Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Räcker det med stormaskigt hönsnät som tak/skydd för höken?  (läst 10877 gånger)

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
jag har stormaskigt.
Slipper höken den vägen, snön faller igenom också.
men skatorna tar sig in. >:D

Men hallå, hallå! Tar sig skatorna in i det stormaskiga hönsnätet? 5cm!?
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Hur stort är hökproblemet egentligen?
 Jag planerar för ca 400 frigående hönor, det blir ju hagar på uppåt ett halvt hektar, känns ju inte realistiskt att täcka allt det..

Blir det ett formligt kalas av alltihop tro?

Det kan det bli men, det ska väl till fler än en hök för att det ska bli rejält svinn på 400 hönor. I år har jag blivit av med 4 hönor, tuppar och bortåt 20 kycklingar i varierande storlek. Räddade en höna som jag såg höken ta. Har nu 6 hönor, 2 tuppar och 2 tuppkycklingar kvar och har dem instängda hela tiden. Det slutade med att höken satt i ett träd på morgnarna och väntade på att jag skulle släppa ut frukosten.  ::) Funderar på att bygga någon slags utegård till våren/sommaren och då får det bli med tak.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
Hur stort är hökproblemet egentligen?
 Jag planerar för ca 400 frigående hönor, det blir ju hagar på uppåt ett halvt hektar, känns ju inte realistiskt att täcka allt det..

Blir det ett formligt kalas av alltihop tro?

Beror nog på storleken på hönsen också. Peppar, peppar så har höken aldrig tagit någon vuxen Brahma utan problemet började när jag i år hade kycklingar/ungdjur. Sedan så säger många att höken tar så stora höns som Brahmor också men jag har inte den erfarenheten - än :P.

ersam

• -
Funderar på att bygga någon slags utegård till våren/sommaren och då får det bli med tak.

Ja! Alla hökar borde vara instängda!  ;)

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
Tack!

Lycka

• Ångermanland
Ha   :D
Nu fick du fart på tanten. ;)

Vårt nät som är köpt på Granngården, är STOR-maskigt.
ca 8 *9 cm.
Vi hade problem tidigare då snön, bröt sönder taket med bjälkar och allt.
Vi brukar få mycket snö här,50 mil norr om Sthlm.
Till sommaren ska jag täcka mer av taket och spänna blått bärnät över resten.
Just för att slippa  skatorna.
Hedemorahöns

Lycka

• Ångermanland
Höken slår brahmor om det vill sig.
Kan börja slita i deras bröst fast de lever.
De blir som paralyserade av attacken.
det är bara för oss att skydda våra kära pullor.
Hedemorahöns

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
Ha   :D
Nu fick du fart på tanten. ;)

Vårt nät som är köpt på Granngården, är STOR-maskigt.
ca 8 *9 cm.
Vi hade problem tidigare då snön, bröt sönder taket med bjälkar och allt.
Vi brukar få mycket snö här,50 mil norr om Sthlm.
Till sommaren ska jag täcka mer av taket och spänna blått bärnät över resten.
Just för att slippa  skatorna.

:D He, he! Så bra - då vet jag det! Och att det bara fanns så stormaskigt var ju ändå bra för snön. Tack igen!

Katharina K

• Västergötland
När jag hade hönor så tog jag sådana där elband man har runt hästhagar, de som är som vita band, så drog jag sådana i zig-zag över gården, kommer inte ihåg vem som tipsade om det, men den personen sa att det funkar, höken vågar inte dyka mellan sådana band. Hade inga problem hök inte heller med snö inte eller med att fåglar kom in och inte ut, om småfåglar åt av mitt hönsfoder vet jag inte, men det fick de väl göra då. Nu när jag bygger till mina Isbarer så gör jag nog likadant.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
Jag hade stormaskigt hönsnät, rätt stora maskor iaf, ca tre fyra cm stora sexkantiga rutor, har nog aldrig sett större maskor i hönsnät? Snön bröt sönder hela hönsgården innan vi hann ta hand om den, det kom nästan en halvmeter på ett dygn, bjälkar som höll upp nättaket bröts sönder och drog med sig en del av sidorna ner  :(

Nåväl, vi bygger större när vi lagar det, får väl laga provisoriskt så länge, så fort hönorna kan gå ut, får vänta tills tjälen gått ur jorden innan vi kan bygga klart.

Vi har funderingar på fårnät som tak, är det för stora rutor tro? Vi har aldrig haft några problem här med skator, så det tror jag inte är någon fara. Men håller det ute höken?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Vi har funderingar på fårnät som tak, är det för stora rutor tro? Vi har aldrig haft några problem här med skator, så det tror jag inte är någon fara. Men håller det ute höken?
Hänvisar till mitt inlägg på sida 1.
Skator har jag inte heller haft problem med, eftersom småkycklingarna får gå i egna burar med sina mammor, och inte i gården med resten av flocken.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Lycka

• Ångermanland
Skatorna har fått vi problem med de två sista somrarna.
de har inte rört några kycklingar vill nog åt maten.
Zigzag band är nog inte så dumt.
Det är så bra med detta forum , man får en massa tips och ideer.
Så länge snön lägger sig kvar på nätet så bryter de sönder allt.
Vi hade stockar i stommen, de bröts som tändstickor.
Hedemorahöns

Smic

• Sara. Men ibland är det Johan som skriver :)
    • Västergötland
    • Västergården
Vi har inte satt upp det ännu, så jag vågar inte svara på hur bra det funkar mot hök/skator mm...

Men jag har köpt containernät att sätta på våra nya hönsgårdar i vår. Det är 45mm maskor på dem.
Tänkte att det borde vara grymt smidigt att sätta upp! Vi satte ju hönsnät på taket på det första och det var inte roligt att pyssla med.... Detta blir ju bara att spänna upp mellan stolparna! =)
Dessutom kraftigt och snön borde falla igenom smidigt.

Vad tror ni?

Lycka

• Ångermanland
Var får man tag på countainernät och kostnad?
« Senast ändrad: 26 jan-10 kl 10:26 av Lycka »
Hedemorahöns

Smic

• Sara. Men ibland är det Johan som skriver :)
    • Västergötland
    • Västergården
Jag köpte mina på jobbet www.poly.se (säljer dessvärre inte till privatpersoner, vissa lantbruk dock. Är ju aldrig farligt att ringa och fråga!) men om du söker på google såg jag att det fanns flera som sålde.
Ett på 3m*7m ligger nog runt tusenlappen ut, så det blir ju lite dyrare... men känns som att det borde bli borde smidigt och hållbart.

Lycka

• Ångermanland
Allt som verkar smidigt kostar :-\
Hedemorahöns

Krågedal

• Östergötland
Kan tipsa som jag har kamuflagenät (militären har) kan köpas på Ö&B,nätet  det är stort! och jag har för mig att det kostar under 400kr.... :-[ Jag har sett rovfåglar som flyger häromkring, så det verka skydda mina, bra också på sommaren då det blir skuggigt!!
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Går det inte sönder av snötyngden då? Kanske ska man ha ett stormaskigt nät på vintern, och dra över ett kamouflagenät på sommaren om hönsgården är för solig?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ulric Eriksson

• Gäst
Regla ordentligt under hönsnätet. Det håller för snön.

Lycka

• Ångermanland
Nog hade vi reglat allt .
Men med nätet vi hade då så gick de  tjockaste bjälkar av.
Nu har vi fått 5 dm snö senaste dygnet.
Vi får nod försöka att skotta av iaf  trots  STOR-maskigt nät.
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

694 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser