Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mink eller mård?  (läst 15519 gånger)

Imina

• Skåne
SV: Mink eller mård?
« Svar #20 skrivet: 18 jan-10 kl 15:39 »
använd en levandefångst fälla.... illern på bilden är halvstor... kan bli dubbelt.

Jag har lånat två. Den ena dödar, den andra inte...Kan ju faktiskt sätta slagfällan i ankhuset nu när ankorna ändå sitter i sin bur om natten.
Mamma, myskankskötare och svinaherde.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #21 skrivet: 18 jan-10 kl 15:50 »
Min iller hane är 2,5 tung  ;D o min ena hona väger 600gram så det är stora variationer.

Är det tex tamiller som lyckats föröka sej då kan dom finnas i alla färger .
Den på bilden såg ut som en tamiller tex .

Illrar älskar sötsaker så vittja fällan med godisråttor tex  :P
Hoppas ni inte dödar illrarna utan omplacerar dom.
Otroligt trevliga o vackra djur .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

fräsen

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 18 jan-10 kl 16:39 »
det går alldeles utmärkt att ladda fällan med ägg, det gjorde vi.

Megan

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 18 jan-10 kl 16:45 »
mården verkar vara och härja året runt i alla fall. här har vi ett träsk=vatten och en skog. så minken har besökt oss och mårdhunden var här i sommras OCH nu i vinter har grannen sett honom :x ska de aldrig vila?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #24 skrivet: 18 jan-10 kl 17:38 »
mårdhund? den är icke önskvärd här i landet... sprider rabies och föder väldigt många ungar.... tipsa jägare snarast för att hindra spridning av dem....
Fjäderfän och kaniner

uffeoanette

« Svar #25 skrivet: 18 jan-10 kl 19:41 »
Om det är en mård så måste hållet i fällan vara stort annars går den inte in.
Jag har själv haft problem med mink iller och mård. Mården brukar göma sitt byte i halmen, ett liter tips bara

Megan

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 19 jan-10 kl 00:32 »
mårdhund? den är icke önskvärd här i landet... sprider rabies och föder väldigt många ungar.... tipsa jägare snarast för att hindra spridning av dem....

ingen fara, grannen som upptäckte den eller dom ÄR jägare. han har fälla redo  ;)

BlueDeville

• Skåne
    • Busebo
« Svar #27 skrivet: 19 jan-10 kl 01:20 »
Ja du, nu vet jag varken ut eller in. Den lille illern på bilden ser så liten ut, men vi kanske hade besök av en riktigt fet en. Har han dessutom käkat råttor här, så har han väl lyckats fylla ut pälsen rejält i vinter.

Egentligen spelar det ingen roll vilket det är. Huvudsaken är ju att den går i fällan snart, så jag slipper drömma mardrömmar om huvudlösa gäss fler nätter.
Har ingen fisk att locka den med, men ett ägg kanske funkar. Måste väl vara guld för en äggtjuv att hitta ett nu på vintern.

En dum fråga kanske, men har någon hört talas om katter som gått i en minkfälla? Hålet är väl 5 cm i diameter, och det känns som att en tillräckligt nyfiken katt skulle kunna klämma sig in där.

Jag ser att du bor ganska nära mig känner du till jägarbutiken i Billeberga?
Åk dit & kika han har uppstoppade djur,mink, iller & mård. han kan säkert hjälpa dig att lösa det för dig. jag har katt & hade inte vågat ha en fälla som slår ihjäl dom utan jag vill hellst fånga dom levande... har småbarn med.
Var med & bli ett fan i min Facebook grupp för Belgiska Jättar:
http://www.facebook.com/pages/Saxtorp-Sweden/Busebo-s-Jattar/113483878676727?ref=sgm
Bor ute på landet med skogen inpå knutarna med Sambo, 3 barn, 2 jyckar, ett gäng Belgiska Jättar, Belg harar, å hoppkaniner, 1 Grå jako, 3 katter.

LasseDalom

• -
« Svar #28 skrivet: 19 jan-10 kl 08:33 »
Citat från: Imina
Egentligen spelar det ingen roll vilket det är. Huvudsaken är ju att den går i fällan snart, så jag slipper drömma mardrömmar om huvudlösa gäss fler nätter.

Det hjälper ju tyvärr inte. Har ett djur kommit in så kan ett annat komma nästa vecka. Om du inte ser några etiska problem med att din hobby måste innehålla ett inslag av utrotning så betänk att en utrotningslösning måste vara kontinuerlig, eftersom viltet rör på sig och hittar nya jaktmarker. Det räcker inte med att döda en mink, mård, iller, räv osv, du måste döda allt, om och om igen för att vara säker.

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #29 skrivet: 19 jan-10 kl 13:08 »
Mården har en lång yvig svans och är brun i kroppen utom den gula haklappen, den tar sej in i ventiler t.ex. som man har på väggen, den är som en ekorre att klättra och även kryper in där den kan.

Iller och mink är det samma storlek på och dom är en aning mindre än mården. Minken är ensfärgad brun med en liten gnutta vitt under hakeflippen.

Illern har den ljusa underullen och dom vita tecknen i ansiktet.
Både mink och iller följer vattendrag, fast illern jagar oftast på åkrar och ängar efter sork som "Grimbart" skriver. Mården kan följa vattendrag också om det är trädbevuxet annars är det skogen. Har faktiskt sett mård överkörda på skånska slätten också.

En mård tar oftast mer och ibland allt i ett hönshus eller duvslag, har den möjligheter så gömmer den undan sina byten. Har den gått in och tagit höns t.ex. så brukar den komma natten efteråt och sedan lämnar den området för en tid.

Iller och minken stannar för det mästa flera dagar.

I.o.m. att du såg en brunt djur med lång yvig svans så är det nog med säkerhet en mård du haft till besök. En iller uppfattas som mer ljus och som minken har inte illern någon lång svans som är så yvig.

/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Imina

• Skåne
« Svar #30 skrivet: 19 jan-10 kl 18:10 »
Tack alla för bra svar och tips.
Nu är fällorna gillrade, så det är bara att vänta och hoppas.
Ikväll har det röjts lite runt vedhusen, så förhoppningsvis har de blivit så störda att de drar eller söker sig mot ankhuset och fällorna.

Både mink och iller följer vattendrag, fast illern jagar oftast på åkrar och ängar efter sork som "Grimbart" skriver. Mården kan följa vattendrag också om det är trädbevuxet annars är det skogen. Har faktiskt sett mård överkörda på skånska slätten också.

Ja, just häromkring växer det ju ganska mycket runt vattendragen, även om det inte kan kallas skog.
Mamma, myskankskötare och svinaherde.

Dela detta:

* Inloggade just nu

689 gäster, 1 användare
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser