Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byta stockar i ladan.  (läst 6627 gånger)

Anders E

• -
    • Ljusvision
Byta stockar i ladan.
« skrivet: 25 mar-06 kl 18:16 »
Jag är på väg att köpa en gård, ladan på gården har en del skavanker och några stockar som jag tror måste bytas.
Det är ju bra att veta vad sånt kostar på ett ungefär så man inte står där med skägget i brevlådan när köpet är klart, kanske kan man också pruta ner summan på köpet.

Det jag vet måste bytas är de två understa stockarna under en dubbelport där ca: 4 meter är murket.
Sen är det en stock på vardera kortgavlarna en 5-6 stockar nedanför taket som jag ser är rätt angripna av röta, här undrar jag om man istället för att byta stockarna kan göra nån typ av förstärkning.
Taket svankar på ett ställe och förmodligen finns där en taskig takstol som måste åtgärdas.
Det jobbet fixar jag nog själv, men som sagt var är det bra att veta hur tidskrävande ett sånt jobb är när man ska försöka pruta.

Filip Skräplund

Re:Byta stockar i ladan.
« Svar #1 skrivet: 25 mar-06 kl 18:44 »
Om en timmervägg börjar "kalva" mitt på, så kan man sätta lodräta bjälkar på in- och utsidan och pressa ihop dom med gängad stång och muttrar.
Är knutarna OK så att stockarna sitter där dom ska, så kan det räcka med att ta bort den yttre rötangripna delen av stocken och passa in en ny ytterdel.
Den kan fästas med dymlingar och man ska förstås se till att vatten inte kan rinna in emellan stockdelarna.
Man bör bestryka renhuggna delar med tjära.
Utbyte av syllstockar kräver att du har tillgång till några kraftiga domkrafter.
Hur lång tid det tar beror ju på hur pass van man är vid liknande jobb.
Räkna med betydligt större tidsåtgång än du först trodde.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #2 skrivet: 25 mar-06 kl 19:46 »
Då var det ungefär som jag trodde med stockarna i vägg :) värre är med syllstockarna. Tror inte att jag ger mig på det för tiden är en bristvara och jag känner mig osäker.
Nån som har en aning om vad det kan kosta att leja bort ett sånt jobb, eller klarar sig ladan några år till tro, den ser fräsch ut i övrigt.
« Senast ändrad: 25 mar-06 kl 19:47 av Anders E »

Filip Skräplund

« Svar #3 skrivet: 25 mar-06 kl 20:05 »
En timrad lada kan stå otroligt länge, även med några ruttna stockar, bara taket är tätt.
Helst ska man ha hängrännor för att hålla området kring grunden torrt.
Du kan alltså lugnt vänta tills du får tid och/eller råd.
Ligger syllarna direkt på marken är det lite mer bråttom, men ingen panik.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Sågaren

• Medelpad
« Svar #4 skrivet: 22 okt-06 kl 13:00 »
som alltid så rekomenderar jag alla med liknande problem att låna eller köpa en solosåg, en förutsättning är ju att man har träd att ta av men då får man ner kostnaderna för renoveringar rejält, själv skulle jag nog fixa allt själv men jag har ju solosåg och träd att ta av.
« Senast ändrad: 22 okt-06 kl 13:05 av Sågaren »
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 04 nov-06 kl 16:13 »
Vad är en solosåg?

statustrött

« Svar #6 skrivet: 04 nov-06 kl 16:28 »
 Titta på logosol.se de säljer solosågen, ett litet sågverk som drivs av en bensindriven motorsåg eller en elektrisk kedjesåg. Det finns även andra små sågverk av liknande typ av andra fabrikat.
 Jag har en solosåg och använder den några gånger om året till att såga brädor och plank.

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 10 nov-06 kl 00:24 »
du kan köpa billiga syllar ifrån rivningshus. ta kontakt med en byggfirma. jag fick tag på stockar till mitt uthus ifrån en gammal kvarn. bättre virke finns inte. det som blev över eldar jag med nu. arbetet klarade jag själv medans gubben var på långresa i en vecka. snacka om att han blev förvånad! jag var givetvis otroligt stolt ;D jag bytte 3 meter år gången och det var inga problem.

Mullemek

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 10 nov-06 kl 11:36 »
Innan du börjar med att byta stockar. Kontrollera byggnaden runt om så att du har en god uppfattning om omfattningen. Kontrollera och lokalisera orsakerna till rötskadan, trasigt tak, sjunken grundläggning, blöt betong. Alla hus behöver en väldränerad grundläggning och ett tätt tak. Låt inte vatten droppa över takkanten och stänka på timret, montera en bra takavvattning. Timmerhus behöver takutstick som skyddar mot för mycket slagregn.

Skaffa fram rätt material, t.ex. från ett annat gammalt hus. Ta ur alla fönster, så de inte spricker. Passa på att se över dem medan de är urplockade.

Nu börjar det roliga.
1 Börja på ett ställe med att fästa reglar eller järnbalkar (anpassade till din domkraft) vid stockvarvet ovan det som skall bytas.
2 Skapa ett mellanrum på 5-10 cm med domkrafterna.
3 Palla upp så att huset inte står på domkrafterna
4 Ta bort allt dåligt trä, lägg skarven ovan fast underlag, plint/sten, snedkapa änden, passa in ny stock.
5 Behandla kapändar och nytt trä med linolja (uppblandad med t.ex. terpentin) eller tjära.
6 Fäst in de nya delarna. Kontrollera att grundmuren/stenarna/plintarna står stadigt, passa annars på att åtgärda. Ifall grundmuren/plintarna är av betong måste en syllisolering läggas mellan betong och trä.
7 Sätt an domkrafterna igen
8 Ta bort pallningen
9 Sänk försiktigt ned byggnaden igen.
10 upprepa på nästa dåliga ställe
11 återmontera fönster.

Grattis nu är det bara resten kvar!

Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser