Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Börja träna grunder i vallning?  (läst 14049 gånger)

Mårten Swärd

  • Gäst
Börja träna grunder i vallning?
« skrivet: 17 jan-10 kl 00:18 »
Vi har en Belgisk vallhund Malinois, en ras som i "modern tid" inte avlats på vallegenskaper men vi har dock märkt att det finns en del vallning i vår hund ändå. Han är 6 år och väldigt lättlärd, intelligent om än dock lite väl vek för vallning egentligen. När han är med bland fåren/grisarna gör han ständiga försök till att valla dem och tycker att det är väldigt roligt. Men eftersom att varken han eller vi vet hur detta med vallning egentligen ska gå till så är hans "hjälp" mest till besvär.. :)

Så min fråga är hur man kan börja öva lite grunder i detta med vallning.. Det kanske kan gå att få honom att lära sig så pass mycket ändå att han gör lite lite mer nytta än besvär när han "hjälper" till.

Alltså, hur ska man börja öva för att få någon form av struktur på vallningen? Han behöver inte bli, och kommer aldrig att bli, något ess på vallning, skulle bara vara kul om han kunde få så pass mycket pejl på det att han kunde få vara med lite mer aktivt vid hanteringen av fåren.

När han försöker valla så håller han ständig pejl på flocken och springer gärna runt dem, föser vi dem framför oss och de går lite för långsamt är han framme och nafsar dem i bakhasorna.. Även grisarna gör han detta på men de brukar inte vara så pigga på hans närmanden.. :)

Tar gärna emot tips på grundövningar vi kan dra igång med.. Någon kurs är dock inte aktuellt då vi inte riktigt har tid med det då vi bor så pass långt ifrån någon hundklubb.
« Senast ändrad: 17 jan-10 kl 01:09 av Gångtrött »

Vilse

  • Gäst
SV: Börja träna grunder i vallning?
« Svar #1 skrivet: 17 jan-10 kl 01:04 »
Sånt här är kul!
jag hittade en tidning med ett reportage om en nz man som får igång en hund med vallning på en enda dag!!
hittar inte tidningen,,grr!
tidningen heter lifestyleblock.
mannen hade en platform med rep och selade hunden,,gav den kommandon och drog i höger respektive vänster snöre. låter grymt men han har gott rykte och jag var imponerad av reportaget!
han videofilmar när han tränar hunden och tränar sen ägaren också.
hade så velat ta hem honom för en dags dyr lektion!

annars så har jag lärt mina hundar vänster och höger.
om jag har hund med mej och går på parkering med typ stolpar så går vi slalom och jag säjer klart o tydligt right-left.
jag parkerar hundar i grindöppning o låter fåren kuta förbi,,det blir mycket tjat o repetition  skrattar,,
senast igår,,skulle flytta får till mindre hage o hade lagt gamelhunden som back up,,när ett visst tjatigt högljutt lamm kom så stälde han sej upp o glodde o lammet som sprang ut istället för in,,hörde min egna röst bli riktigt arg: kody down,,RIGHT DOWN,,RIGHT FUCKING DOWN

skrattar åt det efteråt.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Börja träna grunder i vallning?
« Svar #2 skrivet: 17 jan-10 kl 09:49 »
Du kan ju börja med att lära hunden ett ovillkorligt stopp. Det är lättast att få stoppet genom att kräva ett ligg. (Om en hund ligger ner KAN den inte röra sig runt djuren samtidigt) Var som helst i närheten av fåren ska ligget funka. Sedan ska ligget fungera ovillkorligt även när hunden vallar. Ligget ska hunden ta var som helst runt fåren, mitt i ett språng/steg ska hunden kunna tvärnita!

Tycker ni att det låter konstigt att börja med "icke-vallning"?  Inte då ;)
 Det är endast genom att utgå från stillastående, för att sedan starta hunden i rätt rörelse eller riktning, som man kan lära hunden något. All inlärning utgår från att hunden först är stilla och sedan gör det som jag ger kommando för. Sen måste man kunna avbryta rörelsen eller utförandet och det gör man genom att stanna (lägga) hunden.

När hunden kan ligg, lär hunden kommandot "framåt" som ska innebära RAKT mot djuren. Oavsett allas placering så innebär framåt alltid hundens raka linje mot djuren.

När hunden kan detta, kan du ha lite användning av hunden. Du kan också flytta hunden i sidled genom att ropa den till dig och sedan säga framåt igen. Om du är aktiv och flyttar på dig lite mer i sidled, så kan hunden gå åt båda håll - så småningom kan du lägga på ord för vänster och höger. Kom ihåg att det är hundens vänster och höger när hunden tittar på fåren, som gäller!
Du kan använda dig av en lång lina, om du behöver hjälp att påverka hunden på håll.

Voilá - enkel, snabb vallhundskurs som funkar bra för hundar som inte är Border Collie eller Kelpie.

BC startar man upp på ett helt annat sätt för att kunna plocka fram hundens alla instinkter. BC  har så mycket motor att man inte hinner öppna munnen förrän allt är kört. Man behöver proffessionell hjälp när dom hundarna ska lära sig de första grunderna!!
« Senast ändrad: 17 jan-10 kl 12:43 av vallhunden »
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Vilse

  • Gäst
SV: Börja träna grunder i vallning?
« Svar #3 skrivet: 17 jan-10 kl 19:20 »
motor,,,

min tik,,schäfer,,eller vit hered om vi nu vill kalla det för det,,om vi ska vara pc :)
föresten,,hon e reggad med UKC som white shepherd,,om vi ska vara korekta :)

Jag släppte in henne hos fåren när hon var 8 veckor gammal..hon har aldrig ens tittat på fåren,,hon liksom inte bryr sej,,trodde jag,,
en dag vid ca 3 års ålder så går vi genom hagen där fåren  är och dom är i ett hörn av hagen där dom aldrig brukar vara,,
tiken bara sticker iväg,,,hon rundar upp dom..liten flock var typ mindre än 10,,hon föser dom ca 100 meter genom hagen till ett annat hörn och hon plockar upp eftersläntrare som bryter ut,,jag bara fånstirrar!!

ok,,hon följde inte kommandon men hade nån ide om at fåren var felplacerade :)
och hon visste inte vad hon skule göra när hon fått dom till andra hörnet,,


Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Börja träna grunder i vallning?
« Svar #4 skrivet: 17 jan-10 kl 20:21 »
Ja nu gjorde jag ett försök uppe i fårboxen, han stannade väl hjälpligt på kommando men var LITE för feg för att våga gå rakt mot fåren..

Jag insåg tyvärr för sent att förmodligen var en dålig idé att öva inne i boxen där fåren känner sig lite mer trängda utav hundens närvaro och ett av fåren gjorde ett utfall och stångade till honom.. Inte för att han skadade sig men efter det sprang han bara bakom mina ben. Så det blev en extremt kort karriär som fårhund.. Typ 60 sekunder.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Börja träna grunder i vallning?
« Svar #5 skrivet: 18 jan-10 kl 10:17 »
Ja, det är där motorn kommer in.

Ett sätt att uttrycka graden av motor är: Hur mycket obehag är hunden beredd att ta och fortfarande arbeta?

¤ Obehag i form av krav från föraren
¤ Tvång att göra något som går emot instinkten, tex gå åt "fel" håll
¤ Obehag från djuren (t ex hot eller stångning)

Jag tycker inte att du ska ge upp efter första gången. Man kan faktiskt bygga självförtroende hos en hund i en lite fålla också. Det krävs dock att du försvarar hunden mot fåren. Du måste vara på din vakt och uppmärksam och förebygga innan hunden får styrk!!!
Då låter du hunden gå mellan dig och boxväggen. Alldeles utefter väggen ska ni gå. Du och hunden flyttar fåren runt i boxen och till slut så ska fåren stå i mitten av boxen, då har de gett upp och förstått att de ska gå undan från hunden.

Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Börja träna grunder i vallning?
« Svar #6 skrivet: 18 jan-10 kl 11:20 »
Tack så mkt för informationen. Jag ska ta och testa i kväll så får vi se hur det funkar.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Börja träna grunder i vallning?
« Svar #7 skrivet: 18 jan-10 kl 11:48 »
Glöm nu inte att vara mycket uppmuntrande och stöttande!
Om han försöker förvara sig mot fåren, så uppmuntra detta! Men gör det inte på ett hetsigt sätt...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Guran

  • Inlägg: 330
    • Lappland
SV: Börja träna grunder i vallning?
« Svar #8 skrivet: 07 maj-10 kl 12:02 »
Det var nog inte alls en dum idé att börja på box. Kanske än bättre ha en fålla ute "round-pen";"corall".
Vi har hållt på med träning i jättehagen (inte att rekommendera) och inne i box. Samt sedan flyttat mellan boxar och till-från hagen och stallet/stallen.
En "BC människa" skulle nog inte imponeras men jag är glad och nöjd över den hjälp mina hundar ger mig. Hundarna verkar också tillfreds!


Lejonhjärta

  • Inlägg: 546
    • Västergötland
SV: Börja träna grunder i vallning?
« Svar #9 skrivet: 16 maj-10 kl 03:27 »
Vår hund är korsning mellan Alaska Hysky å Bearded Collie. Oerhört snabb, outtröttlig och vallinstingt.
Finns d kurs att gå så man får det hela lite uppstyrt?
Har inte får men lite getter, gäss å kor mm.
Hade ju varit kul å låta honom göra något nyttigt med all energin.
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Börja träna grunder i vallning?
« Svar #10 skrivet: 16 maj-10 kl 12:14 »
Beardedcollie... Tja, de flesta Beardisar vallar inte så att det är användbart, tror att du ska lägga ner den ambitionen! Är rädd att det är bortkastade pengar.
Men du kan ju pröva om du kan tvinga honom att lägga sig var som helst, när han är lös i närheten av fåren. Kan du få ett ligg på en tioöring i närheten av djuren och på avstånd från dig?  Ligget ska vara blixtsnabbt och exakt.
Då kan du också använda honom genom att lägga honom i olika positioner, t ex vakta ett grindhål eller boxdörr - då har du också nytta av honom.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

zmultron

  • Inlägg: 6
    • Närke
SV: Börja träna grunder i vallning?
« Svar #11 skrivet: 16 maj-10 kl 14:13 »
Hej, skulle vilja ha tips på litteratur och/eller dvd eller video på vallhundsträning, ffa nötvallning med heelervallare. Alla tips mottages tacksamt!/Anna

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Börja träna grunder i vallning?
« Svar #12 skrivet: 20 maj-10 kl 13:57 »
Det finns ingenting i Sverige, vad jag vet. Kanske att du kan hitta något från USA. Du får leta på nätet, och fråga  rasklubben!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Guran

  • Inlägg: 330
    • Lappland
SV: Börja träna grunder i vallning?
« Svar #13 skrivet: 28 maj-10 kl 11:46 »
De flesta som har bearded vallar inte med sina hundar så uttalandet att de flesta bearded ej vallar användbart känns ytterst osäkert.

Bearded collieklubben (vet ej vad den heter) har tagit fram ett anlagstest för sin m fl raser. Kolla in deras sida. Kolla också australian cattledogs rasklubbs hemsida.

Alla raser vallar inte som border collie eller kelpie eller schäfer eller bearded eller långhårig collie eller isländsk fårhund eller, eller, eller... bara för att en ras inte vallar som en annan så behöver detta inte betyda att dess vallbeteende är oanvändbart.

Det finns bearded collie som används i praktisk vallning. Antagligen inte vinnare/deltagare i vallhunds-SM men absolut användbara!

Lycka Till!

Zickan

  • Inlägg: 125
    • Jämtland
    • Djuren på Höjda
SV: Börja träna grunder i vallning?
« Svar #14 skrivet: 28 maj-10 kl 12:28 »
Intressant tråd!
Själv har jag en Schäfer på 3 år, och det skulle vara roligt att testa vallning med honom!
Men, är det först att träna upp honom på ligg så pass mycket att han lägger sig vart som helst när vi är ute på gården t.ex.?
Min blogg - http://zickan.se
Min o min grannes hemsida: http://djurenpahojda.wordpress.com

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Börja träna grunder i vallning?
« Svar #15 skrivet: 29 maj-10 kl 20:05 »
Ja, det som gäller är ett ligg i VILKET läge som helst!!! Ovillkorligt! Annars har inte hunden att göra i närheten av vallningsdjur. De tycker inte alls att det är kul när hundar ska testa vallning, om inte hundarna kan ligg = avbryta vallningen när hunden till exempel bär sig illa åt mot djuren!

Angående användbarheten hos andra raser, så har jag sett massor av andra raser valla. Jag har tränat en hel del... eller snarare insett att denna hund gick inte heller att träna, och inte denna heller etc.
Det handlar helt enkelt om lydnaden. Hunden tycker inte att det är roligt att valla om den samtidigt måste lyda. Och lydnad är ett minimikrav för att få vistas i en fårhage. I allfall min fårhage.  Djurskyddet är nummer ett.

Angående Beardedcollies så använder inte ens engelsmännen Beardedcollies längre. (Där  finns det några enstaka blandraser med mycket Border Collie i som är oregistrerade i UK, som ser ut som Beardisar och vallar hyfsat) När Engelska rasklubben fick förfrågan om de inte ville vara delaktiga i anlagstesten och använda den i england så frågade de: Varför ??? ??? ???  och kunde inte förstå varför svenskarna vill göra en vallande hund av rasen igen. Den har ju varit utställningsavlad så länge... Ingen var intresserad.

För övrigt är "användbart" ett mycket relativt begrepp!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

336 gäster, 2 användare
Nörd Otaku, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser