Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Film: Kokvinnorna  (läst 23938 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Film: Kokvinnorna
« Svar #20 skrivet: 25 dec-11 kl 19:22 »
Ska kolla in rullen,40min kvar tills d börjar
Fjäderfän och kaniner

Broberg

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 26 dec-11 kl 00:32 »
Varför gör de inte något annat? Jobbar inom hemtjänsten, på Ica eller något?

Valmet

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 26 dec-11 kl 10:16 »
Det var nog något av det mest tragiska jag sett på ett bra tag.

Visst, djuren hade det mkt bra där.
Men hur kan man slösa bort sitt liv så, och hon sa ändå att hon skulle levt likadant
om hon fick börja om igen. Hon måste ha lyckats hjärtvätta sig själv.

Den yngre systern verkade vettig och ville bara hjälpa men
fick mest skit för det.

Hon som var ryggskadad skulle inte klarat sig länge med djuren om inte alla snälla
människor hjälpt henne med typ ALLT.

Dom får leva hur dom vill men hoppas inte folk
ser detta som en lantlig idyll..

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #23 skrivet: 26 dec-11 kl 10:24 »
Tycker filmen var rätt tragisk. Eller tragikomisk kanske.
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Nina K

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 26 dec-11 kl 11:06 »
Ja tragiskt. Hon tycks inte ha haft ett liv utan korna och gården. Skulle tro att om hon blev av med korna skulle förlora sig själv. Väldig fäst vid djure också. Börja själv nästan böla när tjuren Fille avlivades, då hon ständigt prata om han. Väldigt tråkig historia.

Znibban

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 26 dec-11 kl 11:10 »
Jag såg Hästmannen på TV för länge sedan och blev helt betagen...
Fick reda på att Kokvinnorna skulle visas på Tv men lyckades missa varje tillfälle, så strax före jul beställde jag flera filmer från CDON.COM
SÅ visades Kokvinnorna i går, men på DVD´n finns ju extra material så hela kvällen igår gick till kokvinnnornas ära...
Vad jag beställde är:
Bondens tid på jorden
Gubben i stugan
Hugo & Rosa
Hästmannen
Naturens gång
Kokvinnorna

Så nu har vi tittat på hästmannen, kokvinnorna och bondens tid på jorden.  Ser fram emot att se de sista tre.
Härliga filmen! Mycket gripande, man har med sig dem en lång tid. De berör en verkligen!
Ha ett riktig Gott Nytt År allesammans.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #26 skrivet: 26 dec-11 kl 12:21 »
Har beställt alla sex filmerna på torrent nu.
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

Maria C S

• Småland
« Svar #27 skrivet: 26 dec-11 kl 12:42 »
En gripande berättelse livsöden.
Övergrepp i form a myndigheter !

En fullt frisk och välmående Fille blir avlivad !

Varför var inte myndiheterna där och hjälpte henne ???

Filmen visar hur snett allt är !

Djuren blev skötta och omhändetagna Vem tog hand om henne ?? Systern ... Ja för hon var väl den ende som förstod hur viktiga korna var för stora syster.

Många kan se att det var ett orimligt liv, dvs svårt.

Var det menings fullt ... ja för henne var det, de mest viktiga och meningsfulla hon kunde göra.

Tänk alla dom litrar mjölk som hon med stor möda har sett till att Konsumentrna fått avnjuta !

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #28 skrivet: 26 dec-11 kl 13:06 »
Någon som begriper varför tjuren avlivades? Den var ju frisk. Den borde ju skickats till slakt om hon inte fick behålla den. Eller hemslaktats så att köttet kunde tas om hand. Som jag förstod så kasserades den.

Fö så tycker jag inte om den här "dokumentären". Den försöker växla mellan vackra naturbilder och livsödena. Den blir lite av lyteskomik, samtidigt som den inte berättar något om hur man faktiskt skötte djur förr kontra hur man sköter dem nu. Man missar helt den folkbildande biten som man kunde haft med. För mig är det en film skapad för stadsmänniskor som vill se en idylliserad landsbyggd och kunna tycka synd om de lite korkade gamla landsbygdstanterna. Samtidigt som tittarna kan känna sig lite smartare och bättre än människorna i filmen. Filmen är kort sagt en karikatyr, när den kunde varit både samhällskritisk mot de fyrkantiga reglerna och folkbildande kring gamla metoder, redskap och livsstil.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #29 skrivet: 26 dec-11 kl 13:43 »
Mjölka utanför hinken, en klar uppmaning till andra bönder.
Vill dom dricka nyponsoppa, kan bönderna lika gärna handelsbyta med varandra.
Finns ingen anledning att arla ska vara mellanhand, eller någon annan.
« Senast ändrad: 26 dec-11 kl 13:47 av Mårten gås »
Red´s Dead.

Maria C S

• Småland
« Svar #30 skrivet: 26 dec-11 kl 14:15 »
Någon som begriper varför tjuren avlivades? Den var ju frisk. Den borde ju skickats till slakt om hon inte fick behålla den. Eller hemslaktats så att köttet kunde tas om hand. Som jag förstod så kasserades den.

Fö så tycker jag inte om den här "dokumentären". Den försöker växla mellan vackra naturbilder och livsödena. Den blir lite av lyteskomik, samtidigt som den inte berättar något om hur man faktiskt skötte djur förr kontra hur man sköter dem nu. Man missar helt den folkbildande biten som man kunde haft med. För mig är det en film skapad för stadsmänniskor som vill se en idylliserad landsbyggd och kunna tycka synd om de lite korkade gamla landsbygdstanterna. Samtidigt som tittarna kan känna sig lite smartare och bättre än människorna i filmen. Filmen är kort sagt en karikatyr, när den kunde varit både samhällskritisk mot de fyrkantiga reglerna och folkbildande kring gamla metoder, redskap och livsstil.

Ja jag uppfattade att Fille avlivades och kasserades, med vilken rätt då ?

Hon fick i uppgift att förvalta marken vilket hon gjorde bättre än dom flesta moderna bönder.

Dom markerna består av en mångfald som är sällsynt idag !

77 år gamal... samhället borde ge henne många priser för dom livs insatser hon gjort !

Bevarande av gamla traditioner, biotopbevarande ekologiskt miljövänligt mm mm.

En kvinna som var ett med jorden !
Med dom handicap som hon hade är hon en förebild och ett bevis på hur mycket en människa kan göra trotts stora svårigheter !

Hon borde ha fått hjälp med så många saker !

Mårten gås

• Uppland
« Svar #31 skrivet: 26 dec-11 kl 14:23 »
77 år gamal... samhället borde ge henne många priser för dom livs insatser hon gjort !

Njä, tro du har fått om bakfoten av vilken anledning medaljer delas ut.
Handboken borde däremot ha fått medalj för att skicka 10 dräktiga getter till afrika.
Hoppas du ser skillnaden.

Däremot borde jordbruksverket och naturvårdsverket se över lagar och regler, och ändra på dom till förmån för sådana här bönder, i stället för att gynna bönder som massproducerar.

Skulle jag fått medalj i hennes ställe, skulle jag ha kastat den på dynghögen.
« Senast ändrad: 26 dec-11 kl 14:31 av Mårten gås »
Red´s Dead.

Sussilo

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 26 dec-11 kl 14:33 »

Fick uppfattningen att tjuren avlivades för att korna inte fick betäckas enl ett beslut som nämndes i filmen.  F.ö. håller jag med dig i din uppfattning om den här filmen.

Annat är det med filmen "Bondens tid på jorden". Vacker, lågmäld och finstämd film som jag gärna ser fler gånger.
« Senast ändrad: 26 dec-11 kl 19:09 av Sussilo »

Pong

« Svar #33 skrivet: 26 dec-11 kl 14:38 »
Bra dokumentär.

Huvva gamla människors inskränkthet. Huvva.

Den är det väl vanlig SRB koras och inget annat, så varför skulle dessa hur ha något speciella arvsanglag värda att bevara?

Maria C S

• Småland
« Svar #34 skrivet: 26 dec-11 kl 14:44 »
Njä, tro du har fått om bakfoten av vilken anledning medaljer delas ut.
Handboken borde däremot ha fått medalj för att skicka 10 dräktiga getter till afrika.
Hoppas du ser skillnaden.

Däremot borde jordbruksverket och naturvårdsverket se över lagar och regler, och ändra på dom till förmån för sådana här bönder, i stället för att gynna bönder som massproducerar.

Skulle jag fått medalj i hennes ställe, skulle jag ha kastat den på dynghögen.

Handboken kan få medalj för globala/planetära insatser !

Ja jag ser stora skillnader och störst skillnad kan vi göra lokalt så allt annat är utöver, men nog så viktigt !

Mentalt så bör det ske skillnad i folks medvetande då dom inte kan hjälpa medmänniskor i behov.

Existens?

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 26 dec-11 kl 15:14 »
Hon fick i uppgift att förvalta marken vilket hon gjorde bättre än dom flesta moderna bönder.

Dom flesta moderna bönder ser ett ansvar i att inte skapa hungersnöd bland befolkningen. Vilket skulle bli följden av att alla jordbruk skulle bedrivas enligt modellen i filmen.

Varför måste filmer som visar nån gammal kvinna eller man som går krokryggig och sköter ett jordbruk enligt 1800-tals modell, hyllas som nåt jättebra?
Jag tyckte också att filmen var sevärd, men väljer att betrakta den kritiskt, och inte svälja allting som fantastiskt.

anders50

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 26 dec-11 kl 15:19 »
"Tjuren" Fille var en stut!

Maria C S

• Småland
« Svar #37 skrivet: 26 dec-11 kl 15:23 »
Trodde så med ! Och han var det väl minst besvär med att ha.
En sällskaps kille !

Sussilo

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 26 dec-11 kl 15:27 »

:) Det hann jag inte observera  ;D! Ja, då vet jag inte varför han skulle avlivas. Omständigheter vi inte känner till antagligen.
« Senast ändrad: 26 dec-11 kl 19:11 av Sussilo »

eremit

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 26 dec-11 kl 15:30 »

Jag har sett den på bio-Filmen alltså!

Dela detta:

* Inloggade just nu

597 gäster, 2 användare
Hans Hultén, Wes Jr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser