han arg och började spöa dem istället. Och jag skulle precis iväg till skolan, måtte de inte ha urhackade ögon eller något när jag kommer hem tänkte jag.  :-X Men han hade tydligen lugnat ned sig sen, men någon höna har en blåtira efter misshandeln av att hon sexvägrade... Så vakteltuppar verkar kunna vara riktigt hemska ibland. >__<
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 24 jan-10 kl 14:25 »
Har alltid läst att det är hönorna som är "aggresiva", men hittills är det bara tuppen jag har märkt problem av. Som Linkoso säger. Har haft mina i ca ett halv år och helt plötsligt så hittar jag en höna med skallen helt blodig. Tar bort henne och efter någon vecka så får jag nya som jag testar att sätta in, tja efter ett par dagar så såg jag att dom hade lite sår och tyckte att det var tuppen som hela tiden skulle springa efter dom! Så nu har jag tagit bort tuppen till en annan bur för att kolla om det verkligen inte är någon annan som är elak, men det ser lugnt ut. Så vet inte vad som hände, tuppen fick helt plötsligt fnatt ??? vet ju att nya individer kan störa ordningen i gruppen, men den första var ju en höna som alltid har bott tillsammans med de andra. Aja, han får bli middag med resterande ungtuppar  ;D

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #15 skrivet: 24 jan-10 kl 15:29 »
Är det sårskador av värre art är det hönorna som har hackat på varnadra men här är det ju bara fjädrar som är borta. det blir narigt och rött när man drar bort fjädrar. Det här handlar inte om aggressivitet utan om "hormonerna" hos tuppen.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #16 skrivet: 24 jan-10 kl 15:36 »
Ja, min tupp verkar ha fått riiiiktiga vårkänslor som sagt. Har varit lite halvförvånad över att mina hönor sett så fina ut hela tiden, så ser man andra som är halvnakna... Men nu börjar mina också gå emot det stadiet!! >_<'' aoo, kolla ögonlocket på henne, det är sårigt efter att han anföll henne! Och då menar jag anföll, han var helt tokig (som när två tuppar hos tamhöns slåss eller hur man ska säga, de riktigt tar tag och flaxar och sparkar och sliter)...  :-\ Och han själv saknar några fjädrar på ryggen med efter att hönorna har slagit tillbaka... Men nu verkar de ha lugnat ned sig, han ska få flera hönor snart med! Dock så verkar inte det spela så stor roll, för han har sina favoriter, det är de han sliter ut medan en höna ser bra ut.
« Senast ändrad: 24 jan-10 kl 15:38 av Linkoso »

trallallaa

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 24 jan-10 kl 15:57 »
Hönan är nog på bättringsvägen,eftersom hon har börjat få "knottrig" hud, så det är nog fjädrar på väg.
Hon är ensam, med en tupp (5 veckor gammal), så hon ska få ha sällskap, men ändå få vara ifred.
Hon har fått nytt spån,jag tog bort kraftfodret för undulater och hon verkar väldigt pigg och matglad.
Kanske inte så vacker just nu  ::)

Har ingen aning om vad det var, men ingen av de andra har reagerat på något sätt.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #18 skrivet: 24 jan-10 kl 19:05 »
Haha, förlåt mig!!! Men hon såg så himla rolig ut!  >:D :-[

trallallaa

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 24 jan-10 kl 20:56 »
Citera
Haha, förlåt mig!!! Men hon såg så himla rolig ut!
Ändå var det där de bästa bilderna på henne  o:) De andra bilderna fick tankarna att vandra till... en Gam !!

Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser