Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Film: Kokvinnorna  (läst 23933 gånger)

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
SV: Film: Kokvinnorna
« Svar #60 skrivet: 26 dec-11 kl 20:18 »
något jag reagerade oerhört starkt i filmen var just - varför har inte denna människa hjälp via kommunen?? hon är ju verkligen handikappad. hemsamarit eller någonting i alla fall som underlättar vardagen.
sedan vart ju jag i allfall förbaskad på systern och hennes kommentarer. jag minns inte att britt på någo sätt talade illa om inger men inger bara jäste på britt och vilket dåligt liv hon levt och att killen hon haft var för bra för henne. hon hade tillochmed fått med sig sin dotter som talade illa om britt. detta gjorde mig arg. alla vill inte ha barn. bara för någon väljer en annan väg än en själv så betyder ju inte det att den valt fel väg. sedan att britt jobbat fastän ryggen var dålig var ju troligen för att hon hjälpte till på gården och inte inger.
inger såg ju mest pengar och att kunna ta det lugnt medans britt ville vara lycklig. med det hon hade.

och ang tjuren/stuten så tyckte jag mig se en svulst eller något på buken på höger sida när han gick och han haltade och gick lite dåligt men det kan ju vara övervikt. tyckte också det var ett underligt beslut att bara ta bort honom, som jag sa till min man om bara vet godkänner köttet så kan i alla hunnarna äta det om det inte funkar att människor äter det av någon anl.
nej sådant slöseri blir jag förbannad av. vi fick en ardennerhäst (minns inte vad den dog av) som vi hängde upp i logen när jag var mkt liten och den hängde där en v innan hunnarna fått allt köttet. då slapp bonden kasta den på gödselstacken och våra hundar fick bra mat.

det enda som jag reagerade som dåligt när det gälde djurhållningen var att katterna såg fina ut men hade både infekterade slagsmålsskador och ögoninflamation. annars såg ju korna ovanligt rena och fina (dok något mycket i hull) ut, kor brukar ju annars gärna lägga sig i sin skit och bli smutsiga här och där men man vart ju förvånad när man såg hur dammig stallen var och hur svårt hon hade för gödsla hur hon lyckades håla korna så himla rena.

nej låt tanten ha kvar 3 kor och ha en assistent som hjälper henne med et personliga samt att släppa in och ut djuren sedan en avbytare på deltid som mjölkar och gödslar så tror jag tanten hade klarat mycket annat själv. tex hade hon kunnat ta in hö på ett mer ekenomiskt sätt kanske. kanske har mark nog för att för andras djur i utbyte mot att hon får rundbalar till sina egna kor så det går fortare att hantera höet.

det hade säkert funnits månag lösningar bara rätt person hade hjälpt tanten till rätta så hon kunnat fortsätta. sedan hade någon kunnat gå i lära hos henne. tror nog att båda systrarna hade haft mycket kunskaper att dela med sig till unga entrepenörer. själv hade jag gärna betalt för att gå där några månader och lära mig ett och annat om djurhållning.
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Maria C S

• Småland
« Svar #61 skrivet: 26 dec-11 kl 20:36 »
något jag reagerade oerhört starkt i filmen var just - varför har inte denna människa hjälp via kommunen?? hon är ju verkligen handikappad. hemsamarit eller någonting i alla fall som underlättar vardagen.
sedan vart ju jag i allfall förbaskad på systern och hennes kommentarer. jag minns inte att britt på någo sätt talade illa om inger men inger bara jäste på britt och vilket dåligt liv hon levt och att killen hon haft var för bra för henne. hon hade tillochmed fått med sig sin dotter som talade illa om britt. detta gjorde mig arg. alla vill inte ha barn. bara för någon väljer en annan väg än en själv så betyder ju inte det att den valt fel väg. sedan att britt jobbat fastän ryggen var dålig var ju troligen för att hon hjälpte till på gården och inte inger.
inger såg ju mest pengar och att kunna ta det lugnt medans britt ville vara lycklig. med det hon hade.

och ang tjuren/stuten så tyckte jag mig se en svulst eller något på buken på höger sida när han gick och han haltade och gick lite dåligt men det kan ju vara övervikt. tyckte också det var ett underligt beslut att bara ta bort honom, som jag sa till min man om bara vet godkänner köttet så kan i alla hunnarna äta det om det inte funkar att människor äter det av någon anl.
nej sådant slöseri blir jag förbannad av. vi fick en ardennerhäst (minns inte vad den dog av) som vi hängde upp i logen när jag var mkt liten och den hängde där en v innan hunnarna fått allt köttet. då slapp bonden kasta den på gödselstacken och våra hundar fick bra mat.

det enda som jag reagerade som dåligt när det gälde djurhållningen var att katterna såg fina ut men hade både infekterade slagsmålsskador och ögoninflamation. annars såg ju korna ovanligt rena och fina (dok något mycket i hull) ut, kor brukar ju annars gärna lägga sig i sin skit och bli smutsiga här och där men man vart ju förvånad när man såg hur dammig stallen var och hur svårt hon hade för gödsla hur hon lyckades håla korna så himla rena.

nej låt tanten ha kvar 3 kor och ha en assistent som hjälper henne med et personliga samt att släppa in och ut djuren sedan en avbytare på deltid som mjölkar och gödslar så tror jag tanten hade klarat mycket annat själv. tex hade hon kunnat ta in hö på ett mer ekenomiskt sätt kanske. kanske har mark nog för att för andras djur i utbyte mot att hon får rundbalar till sina egna kor så det går fortare att hantera höet.

det hade säkert funnits månag lösningar bara rätt person hade hjälpt tanten till rätta så hon kunnat fortsätta. sedan hade någon kunnat gå i lära hos henne. tror nog att båda systrarna hade haft mycket kunskaper att dela med sig till unga entrepenörer. själv hade jag gärna betalt för att gå där några månader och lära mig ett och annat om djurhållning.

Ja presis så tänker jag med !
Hon kunde stundom haft praktikanter och andra som ville lära sig från grunden !
Mycket kunskap inlärt under ett liv !
Lösningar finns om det är det man vill göra men uppenbarligen så själper man hellre !
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

kasvattaja

• Lämnade planeten 2012
    • Halland
    • PermakulturNU
« Svar #62 skrivet: 26 dec-11 kl 20:52 »
Jag såg filmen igår. Oparfymerad film om två kvinnors livsöden. Så kan

människors liv gestalta sig. Det kan man inte säga nåt om.

Jag tycker att många av inläggen i tråden är intressanta och tänkvärda,

andra respektlösa och bizarra och är oerhört taxam över att dessa

tyckare inte har nåt att säga till om i mitt liv.
You are free, have always been, just made believe you are not

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #63 skrivet: 26 dec-11 kl 21:44 »
ang att har rätt till hjälp när du har djur.

har du assistent så är dom en förlängning av dina armar eller ben. brukar du tex rida så ska du kunna fortsätta detta även om du varit med om en olycka.
jag har jobbat som assistent hos en kvinna som hade 2 hästar och red mycket innan en olycka och hon hade rätt att ha kvar hästarna. hon klarade inte ge dom hö, eler ta in och ut så det gjorde assistenten men med hjälp så kunde hon rida och eftersom det ingick i hennes vardag hade hon rätt till att ha kvar det enl beslut.

om man ska disskutera annars att om man inte klarar av en sak så har man inte rätt till det så går det ju att dra rätt långt en handikappad kan inte gå på toa själv ska den då få göra i byxan, en handikappad som inte kan ta hand om sina barn ska då barnen adopteras bort?

däremot så kan man ju ta en disskution med den handikappade oc hitta rimliga gränser. hade den jag jobbade hos drivit ett stuteri själv och inte haft råd med medhjälpare så kanske medelvägen hade varit att ha kvar 2-3 hästar och sälja resten.

En assistans insatts ger dig möjlighet att ha en så naturlig vardag som möjligt. Men en 77 åring blir inte beviljad assistanshjälp, det ligger under hemtjänsten.

I vardaglig vård ingår bla mat och hygien om den sökande anses ha rätt till detta. Så att dra in hjälp till och från toa är en dålig jämförelse. Självklart får man hjälp med sina barn.

Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

tamate

• Jämtland
« Svar #64 skrivet: 26 dec-11 kl 21:46 »
Stuten fille var halt och bara det gjorde ju att han inte fick levereras till slakteri, djuren ska vara fullt friska för att få levereras, annars blir det destruktion istället.           Vi vet ju inte om det var slaktkarens på den heller..

det sas ju inget om någon vet, det tyckte jag var lite underligt. undrar om hon fick ersättning för att dom tog honom. är ju skrämmande om någon kan komma och avliva ens djur sådär utan man skulle få ersättning eller förvarning.
www.missneback.se

trojlik

• I skogen är jag fri
    • Västergötland
« Svar #65 skrivet: 26 dec-11 kl 22:06 »
En mycket sevärd film som bjuder in till eftertanke. Man klagar alldeles för mycket nu förtiden ;)

JBF

• Småland
« Svar #66 skrivet: 26 dec-11 kl 22:10 »
En fin film, men lite tragisk som någon sa redan. Påminde om Hästmannen. Med all tydlighet märker man att saker och ting  spårat ur..
Det är ju totalt irrelevant att diskutera här huruvida veterinärer varit inkopplade eller ifall hon fick ersättning för Fille. Det är ju hundratals och åter hundratals filmtimmar som klippts ihop till en kramgo söndagsdokumentär på 1,15 h.

Jag gillar Gerdehag men undrar om han inte spetsat till filmen lite med tanke på rabaldret kring Hästmannens djurförbud. Stora stygga staten vs den lilla naturnära människan?
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

tamate

• Jämtland
« Svar #67 skrivet: 26 dec-11 kl 22:26 »

En assistans insatts ger dig möjlighet att ha en så naturlig vardag som möjligt. Men en 77 åring blir inte beviljad assistanshjälp, det ligger under hemtjänsten.

I vardaglig vård ingår bla mat och hygien om den sökande anses ha rätt till detta. Så att dra in hjälp till och från toa är en dålig jämförelse. Självklart får man hjälp med sina barn.

varför är det självklart, så en som har 10 ungar och blir handikappad ska självklart få hjälp med dessa men den som inte vill eller kan ha barn utan har berikat livet med något annat ska självklart INTE få hjälp med detta?

hon har ju haft problem med ryggen i många år så hon skulle fått hjälp för länge sedan

jag har jobbat inom äldrevården, att få hjälp till toa är inte en självklarhet. finns en anledning till att jag inte fortsatte, och det hade inte med dom gamla att göra utan hur dom behandlas på vissa ställen
www.missneback.se

tamate

• Jämtland
« Svar #68 skrivet: 26 dec-11 kl 22:52 »
Om vi ska dra in äldrevården i det här, är frågan i första hand varför gamlingarna inte tas om hand av sina barn och barnbarn hemma.
Spektakel är vad det är.

håller helt med, det värsta är när barn etc dyker upp en kanske 2 ggr per år och skäller och har sig för man inte följer regler och uppmaningar som gamlingen angav när dom flyttade in, 10 år tidigare utan att öht fråga tanten/gubben vad dom vill.
tänk på det när ni blir gammal, är favorit drickat verkligen coca cola, tänk er noga för om ni anger det får ni inte dricka annat tills ni dör. jag frågade även om jag visste att svaret skulle bli samma som alla andra gånger. värst var när en på jobbet gick för att få mer mat då tallriken var tom. fick till svar, vaddå få mer? tänker du hålla kärringen vid liv eller?

ush fy fan rent utsagt.
men det är ju inte så överallt som tur är.
www.missneback.se

tamate

• Jämtland
« Svar #69 skrivet: 26 dec-11 kl 22:59 »
En fin film, men lite tragisk som någon sa redan. Påminde om Hästmannen. Med all tydlighet märker man att saker och ting  spårat ur..
Det är ju totalt irrelevant att diskutera här huruvida veterinärer varit inkopplade eller ifall hon fick ersättning för Fille. Det är ju hundratals och åter hundratals filmtimmar som klippts ihop till en kramgo söndagsdokumentär på 1,15 h.

Jag gillar Gerdehag men undrar om han inte spetsat till filmen lite med tanke på rabaldret kring Hästmannens djurförbud. Stora stygga staten vs den lilla naturnära människan?

tycker det är relavant om vet var dit el ej, om han var utdömd och därför avlivades kan jag köpa det och det blir inte lika tragisk utan kanske humant istället. det är ju det som är frågan har filmaren vinklat historian och gjort kontrollanterna till fula gubbar eller hade kanske kontrollanterna rätt i att djuren inte hade så bra som man kan tro. det är jag lite nyfiken på.
www.missneback.se

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #70 skrivet: 26 dec-11 kl 23:03 »
varför är det självklart, så en som har 10 ungar och blir handikappad ska självklart få hjälp med dessa men den som inte vill eller kan ha barn utan har berikat livet med något annat ska självklart INTE få hjälp med detta?

hon har ju haft problem med ryggen i många år så hon skulle fått hjälp för länge sedan

jag har jobbat inom äldrevården, att få hjälp till toa är inte en självklarhet. finns en anledning till att jag inte fortsatte, och det hade inte med dom gamla att göra utan hur dom behandlas på vissa ställen

Ja nu är det inte jag som har stiftat lagarna i detta land. Och det är dem jag talar om, inget annat.

På din första fråga; Har du rätt till assistans så görs en utvärdering av vilka behov du har för att kunna leva ett så fullgott liv som möjligt med intressen, möjlighet till arbete osv. Antingen så går komunen in med assistanshjälp eller så sköter du din personal själv. dvs du anställer. Anställer du själv kan du ställa lite mera specifika krav på din personal men också få svårare att rekrytera. Här ingår även hjälp med barn och kanske djur. Det är en biståndsbedömmare som tillsammans med dig går igenom dina behov. Det är skattebetalarna som betalar.

En annan variant är att du ligger under LSS, Då gäller lite andra regler men du får inte ha passerat pensionsåldern. Även här ingår hjälp med barn och kanske djur enligt samma princip som ovan. Även här så betalar skattebetalarna i slutändan.

Om du är 77 år så har du inte rätt till assistans, utan du får söka hemtjänst. Hemtjänsten ombesörger inte mockning, in och utsläpp i ladugårdar.
Vilket jag tycker är bra. Någonstans måste man dra gränsen och personligen så drar jag den här. Att hålla damen med kor under bra former skulle bli både dyrt (personalkostnader) och krångligt (logistiken)

Hjälp till toalett är en självklarhet och en rättighet, enligt lag. Att det sen inte fungerar det är en annan sak. Men i stället för att sluta sitt arbete kanske man skulle försöka förändra. Att lämna orättvisor tycker jag är dumt. Det finns tyvärr mycket som inte fungerar inom vård och omsorg, och det finns folk som hamnar mellan stolarna. Men det finns också lagar.

"Ko damens" rygg vet jag ingenting om, men jag tyckte det framkom av filmen att hon struntat i att följa läkarens råd. Det skulle heller inte förvåna mig om hon gång på gång viftat bort tal om läkarhjälp. Säg hemtjänst och hon fnyser.... ;)

*Nu har jag inte jobbat inom vård och omsorg på ett par år så turerna kan ha ändrats vad gäller biståndsbedömmning. Men jag tror i stort sett de är detsamma.

Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Maria C S

• Småland
« Svar #71 skrivet: 26 dec-11 kl 23:11 »
Är det något som gör så att djur far illa så är det industrin, framförallt psykiskt.
Och om fler skaffar sej djur för husbehov, slipper så många djur lida genom industrialiseringen.

Blir rätt irriterad på dom som säger, den lilla kycklingen har ju växt upp bland knivar och inte sett något annat i hela sitt liv, och därför är det ok att den får bo i en bur som är 10x10 cm stor, för att sedan avlivas.
Och samtidigt säga att en fysiskt skadad människa inte skulle kunna skapa bra förutsättningar för att ta hand om sina djur.
Hur hon än beter sej kommer dessa djur ha det minst dubbelt så bra som djur inom industrin.

Jepp det är kalla fakta !

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #72 skrivet: 27 dec-11 kl 00:57 »
Industrikor? Det finns inte olika regler utan samma regelverk gäller oavsett vem som äger djuren och antal djur. Så vart finns industrikor i vårt land?
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Maria C S

• Småland
« Svar #73 skrivet: 27 dec-11 kl 01:05 »
Industrikor? Det finns inte olika regler utan samma regelverk gäller oavsett vem som äger djuren och antal djur. Så vart finns industrikor i vårt land?

Stora besättningar med många kor ger mer stress mer skador mm !
Men Svenska kor har det kanske bäst i världen vilket jag är glad och stolt över !
Sverige månar mer om djuren än om människorna !

40+

• Våran "lilla" Ida
« Svar #74 skrivet: 27 dec-11 kl 01:55 »
Såg filmen på TV och jag kan inte annat än säga ..Jösses .... Vilken ko kvinna och vilken härlig syster som ställt upp ! Men jag är nog tyvärr ko kvinnan :(  Så jag hoppas för min skull att jag får ha det jag njuter av tills jag vandrar vidare :) Annars kommer jag bli mer än odräglig P
Nybliven gårdsägare

Händig Man

• Gäst
« Svar #75 skrivet: 27 dec-11 kl 02:44 »
Kan väl känna att då denna tråden skapades 2010 att den kan tas bort nu eller ?

Kokvinnorna går att ladda ner via PB och man kan även se den på svtplay..... Bättre starta en ny tråd om man vill diskutera ? (:)

Nils Engelbrekt

• Västergötland
« Svar #76 skrivet: 27 dec-11 kl 07:42 »
Den allmänna åsikten angående ko-komfort/besättningsstorlek är FULLSTÄNDIGT felaktig. Jag vill hävda att det är precis tvärtom! Mina kor har alltid mat, rätt mat, massor av plats, frigående, bra luft, bra ljus, ren och mjuk liggyta, lågrang har alltid möjlighet att komma undan. Finns ingen båslagård som ens kommer i närheten!  Jag blev chockad av filmen, det såg förjävligt ut.

kackelmann

• Skåne
« Svar #77 skrivet: 27 dec-11 kl 09:32 »
Om vi ska dra in äldrevården i det här, är frågan i första hand varför gamlingarna inte tas om hand av sina barn och barnbarn hemma.

Litet stickspår från just Kokvinnorna, men det här med att ta hand om sina gamla är ingen tradition hos oss i Norden. Tror det är en romantiserad bild vissa har att man tar hand om sina gamla inom familjen, eventuellt bygger denna romantiserade bild på en stark önskan om hur man själv vill ha det när man blir gammal.. Men det är bara att utgå från sin egen situation, hur många (vuxna) här lever sida med sida med sina åldriga föräldrar och ger dem daglig assistans i deras sysslor?  ???

Finns forskning på detta, läs gärna den korta artikeln i DN "Även förr sattes gamla på undantag":
http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/aven-forr-sattes-gamla-pa-undantag

Framför allt här uppe där vi har ett hårt klimat som gör livet tufft har vi en syn på de gamla som förbrukade. Förr om åren fanns det åtminstone teoretisk möjlighet för äldre att göra små sysslor i hemmen för att underlätta, men idag är allting så automatiserat och mekaniserat så det finns inget behov av någon som hämtar vatten, håller elden vid liv, hjälper till med djuren. Vi har elektricitet till allt, djurproduktionen är outsourcad till fabriker, barnpassning hos kommunen och växterna står i självvattnande krukor. Tekniken har gjort de äldre överflödiga.  :(

Tyvärr.. för de äldre har enorm kunskap bara man tar sig tid att lyssna. Hästmannen och den krumma kokvinnan kanske inte ska ensamt ansvara för ett lantbruk med djurhållning men de kunde gott fått en anställning som "seniorkonsulter" på en lantbruksskola, kommunal gård, parkförvaltning, vad som helst där deras kunskaper kan komma efterföljande generationer till nytta samtidigt som de kan hålla på med djur.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Mårten gås

• Uppland
« Svar #78 skrivet: 27 dec-11 kl 10:15 »

Om vi hjälps åt att hjälpa folk att skaffa djur, kan man sedan lägga ner storfarmerna för gott.
Det räcker med att se vilken film som helst för att se djuren där mår dåligt och är psykiskt sjuka.
Reglementet är satt med bakgrund att städerna behöver kött.
Det räcker med att titta på en belgian blue, för att förstå vad industrin håller på med.
Och det är bara ett exempel av tusen.
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

Existens?

• Gäst
« Svar #79 skrivet: 27 dec-11 kl 11:48 »
Och det är bara ett exempel av tusen.

Snart har du nog dragit de andra 999 också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 2 användare
Själv är bäste dräng, Wes Jr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser