Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Film: Kokvinnorna  (läst 23936 gånger)

Pong

SV: Film: Kokvinnorna
« Svar #80 skrivet: 27 dec-11 kl 11:52 »
Om vi hjälps åt att hjälpa folk att skaffa djur, kan man sedan lägga ner storfarmerna för gott.
Det räcker med att se vilken film som helst för att se djuren där mår dåligt och är psykiskt sjuka.
Reglementet är satt med bakgrund att städerna behöver kött.
Det räcker med att titta på en belgian blue, för att förstå vad industrin håller på med.
Och det är bara ett exempel av tusen.

Du menar då alltså att djuren har det dåligt,, pga flmer? Ta på dig stövlar och gå ut i en modern lantbrukgård och se med ögonen dina istället.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #81 skrivet: 27 dec-11 kl 12:01 »
Om vi hjälps åt att hjälpa folk att skaffa djur, kan man sedan lägga ner storfarmerna för gott.
Det räcker med att se vilken film som helst för att se djuren där mår dåligt och är psykiskt sjuka.
Reglementet är satt med bakgrund att städerna behöver kött.
Det räcker med att titta på en belgian blue, för att förstå vad industrin håller på med.
Och det är bara ett exempel av tusen.

Kanske bättre att gå ut och titta i verkliga verkligheten än att bara djupstudera dumburken. 
Ingen kan väl påstå att någon av systrarna hade det bästa tänkbara och ingen kan väl hurra och hoppa jämfota över djurhållningen?
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Mårten gås

• Uppland
« Svar #82 skrivet: 27 dec-11 kl 12:03 »
Kanske bättre att gå ut och titta i verkliga verkligheten än att bara djupstudera dumburken. 
Ingen kan väl påstå att någon av systrarna hade det bästa tänkbara och ingen kan väl hurra och hoppa jämfota över djurhållningen?

Svaret har du i föregående post #87.
Påstår inte att deras djurhållning är optimal, men minst dubbelt så bra som industriell verksamhet i alla fall.

Idealet hade varit djur som går på "andra" sidan staketet än vi är vana vid idag.
Då kan man prata om djurens himmelrike på jorden.
Där staketet "gärsgården" var som skydd för att inte djuren skulle gå in i huset och bosätta sej där.
« Senast ändrad: 27 dec-11 kl 12:10 av Mårten gås »
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #83 skrivet: 27 dec-11 kl 14:31 »
Aningen långt bort från trädens ursprungs ämne nu..
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Falin

• -
« Svar #84 skrivet: 27 dec-11 kl 14:39 »
Stora besättningar med många kor ger mer stress mer skador mm !
Men Svenska kor har det kanske bäst i världen vilket jag är glad och stolt över !
Sverige månar mer om djuren än om människorna !

Definiera "stora besättningar"? Jag har varit i flera lagårdar med 3-500 kor, där djurhållningen var betydligt bättre än hos kokvinnorna.

Maria C S

• Småland
« Svar #85 skrivet: 27 dec-11 kl 15:13 »
Definiera "stora besättningar"? Jag har varit i flera lagårdar med 3-500 kor, där djurhållningen var betydligt bättre än hos kokvinnorna.

Ja det går alltid att göra bättre och hade den handicapade kvinnan fått det stöd som hon skulle, hade säkert många saker varit bättre på flera sätt !

Stor besättning mer än 20 kor, varför man ska ens ha så många är mej en gåta !

Ur självhushållnings syn så behövs bara 1 men man har 2-3 så dom får sällskap men det ger ju ett överskott som kan säljas till andra.

Miljön drabbas av stor koncentaration av en sort dvs 500 kor på en och samma yta det gynnar inte mångfald i fauna och inte naturvänligt.

Täta koncetrationer av djur ger möjlighet till smittspridning parasiter mm och ökar behovet av mediciner och parasitmedel.

Allt hamnar sist och slutligen i marken igen !

Kvantitet eller kvalitet !

Lugna harmoniska djur ger kvalitet, djur som äter naturlig mat med örter är kvalitet.

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Maria C S

• Småland
« Svar #86 skrivet: 27 dec-11 kl 15:18 »
Dom som inte sett flimen behöver int köpa CD och sponsra miljöförstöringen och industrin !

Filmen kan ses här... gratis !

http://svt.se/2.173701/1.2658095/

kasvattaja

• Lämnade planeten 2012
    • Halland
    • PermakulturNU
« Svar #87 skrivet: 27 dec-11 kl 15:21 »
Hur kan det va att detta forum heter Alternativ, när så många slåss

med näbbar och klor för för att försvara det rådande? Jag menar,

vad består alternativet av? Det verkar i den här tråden som att

många anser att vårt moderna lantbruk med dess djurhållning

är bra. Varför då delta i ett forum som åtminstone verkar som

syftet med, är att finna alternativ? Kan det va så att många inte

vet vad ordet alternativ betyder? Jag undrar verkligen.
You are free, have always been, just made believe you are not

mclaeson

• helgbonde och balkongodlare
    • Småland
« Svar #88 skrivet: 27 dec-11 kl 15:35 »
Hur kan det va att detta forum heter Alternativ, när så många slåss

med näbbar och klor för för att försvara det rådande? Jag menar,

vad består alternativet av? Det verkar i den här tråden som att

många anser att vårt moderna lantbruk med dess djurhållning

är bra. Varför då delta i ett forum som åtminstone verkar som

syftet med, är att finna alternativ? Kan det va så att många inte

vet vad ordet alternativ betyder? Jag undrar verkligen.

Det måste väl ändå ses som alternativt att bedriva modern djurhållning småskaligt?

Uppbundna kor och andra äldre former av djurhålling är väl inte alternativt hoppas jag?? Det är ju föråldrade sätt att hålla djur.

Om man följer dagens djurskyddsregler för nötkreatur samtidigt som man inte har så många djur utan hinner ängna lite tid åt varje individ får väl detta kallas alternativt??

Falin

• -
« Svar #89 skrivet: 27 dec-11 kl 16:10 »
Har du någonsin sett en fäbo med djur med egna ögon, kan du omöjligtvis påstå att korna har det bättre på ett ställe där dom är 500 st, står på rad på betonggolv i små bås och muar i kör.

Om du faktiskt läser mitt inlägg så ser du att jag jämför med Kokvinnorna, som tråden handlar om, inte någon fäbod. Och jo, jag påstår att en modern lösdriftslagård med 500 kor är bättre djurhållning än hos Kokvinnorna, där flera djur var ohälsosamt feta, hygienen och flugorna i lagården under all kritik och där korna stod uppbundna i små bås hela vintern.
« Senast ändrad: 27 dec-11 kl 16:12 av Falin »

kasvattaja

• Lämnade planeten 2012
    • Halland
    • PermakulturNU
« Svar #90 skrivet: 27 dec-11 kl 16:20 »
Det måste väl ändå ses som alternativt att bedriva modern djurhållning småskaligt?

Ja, jag ser det som ett alternativ till stordriften.

Uppbundna kor och andra äldre former av djurhålling är väl inte alternativt hoppas jag?? Det är ju föråldrade sätt att hålla djur.

Eftersom jag inte är ko, kan jag inte avgöra om det är illa att stå uppbunden.
Jag hjälpt en granne för några år sen som hade 50 uppbundna kor. De
verkade trivas utmärkt. Vad jag kunde avgöra. Å andra sidan hade jag en annan
granne som byggde nytt lösdriftsstall för 200 kor med datormjölkning, väldigt
modernt. Det var inte många dar om året som inte distriktsveterinärens bil
stod på gårdsplanen.

Om man följer dagens djurskyddsregler för nötkreatur samtidigt som man inte har så många djur utan hinner ängna lite tid åt varje individ får väl detta kallas alternativt??

Dagens djurskyddsregler uttalar jag mig inte om. Att ha ett fåtal djur som
behandlas som individer ser jag som ett förnämligt alternativ.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #91 skrivet: 27 dec-11 kl 16:25 »
Måste vara rätt naturligt att binda upp kor när man ska mjölka dom.
Hur ska man annars göra?

Som jag förstår ordet uppbundna kor = fastknutna kor.
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

Falin

• -
« Svar #92 skrivet: 27 dec-11 kl 16:30 »
Måste vara rätt naturligt att binda upp kor när man ska mjölka dom.
Hur ska man annars göra?

Som jag förstår ordet uppbundna kor = fastknutna kor.

Med uppbundna menas att de står fastknutna i sitt bås från det att de kommer in från betet tills att de släpps ut igen. Inte att de bara binds upp vid mjölkning. Något som jag tycker är helt och hållet förkastligt, men tyvärr vanligt i många gamla lagårdar.

anette i bugared

• -
« Svar #93 skrivet: 27 dec-11 kl 16:41 »
Tråden har alltmer kommit att handla om djurhållning trots att den egentligen handlar om att överleva och leva på ett sätt som egentligen inte är möjligt. Hon (Britt) påminner mig om Helena Langehed i Hindås, http://www.warne.se/docs/mot_strom2.pdf , som även hon levde på ett helt omöjligt vis men gjorde det till ett sätt att överleva.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Nils Engelbrekt

• Västergötland
« Svar #94 skrivet: 27 dec-11 kl 17:09 »
Helt rätt att smitt-trycket ökar med djurantalet, helt rätt att miljöbelasningen oftast blir större med stort djurantal/ha. Däremot ökar kontrollen/effektiviteten per djur och effektiviteten på åkern- vilket torde vara det mest vettiga för våran jord. Allt annat är slöseri och miljöförstörning.   

Maria C S

• Småland
« Svar #95 skrivet: 27 dec-11 kl 17:18 »
Däremot ökar kontrollen/effektiviteten per djur och effektiviteten på åkern- vilket torde vara det mest vettiga för våran jord. Allt annat är slöseri och miljöförstörning.   

Hej Nils hur menar du nu ! Kan du utveckla det lite ?

Kira

• Småland
« Svar #96 skrivet: 27 dec-11 kl 17:41 »
Filmen visade två envisa systrar som inte kunde enas om hur gården de ärvt skulle skötas. I filmen lyste solen och gräset var grönt. Undrar hur det ser ut inne i den slitna, förfallna och genomskitiga ladugården på vintern då djuren står inne? Och hur Arla kunde hämta mjölk där kvinnan kröp omkring på gödselstacken och tömde gödseln från skottkärran med bara händerna? Är det någon som tror att hon bytte om efteråt eller tvättade händer eller spenar på korna. Såg någon hur skitiga naglar hon hade eller att katten fick dricka direkt ur spannen med mjölken?
Är detta alternativ hushållning så betackar jag mig, usch.

kasvattaja

• Lämnade planeten 2012
    • Halland
    • PermakulturNU
« Svar #97 skrivet: 27 dec-11 kl 18:15 »
Filmen visade två envisa systrar som inte kunde enas om hur gården de ärvt skulle skötas. I filmen lyste solen och gräset var grönt. Undrar hur det ser ut inne i den slitna, förfallna och genomskitiga ladugården på vintern då djuren står inne? Och hur Arla kunde hämta mjölk där kvinnan kröp omkring på gödselstacken och tömde gödseln från skottkärran med bara händerna? Är det någon som tror att hon bytte om efteråt eller tvättade händer eller spenar på korna. Såg någon hur skitiga naglar hon hade eller att katten fick dricka direkt ur spannen med mjölken?

Filmen handlade om två kvinnors liv. Vad jag såg tog ingen ställning

för eller emot dessa livsöden eller presenterade det hela som alternativ

hushållning.

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #98 skrivet: 27 dec-11 kl 19:32 »

Jag kan inte annat än hålla med.
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #99 skrivet: 27 dec-11 kl 19:58 »
Rulla sej i dyngan kan man väll göra, bara man tvättar händerna efteråt.

Mja det såg inte ut som om "tvätta sig" var något ofta förekommande.... Och god hygien i samband med föda som annan kanske ska äta torde vara ett krav.
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 2 användare
Hans Hultén, Wes Jr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser