Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snäckskal eller grit?  (läst 1960 gånger)

zombivarg

• Jag kan inte leva utan mit liv
    • Skåne
Snäckskal eller grit?
« skrivet: 17 jan-10 kl 11:54 »
Hej.

Jag ger mina hönor snäckskal men har nu hört att det finns ett billigare alternativ som heter grit.
Så nu undrar jag om någon har erfarenhet av grit och vad det är, tror att det är en stensort men är inte riktigt säker. :P
Snäckskal 25kg säck kostar 140:- och grit 25kg säck kostar 93:- så det är inte så mycket som skiljer är mest nyfiken och tror inte att jag kommer att bytta men det är alltid roligt att höra vad ni andra tror och tycker vi har ju alla olika erfarenheter så det ska bli intressant att höra vad ni tycker.
MVH  Annica
When you can live forever
What do you live for

chickadee

• Gäst
SV: Snäckskal eller grit?
« Svar #1 skrivet: 17 jan-10 kl 19:28 »
Grit är grus, som hjälper till att mala sönder fodret i hönans muskelmage, så att näringen i t.ex. hela sädeskorn skall bli mer lättillgänglig. Men grit innehåller inga beståndsdelar som hönan kan utnyttja, alltså ta upp i sin fodersmältning.
Snäckskal ges för att täcka hönans behov av kalcium. Äggläggande hönor behöver mycket kalcium eftersom det är en en beståndsdel i äggskalen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

608 gäster, 3 användare
torbjorn, alternaiv, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser