Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mink eller mård?  (läst 15515 gånger)

Imina

• Skåne
Mink eller mård?
« skrivet: 17 jan-10 kl 17:54 »
Idag när vi släppte ut ankorna, så upptäckte vi att det varit värsta fighten i ankhuset i natt. Bästa ruvarankan låg längst in, med huvudet avbitet, hannen haltar och har förmodligen kämpat väl, en av de äldre honorna har ett stort sår över halva halsen..Övriga honor haltar och är olyckliga.

Eftersom vi vet att råttorna gnagt flera hål i väggar och golv, så vet vi att det är fri väg in för den som vill. Dock har råttaktiviteten varit låg på sista tiden. Vi har en mindre sommarbur som är klädd med minknät, och den lyckades vi lyfta ner i ankhuset, så nu hoppas vi att de får sova tryggt - om än trångt.
När vi höll på som bäst och klämma ner buren i huset, så fick vi syn på syndaren. Han hade legat och tryckt under huset och blev väl rädd när vi höll på. Tyvärr såg jag den bara bakifrån, och snabb var den ju när den pilade iväg.
Nu har jag googlat på bilder på mink och mård, och mest logiskt är ju att det är en mink eftersom vi bor vid vatten, inte i skogen. Men jag tycker nog att bilderna på mården mest liknar det jag såg. Svansen var så himla yvig och chokladbrun, och så kändes den så stor. Men kanske en rädd mink kan burra upp sig som en skrämd katt?

Någon som har kunskaper om dessa odjur? Är det vanligt att mård ger sig på ankor? Att minkarna är bitska har jag ju förstått. Hur lätta är de att fånga i en bra fälla?

Jag läste i någon gammal tråd att de även ger sig på gäss. Så om den nu inte kommer in i ankburen, så kanske gässen blir drabbade istället. Kanske säkrare att låta gässen gå ute på natten. Räven tar väl bara en åt gången...

Mamma, myskankskötare och svinaherde.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Mink eller mård?
« Svar #1 skrivet: 17 jan-10 kl 17:58 »
mink o iller går lätt i fälla... mård är något smartare...  dessa djur dödar allt de kommer över...
Fjäderfän och kaniner

grimbart

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 17 jan-10 kl 18:05 »
lägg ut lite fisk å locka den... fånga den med en håv(funkar bra på mink).. klubba den med en sten/påk (usch va hemsk jag e)... blir du inte av med den så blir du av me djuren... vi miste 110höns på några dar.
Fjäderfän och kaniner

Imina

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 17 jan-10 kl 18:11 »
Hoppas det är en mink och inte en mård i så fall!
Hmmm...menar du att om jag lockar med fisk, så blir den inte rädd om jag kommer med håven?

Ska försöka få tag på en fälla i morgon - och beta den med fisk - ifall jag inte lyckas fånga den med håven innan dess, förstås! ;)

Nu tar jag sovsäcken och kryper in och lägger mig hos gässen. För säkerhets skull! 

grimbart

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 17 jan-10 kl 18:15 »
förmodligen blir den rädd men är ni några stycken så får ni jaga in den i nåt hörn om det går... minkar följer gärna brädor om du ställer upp lite grejer som du kan jaga den längs med så blir det lättare.... fast fälla är bäst annars... lycka till med marodören...
Fjäderfän och kaniner

LasseDalom

• -
« Svar #5 skrivet: 17 jan-10 kl 18:38 »
Eller så bygger man ett ankhus de inte kommer in i. Så får både minken och ankorna leva.

grimbart

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 17 jan-10 kl 18:42 »
ja det är väl det bästa....
Fjäderfän och kaniner

Imina

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 17 jan-10 kl 19:04 »
Ja, det kan man tycka. Men nu har vi de hus vi har, och får vara nöjda med dem. Enklare att få bort minken, och tyvärr är det inte prio ett att minksäkra djurhusen när det finns människohus som behöver sitt...

fräsen

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 17 jan-10 kl 21:14 »
låter som iller. Vi hade problem med en i veckan, svansen va brun, därför trodde vi först det va mård. Ring en jägare, de har ofta burar. Vi fick låna en slagfälla av en jägare i trakten, flyttade hönsen o ställde buren i hönshuset, tog nått dygn sen satt han där!
Illern äter upp råttorna o använder sen råttgångarna.. Inget ont som inte har nått gott med sig..

BlueDeville

• Skåne
    • Busebo
« Svar #9 skrivet: 17 jan-10 kl 21:41 »
Jag hade en iller som tog en stor belgisk jätte för mig strax innan jul. Den hade klippt den i strupen. Men jag hade tur, illern kom inte ut ur buren igen, jag säkrade buren riktigt utifrån & dagen därpå kom en jägare & tog honom. Så det var lätt att bli av med det problemet. Fick veta av en annan att det mkt troligt finns en hona i närheten & mkt riktigt kunde man se nya spår i den nyfallna snön bakom burarna efter nyår.  Bäst är att säkra, det gjorde jag iaf. Tar du denna löser du bara detta problemet & inte om det kommer fler. Dom kan komma in genom ett hål på 2,5 cm.

Här har vi den lilla rackaren.

Mården är väl större än en iller med, jag fick se uppstoppade djur hos jägaren & sen har mården den där haklappen som är beige.
« Senast ändrad: 17 jan-10 kl 21:43 av BlueDeville »
Var med & bli ett fan i min Facebook grupp för Belgiska Jättar:
http://www.facebook.com/pages/Saxtorp-Sweden/Busebo-s-Jattar/113483878676727?ref=sgm
Bor ute på landet med skogen inpå knutarna med Sambo, 3 barn, 2 jyckar, ett gäng Belgiska Jättar, Belg harar, å hoppkaniner, 1 Grå jako, 3 katter.

grimbart

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 17 jan-10 kl 22:24 »
mården trivs bäst i skogen... iller o mink följer vattendragen... iller trivs även i åkerlandskap.. samtliga bra på att döda allt de kommer över i lämplig storlek dvs upp till svan/gås... förebygg och ha fällor i anslutning till era fjäderfähägn... minken är lovlig året om..
Fjäderfän och kaniner

BlueDeville

• Skåne
    • Busebo
« Svar #11 skrivet: 17 jan-10 kl 22:34 »
mården trivs bäst i skogen... iller o mink följer vattendragen... iller trivs även i åkerlandskap.. samtliga bra på att döda allt de kommer över i lämplig storlek dvs upp till svan/gås... förebygg och ha fällor i anslutning till era fjäderfähägn... minken är lovlig året om..

Aj då vi bor med skogen bakom oss, vattendrag framför oss typ 50m & åkermark brevid  :-\
Känns inget bra...
du skriver minken är lovlig året om är inte dom andra det?
http://www.facebook.com/pages/Saxtorp-Sweden/Busebo-s-Jattar/113483878676727?ref=sgm
Bor ute på landet med skogen inpå knutarna med Sambo, 3 barn, 2 jyckar, ett gäng Belgiska Jättar, Belg harar, å hoppkaniner, 1 Grå jako, 3 katter.

grimbart

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 17 jan-10 kl 22:36 »
räkna med påhälsning mer än en gång.... :-*
Fjäderfän och kaniner

Sara zon 7

• Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
« Svar #13 skrivet: 17 jan-10 kl 22:38 »
Jag förlorade hela hönsflocken förra vintern till mink. Den har yvig ckoladbrun svans, vi bor också i skogen men har en liten bäck några hundra meter från gården.
Du måste försöka fånga den annars kommer du att förlora djur.

Sara
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

grimbart

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 17 jan-10 kl 22:40 »
bor du så att det går skjuta i trädgården så kan du ju sätta nån jaktglad ungdom på pass...  hade du inte bott så långt bort kunde vi löst problemet....
Fjäderfän och kaniner

Imina

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 18 jan-10 kl 09:20 »
Jag har för mig att jag läste att illern får ljusare vinterpäls. Och är de inte ganska små? I alla fall de jaktillrar jag har träffat. Denna var nog som en liten katt i storlek och var helt chokladbrun (rygg o svans iaf), med alldeles yvig svans.

Till sommaren får vi nog ta och bygga nya hus till fåglarna. För om nu minken kommit för att stanna, så lär vi se mer av den. Ska man klä hela insidan med minknät, eller hur gör ni för att säkra era hus?

Inga djur föll offer för minken i natt i alla fall, men många nya spår i nysnön visar att den finns där.
Förresten, det är ju kanon att minken tar råttor. Kunde den kanske nöja sig med dem och låta fåglarna vara? Råttorna är ju så många i den här byn...

BlueDeville

• Skåne
    • Busebo
« Svar #16 skrivet: 18 jan-10 kl 11:22 »
Den jag tog var riktigt brun med yvig svans & det var garanterat en iller.
Men minken är inte den mindre än illern?

Kanon att du klara denna natt, det smygs om nätterna här med men nu kommer det inte in ngt större än mus  :)
« Senast ändrad: 18 jan-10 kl 11:25 av BlueDeville »

grimbart

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 18 jan-10 kl 11:53 »
hermelin får vit vinterpäls... kolla illern på jaktbilderna i galleriet....
Fjäderfän och kaniner

Imina

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 18 jan-10 kl 15:15 »
hermelin får vit vinterpäls... kolla illern på jaktbilderna i galleriet....

Ja du, nu vet jag varken ut eller in. Den lille illern på bilden ser så liten ut, men vi kanske hade besök av en riktigt fet en. Har han dessutom käkat råttor här, så har han väl lyckats fylla ut pälsen rejält i vinter.

Egentligen spelar det ingen roll vilket det är. Huvudsaken är ju att den går i fällan snart, så jag slipper drömma mardrömmar om huvudlösa gäss fler nätter.
Har ingen fisk att locka den med, men ett ägg kanske funkar. Måste väl vara guld för en äggtjuv att hitta ett nu på vintern.

En dum fråga kanske, men har någon hört talas om katter som gått i en minkfälla? Hålet är väl 5 cm i diameter, och det känns som att en tillräckligt nyfiken katt skulle kunna klämma sig in där.

grimbart

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 18 jan-10 kl 15:32 »
använd en levandefångst fälla.... illern på bilden är halvstor... kan bli dubbelt.
Fjäderfän och kaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

651 gäster, 3 användare
Tångräkan, eriksjos, Bibbi

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser