Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad triggar drottningens äggläggande?  (läst 1084 gånger)

ersam

• -
Vad triggar drottningens äggläggande?
« skrivet: 18 jan-10 kl 22:12 »
Mina hönor tar en paus från äggläggandet men sätter i gång när dagarna blir längre. Det är alltså dagens längd som avgör.

Vad är det som triggar igång drottningens äggläggande? Sker exempelvis rensningen innan äggläggandet är igång och kan vara en signal som sätter igång det hela? Eller är det temperaturen som avgör?

toredh

• Gäst
SV: Vad triggar drottningens äggläggande?
« Svar #1 skrivet: 18 jan-10 kl 23:05 »
Ja du, tror inte det finns någon som fullt ut "vet", förutom bina...

Men, äggläggningen börjar ca februari. Lyft på locket och känn värmen. Från vinterklot till äggläggande ökar temperaturen avsevärt. Rensningen är en senare sak.

Sen vad som triggar är väl kunskap om att vi går mot varmare, dom har väl koll på planeterna...

Navigering sker ju i viss utsträckning magnetiskt, likt fåglarna, så omöjligt är det ju inte...

Sen tror jag personligen att det specifika samhällets status spelar roll, -Vi börjar bli fåtaliga, dags att reproducera, vi är bin som vill uppföröka... etc....

Är dom inte varma och igång och har foder (vikt) i mars-april, kan biodlaren ingripa... Foder, riv och flytta in från kanten, eller nåt...

Ha det gott!

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Vad triggar drottningens äggläggande?
« Svar #2 skrivet: 18 jan-10 kl 23:40 »
Intressant frågeställning. Jag tror det är flera faktorer som samverkar. Olika samhällen börjar ju vid olika tid, det talar för att att det finns en genetisk komponent eller möjligen att det har med åldersstrukturen på bina (hur gamla de var vid invintring). Men inte bara genetisk, för i ett varmare klimat än i Sverige har man äggläggning hela vintern, om det sedan beror på en "bakgrundsstrålning" av pollen eller att det är flygtemperatur vet jag inte.

Bina verkar också påverkas av den låga feromonenhalten under vintern när det inte läggs ägg, det kan säkert få dem att bli ivrigare. Denna påverkan kan man t.ex. se om ett samhälle som blir helt utan drottning i maj får mycket snabbare äggläggande arbetsbin än ett samhälle som blir utan drottning i slutat av sommaren.

När man tänker efter kan det vara bra för både bin och biodlare med naturlig variation på detta, en tidig yngelsättning är väldigt bra, men bara om de kan komma ut och rensa sig inom någon vecka och fodret räcker, annars går de under. Så vissa år vinner de sena, andra år vinner de tidiga.

Dela detta:

* Inloggade just nu

788 gäster, 3 användare
Nataks, Hantverkaren, AntonJonsson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser