Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna VAKTELglädjetråden! ;D  (läst 42089 gånger)

Skylla

• Västergötland
SV: Allmänna VAKTELglädjetråden! ;D
« Svar #160 skrivet: 30 jan-11 kl 00:31 »
Denna grupp har jag därimot ansträngt mig för,de har innan varit väldigt slavriga med var de lagt sina ägg men nu lägger de på samma ställe:)
Kan jag ha sån tur att få två ruvande vaktlar:)

Aklejan

• -
« Svar #161 skrivet: 30 jan-11 kl 01:03 »
A ha! .... Mina Vaktlar lägger nästan alltid äggen på samma ställe...
Jag har gjort små bon åt dom...å där hittar jag äggen!
Fasen att dom är så goda...blir svårt att bara låta dom ligga!  :P
Å sen det där med att man nog lär flytta övriga Vaktlar, så dom inte pickar ihjäl ungarna..
Ska göra ett försök lite senare... i vår kanske!  :D

trallallaa

• Gäst
« Svar #162 skrivet: 01 feb-11 kl 05:07 »
slängde in ett gäng ägg från mina Harlequin vaktelpar, idag har det kläckts två...  :P

Astra

• Uppland
« Svar #163 skrivet: 01 feb-11 kl 08:10 »
Skylla, får man fråga vad du ger för mat till dina vaktlar? (Är nyfiken på om fodret påverkar ruvvilligheten)
Bor mellan Uppsala och Norrtälje med maken, lille sonen (3år), lilla dottern (0år), 2 katter och några sussexhöns, en orpington, en stilig Marantupp, Isbar-tonåringar, två franska nakenhalsar, blandisar och japanska vaktlar.

prydnadsfåglar

• Skåne
« Svar #164 skrivet: 01 feb-11 kl 09:55 »
Att de japanska vaktlarna sällan ruvar själva beror på att de sällan får optimala möjligheter. Trots hundratals generationer som "värphöns" har de kvar lite av sitt ursprungliga häckningsbeteende. Tuppen försvarar ett stort revir och flera hönor kan ha egna revir inom detta. Hönan kallar till sig revirtuppen när hon är redo att lägga en kull - sen har han gjort sitt. Ibland kan dock vilda vaktlar, såväl japanska som europeiska, uppträda parvis med sina kycklingar.
Bäst förutsättningar att lyckas med "naturruvning" har man om vaktlarna hålls parvis. När hönan samlat sina ägg och vill börja ruva tolererar hon inte tuppen inom synhåll. När rollerna s.a.s blivit ombytta och hon jagar tuppen - i en liten bur slutar hon inte förrän han slutat röra på sig - är det dags att ta bort honom. Vid grupphållning kan ibland en eller flera hönor börja ruva samtidigt om det finns bra med gömställen. Alla andra vaktlar måste i så fall tas bort. Om andra hönor fortsätter lägga ägg i redena blir äggen för många för den ruvande att hålla varma, 10-12 ägg är max. Om kycklingar trots allt skulle kläckas blir de förmodligen ihjälhackade om det finns andra vuxna vaktlar i utrymmet.
Att nackfjädrarna ryker i nacken på hönan kan vara ett tecken på att hon inte godkänner tuppen och försöker undgå parning. Kanske gillar hon lockropet från en tupp i en angänsande bur bättre. Är ett vaktelpar i harmoni sker parningen på hönans initiativ och inga fjädrar ryker.

Skylla

• Västergötland
« Svar #165 skrivet: 01 feb-11 kl 19:54 »
Astra- jag ger mina vaktlar allfoder/värpfoder, mjölmask,grönsaker, frukt.....ja lite av varje som jag märker att de gillar:)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #166 skrivet: 01 feb-11 kl 22:04 »
Jaaaaaaaaaaaaa ;D Jag har mitt livs första vaktelkläck på gång i kläckaren ;D ;D ;D Massor av småttingar :-* :-* :-*

Nu gäller det bara att hålla liv i dem också när dom har lämnat kläckaren, vilket inte blir förrän i morgon.

Jag har förvisso haft vaktlar förr men då köpte jag ungfåglar av en granne så jag kläckte aldrig själv. Detta är spännande  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Astra

• Uppland
« Svar #167 skrivet: 01 feb-11 kl 23:06 »
Jaaaaaaaaaaaaa ;D Jag har mitt livs första vaktelkläck på gång i kläckaren ;D ;D ;D Massor av småttingar :-* :-* :-*
Grattis! Samma här, fast mina första vanliga kycklingar  :D  De är ju ko-lugna om man jämför med hur vaktlarna var!  ;D
Bor mellan Uppsala och Norrtälje med maken, lille sonen (3år), lilla dottern (0år), 2 katter och några sussexhöns, en orpington, en stilig Marantupp, Isbar-tonåringar, två franska nakenhalsar, blandisar och japanska vaktlar.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #168 skrivet: 02 feb-11 kl 10:39 »
Mer glädje ;D Har idag plockat ur 45 vaktelbebbar ur kläckaren ;D Några eftersläntrare får vara kvar i maskinen en stund till. Naturligtvis hoppas jag att alla klarar sig men då jag egentligen bara hade tänkt ha ca 10 själv finns det ju utrymme för lite svinn :-\
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #169 skrivet: 03 feb-11 kl 09:18 »
Aaaaaaaaaaaaaaaa I-landsproblem jag har en för bra kläckare och för mycket tur  :o

Jag har alltid hört att det är mycket, mycket svårare att skicka vaktelägg med post och kläcka än exempelvis hönsägg. Så när jag hade möjlighet att köpa vaktel ägg billigt så köpte jag många. Alldeles för många visar det sig nu ::) Det var nämligen inte bara ett par eftersläntrare i kläckaren massor :o. Äggen var inte ens fantastiskt bra packade....

Utöver de 45 som kläcktes i förrgår kläcktes det 40 till i går  och jag har fortfarande  ca 10 kvar i kläckaren. Herregud det bara myllrar :o

Hjälp!!! Vaktlar växer ju fort och var ska jag göra av så många. Känns ju fruktansvärt att avliva så små och förhoppningsvis ska ju inte alla dö.

Med det sagt så har jag vaktelbebbar till salu. Det ska vara fransk jätte vaktel men med tanke på att jag inte har sett föräldradjuren kan  jag inte garantera att dom blir så stora. Kan ju ha varit ett försäljningsknep.... (en risk jag var beredd att ta när jag köpte äggen) Alla kycklingar ser likadana ut och jag gissar på att de är viltfärgade.

Nu måste jag iväg och försöka lösa det akuta burproblemet :-\

Astra

• Uppland
« Svar #170 skrivet: 03 feb-11 kl 09:42 »
 ;D ;D  ;D  Kan tänka mig att det myllrar! Vad härligt! Synd att du bor för långt bort annars hade jag gärna förbarmat mig över några fransoser.

Aklejan

• -
« Svar #171 skrivet: 03 feb-11 kl 13:56 »
 :o Azoo-Lina!

Jag fattar verkligen ditt problem!  ;D
Vaktlar växer ju så fort att man faktiskt kan SE det...
Men... det är väl till att bygga ett till hönshus nu... *Ser fram emot tråden* ;D

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #172 skrivet: 03 feb-11 kl 16:45 »
:o Azoo-Lina!

Jag fattar verkligen ditt problem!  ;D
Vaktlar växer ju så fort att man faktiskt kan SE det...
Men... det är väl till att bygga ett till hönshus nu... *Ser fram emot tråden* ;D
Jag har precis delbetalat vårens gässlingar med 20 vaktel bebbar. Så nu har jag bara 75 kvar ::)

Dom är jättepigga och hur kuliga som helst. Det är så roligt att titta i buren. Vissa sover som om dom vore döda, anda äter och andra dricker Full aktivitet och med ett par minuters mellanrum så byter dom arbetsuppgifter  :D Buren står i badrummet (kattsäkert) och man kan säg att toabesöken går ovanligt långsamt ::)

Något nytt hönshus blir det inte men kanske en 8-kantig voljär med tak och spira på toppen <drömmer>

Aklejan

• -
« Svar #173 skrivet: 03 feb-11 kl 17:30 »
Jag har precis delbetalat vårens gässlingar med 20 vaktel bebbar. Så nu har jag bara 75 kvar ::)

Dom är jättepigga och hur kuliga som helst. Det är så roligt att titta i buren. Vissa sover som om dom vore döda, anda äter och andra dricker Full aktivitet och med ett par minuters mellanrum så byter dom arbetsuppgifter  :D Buren står i badrummet (kattsäkert) och man kan säg att toabesöken går ovanligt långsamt ::)

Något nytt hönshus blir det inte men kanske en 8-kantig voljär med tak och spira på toppen <drömmer>

Ååå... Det drömmer jag också om...en vacker Vaktel voljär!
Men oki...75 kvar...kanske hälften blir goda tupp-middagar...
Resten kan du dela in i några grupper å sen kan du njuta av Vaktelägg till frukost,
lunch och kvällsmackan!  :P ....å till mellis, middag, fika, lunchlådan...
Gud va mycket ägg du kommer att få !  ;D

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #174 skrivet: 03 feb-11 kl 17:43 »
Ååå... Det drömmer jag också om...en vacker Vaktel voljär!
Men oki...75 kvar...kanske hälften blir goda tupp-middagar...
Resten kan du dela in i några grupper å sen kan du njuta av Vaktelägg till frukost,
lunch och kvällsmackan!  :P ....å till mellis, middag, fika, lunchlådan...
Gud va mycket ägg du kommer att få !  ;D
::) ::) ::) Jag får nog försöka sälja några till....

SaraD

• Västergötland
« Svar #175 skrivet: 04 feb-11 kl 13:48 »
Idag kom mitt första vaktelägg. Som jag har väntat, trots att det bara är strax över 7 veckor...Hoppas på fler snart! :D
Hos oss finns --> Dvärgkochin, blandrashöns, en dvärgvädur och en Californian.

LillaY

• Do what you will, so long as it harms none.
    • Dalarna
    • Hjärtats Rum
« Svar #176 skrivet: 08 feb-11 kl 07:57 »
Idag kläcktes första vakteln för i år!! En vit liten sötnos!  :-* Väntar på två till som är på väg också. Stoppade bara i tre ägg för att kolla befruktningen och det gick ju bra :) På torsdag blir det dock fler ägg som åker i kläckaren ;D
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

taccotad

• Skåne
« Svar #177 skrivet: 08 feb-11 kl 09:26 »
Här kläcktes det 11 stycken igår. Helt otroligt med tanke på att äggen är skickade många mil, legat ute i massa minusgrader några timmar, sen krånglade kläckaren första veckan så tempen var ena stunden jättelåg och nästa stund jättehög. Men det blev 11 av 15, så jag är helnöjd.
Funderar på att köpa större kläckare för detta är ju kul ;)

Martin124

• Södermanland
« Svar #178 skrivet: 08 feb-11 kl 20:20 »
Hej,
jag ville veta om det finns någon som säljer vaktlar i detta vaktel tråd?

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #179 skrivet: 08 feb-11 kl 20:36 »
Azoo-Lina antagligen, haha ;)
Kolla med Linkoso annars.
Dv. höns, undulater & ragdoll

Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 1 användare
Gunilla Rech

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser