Jag skulle nog spontant säja havre och solrosfrön.
Vete är det sädesslag som är mest energirikt medan havre har högst fetthalt.Oskar vad äter dina andra hönor? Äter de allfoder eller värpfoder så tycker jag hon med kan göra det, med lite tillskott av lite solrosfrön och smaskiga matrester.
Eftersom flera har sagt havre så bör man nog tänka på att det är "effektivare" för hönsen om havren är krossad. Det finns även havre med högre fetthalt att köpa, så kallad Matildahavre. Är det fett, muskler eller skelett du vill stärka hos hönan? Är det bara ökad muskelmassa så kan ett kycklingfoder vara ett alternativ, det ger höga halter av lättsmält protein.
Ja hel-vete sa de på lokalföreningen att höns blir tjocka av.
Fast frågan är väl VARFÖR hon är mager. Kanske är allt som behövs att hon får mat skiljd från de andra så hon får äta ifred?
Hej!Vete ger feta höns! Fördelen med vete framför havre är att havre har mer skal/agnar än vetet.GE även värpfoder och snäckskal, grus/sand i en separat skål bör hönsen ha.Lycka till med dina hönor!!MVHPS vad har du för sorts höns?? DS
jag har orpington.det är en dv orpington höna.Sonjajo hon har fåt samma foder som de andra.
Men om hönan får samma foder som de andra och har på så sett fått för lite fett så borde ju de andra hönsen med vara undernärda(smala)!?....har du kollat bajset.....så hon inte har mask?