Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Taskig attityd  (läst 4204 gånger)

mattetillmånga

• Övriga världen
Taskig attityd
« skrivet: 16 jan-10 kl 15:49 »
Är det bara jag som reagerat på den trista stämningen och taskiga attityden som sker mot varann i det här forumet? Har varit forummedlem ett tag och jag har märkt skillnad nu mot för när jag gick med. Nu är det inte sällan det skrivs direkta personangrepp och det verkar som vissa har "behov" att liksom hitta något att nita till andra för. Jättetråkigt! Kan vi inte behålla det här forumet som ett forum där vi delar tips och ideer och stöttar varann istället för att det tillslut flippar ut och blir ordkrig. Det vinner ingen på och slutar bara med att någon blir ledsen  :'( Alla har vi olika erfarenheter och ibland tankar på hästhållningen och vem avgör vad som är rätt eller fel? Men det vore skittrist om vi förlorar den goda hjälp som man ändå kan få här av andra genom att utbyta just erfarenheter och tankar - utan att riskera att bli påhoppad, idiotförklarad eller liknande. Snälla! Kan inte alla hjälpas åt?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Taskig attityd
« Svar #1 skrivet: 16 jan-10 kl 16:11 »
Jag kan bara hålla med dej .
Fast ett litet MEN finns där oxå .
Om man tex vet att personen som skriver om tex ett djurs välmående med självklarhet är en person som irl inte sköter om sina djur då blir man ju skarpo o bittsk.

Sånt är ju så väldigt svårt , man kan ju inte hänga ut folk (pga lagen )ÄVEN OM MAN MÅNGA GÅNGER VILL DET .

Jag ska tänka på hur jag utrycker mej iaf ,,hoppas det finns flera som kan tänka sej en godare ton med .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 16 jan-10 kl 16:23 »
Meningen är väl att man ska utbyta erfarenheter med varann, tankar å ideer... alla vill väl lära sig saker om sina djur mm tråkigt med påhopp och bitska kommentarer... slåss kan man göra på en säck i ladugården...
Fjäderfän och kaniner

Norna

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 17 jan-10 kl 14:47 »
Jag har också märkt att det finns en del taskig attityd här i hästtråden. Annars hänger jag mest i fårtråden och där tycker jag det brukar vara trevlig stämning!  :) En del som "vansköter" sina djur tror jag gör det av okunskap (och det kan vi ju hjälpa dem med här på forumet). Därmed inte sagt att det är okej att vansköta djur, man har ju själv ansvar för att hitta den kunskap som man behöver för att ta hand om sina djur.
I varje människa finns en drottning - tala till henne och hon stiger fram.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 jan-10 kl 15:04 »
Jag tror att det är så att de som verkligen kan något inser att det finns mer än ett rätt sätt att göra en sak på, de som är tvärsäkra på att deras sätt är det enda sättet som är det rätta är ofta inte värda att lyssna på, eller värda att svara i en tråd.

Så.. Sålla och ignorera.

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 17 jan-10 kl 16:02 »
Visst finns det olika sätt att sköta djur, som man kan ha olika ideer om, och det ska kunna diskuteras i god ton.  Jag har en gång blivit handgripligen påhoppad, med blodsvite, för att jag avlivat en sjuk tupp. "Man skall ju ta sjuka djur till vetrinär!"

Det blir lätt fanatiskt, när det gäller djur och hälsa, och man får frammana sin diplomatiska ådra.   

Allt diskuteras här på detta forum inte bara "alternativ och självhushåll", men det går t.ex. inte att få en enda träff på sökning efter "Haiti".

Tillägg
Sökte igen och då kom någon upp, men inte första gången - märkligt!

« Senast ändrad: 17 jan-10 kl 16:05 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 17 jan-10 kl 21:41 »
Jag har också märkt att det finns en del taskig attityd här i hästtråden. Annars hänger jag mest i fårtråden och där tycker jag det brukar vara trevlig stämning!  :) En del som "vansköter" sina djur tror jag gör det av okunskap (och det kan vi ju hjälpa dem med här på forumet). Därmed inte sagt att det är okej att vansköta djur, man har ju själv ansvar för att hitta den kunskap som man behöver för att ta hand om sina djur.

Hur ??
Hur "hjälper" man dom som vansköter sina djur ?
Jag har så ini**** svårt att finna empati för sånna vidriga människor .
Jag står inför ett sånt dilemma just nu så ibland har jag svårt att hålla tand för tunga så att säja.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 17 jan-10 kl 21:50 »
Jag har inte märkt nåt på sistone?

Har det inte varit ovanligt lugnt? Eller har jag hängt här för lite?   ???
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #8 skrivet: 17 jan-10 kl 22:03 »
kanske beror lite på vädret också? Mörkt och ruggigt.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Frances

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 17 jan-10 kl 22:04 »
Menar du att folk tar åt sig lättare..? Antagligen....
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Jennyt

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 17 jan-10 kl 22:26 »
Ett sätt att tänka är: Ingen gör sina djur illa med berått mod och för att det är kul. Det finns en anledning till att djuren far illa. Oftast okunskap och inte allt för sällan på grund av att skötaren mår dåligt av olika orsaker. Om man på ett någorlunda effektivt sätt ska kunna komma djuren till gagn måste man försöka möta skötaren och då hjälper det inte att komma farandes förbannad och med oförståelse. Är det riktigt illa är det inte så mycket att tjattra om.... ring och anmäl. Det här med vanskötsel är för övrigt en underlig företeelse. Det någon tycker är omsorg- tycker någon annan är djurplågeri. Det den förste tycker är vanskötsel tycker den andre är att hästarna får lov att vara hästar ::)

Ang. dålig attityd här i hästtråden kan jag väl tyvärr bara instämma..... Enstaka utbrott tycker inte jag personligen är något större problem.... det kan man alltid sålla bort, men ibland känns det som om det vilar någon negativ ton över alltihop. Många är snabba att tycka att deras egen väg är den enda. Min erfarenhet av storstall är den samma och jag har dragit slutsatsen att hästfolk är ett eget släkte och att jag inte riktigt passar in i större grupper av oss.  :-[ Tycker att det är bra att du belyser allas vårt bemötande (även om tråden i sig oxå faller under den negativa andan  ;) ) jag ska själv tänka mig för i fortsättningen (även jag besitter mindre ödmjuka sidor)

Hoppas på ett högre tak i framtida meningsskiljaktigheter :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Norna

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 18 jan-10 kl 05:31 »
Hur ??
Hur "hjälper" man dom som vansköter sina djur ?
Jag har så ini**** svårt att finna empati för sånna vidriga människor .
Jag står inför ett sånt dilemma just nu så ibland har jag svårt att hålla tand för tunga så att säja.

Ja, vad tror du själv??!!

I varje människa finns en drottning - tala till henne och hon stiger fram.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #12 skrivet: 18 jan-10 kl 06:52 »
Menar du att folk tar åt sig lättare..? Antagligen....
Nä men det är ju denna mörka årstiden då folk mår som dåligast.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Frances

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 18 jan-10 kl 08:59 »
Ja precis, och därör tar allting personligt och ser varenda svar negativt?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #14 skrivet: 18 jan-10 kl 09:04 »
Visst finns det olika sätt att sköta djur, som man kan ha olika ideer om, och det ska kunna diskuteras i god ton.  Jag har en gång blivit handgripligen påhoppad, med blodsvite, för att jag avlivat en sjuk tupp. "Man skall ju ta sjuka djur till vetrinär!"

Det blir lätt fanatiskt, när det gäller djur och hälsa, och man får frammana sin diplomatiska ådra.   

Allt diskuteras här på detta forum inte bara "alternativ och självhushåll", men det går t.ex. inte att få en enda träff på sökning efter "Haiti".

Tillägg
Sökte igen och då kom någon upp, men inte första gången - märkligt!
Nåt liknande har jag också i bagaget. Fastän jag är utbildad slaktare blir jag ändå ifrågasatt när jag avlivat sjuka djur själv istället för att ta dem till veterinären.
Alltså var gränsen går för vad som är "Okej" i andras ögon är ju lika rörlig som en kul-led. man kan tydligen inte gå alla till mötes hur duktig man än är eller hur effektivt man hjälper skadade/sjuka djur ur plågorna. Egen avlivning är ungefär lika oacceptabelt i mångas ögon som att jag ringer grannen och ber honom avliva katten med bössan. Även det ses i mångas ögon som "ohumant".

Hmmm  ::)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #15 skrivet: 18 jan-10 kl 09:23 »
Jag har svårt för allmänna "stämningsinlägg".  Varför inte reagera direkt man ser olämpliga inlägg?  ???
Istället för att folk ska sitta och gissa om de varit medskyldiga till en negativ stämning eller ej. 
Det är nog mycket effektivare.

Är det bara jag som reagerat på den trista stämningen och taskiga attityden som sker mot varann i det här forumet? Har varit forummedlem ett tag och jag har märkt skillnad nu mot för när jag gick med. Nu är det inte sällan det skrivs direkta personangrepp och det verkar som vissa har "behov" att liksom hitta något att nita till andra för. Jättetråkigt! Kan vi inte behålla det här forumet som ett forum där vi delar tips och ideer och stöttar varann istället för att det tillslut flippar ut och blir ordkrig. Det vinner ingen på och slutar bara med att någon blir ledsen  :'( Alla har vi olika erfarenheter och ibland tankar på hästhållningen och vem avgör vad som är rätt eller fel? Men det vore skittrist om vi förlorar den goda hjälp som man ändå kan få här av andra genom att utbyta just erfarenheter och tankar - utan att riskera att bli påhoppad, idiotförklarad eller liknande. Snälla! Kan inte alla hjälpas åt?

Körven

• Värmland
« Svar #16 skrivet: 19 jan-10 kl 10:19 »
Att påpeka eller kritisera någons hästhållning eller sättet att träna dom på,brukar aldrig falla i god jord.Sedan så finns dom olika metoderna med "Gudar"som har svaret på alla problem inom hästhållningen.Tyskar som studerat riddarmunkars uråldriga ridkonst, eller Yankeeys som studerat Indianer,någon dam som studerat vildhästar i Namibia mm.Pluss alla inhemska profeter innom hästeriet.
Vad skall man då tro på om man inte har så mycket på fötterna.Får man problem med hästen vilket alla får någon gång,och vill ha ett gott råd tex från Alternativs hästsida.Då är det inte så märkligt att man får olika svar,beroende på vilken "häst religion"som dom tillhör.Att man får flera lösningar på problemet innebär inte att det bara är ett svar som är rätt,det finns oftast flera lösningar.     
Då uppstår den där taskiga attityden,eftersom du inte tycker som jag gör så har du fel,för det har Olle sagt och han har rätt,  för naturligtvis är man Olle med Olle Goop.Nu behöver det inte vara Olle Goop det kan vara Parelli eller Rolf Carlsson eller vem som man nu har som Guru.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

AnnkiP

• Blekinge
« Svar #17 skrivet: 19 jan-10 kl 10:31 »
Jag har precis blivit medelm och har sökt svar på mina funderingar i olika kategorier. Jag blev väldigt glad när jag hittade alternativ.nu för det finns ovärdeliga tips om allt möjligt, jag har t.ex fått väldigt fin hjälp och stöd med min sjuka höna...men jag blir också ledsen och förvånad över just detta med taskig attityd och personangrepp i olika trådar. Det är riktigt konstiga saker som skrivs ibland. Detta ska ju vara en sida för att hjälpa varandra.

Att hålla sig till sakfrågan är väl det lättaste sättet att behålla sidan till vad den är till för.

Även om jag tycker att smiley-gubbar är lite töntiga ;) så är det tur att det finns eftersom tonläget kan vara svårt att få till när man skriver. Det kan leda till onödiga missförstånd om man inte får till rätt "tonläge".

Tack för att ni finns ni underbara människor som håller den fina stämningen!
Annki
Mitt motto; Det ska vara bra jämt, och är det inte det får man se till att ändra på det!

hermi

« Svar #18 skrivet: 19 jan-10 kl 11:11 »
Jag har precis blivit medelm och har sökt svar på mina funderingar i olika kategorier. Jag blev väldigt glad när jag hittade alternativ.nu för det finns ovärdeliga tips om allt möjligt, jag har t.ex fått väldigt fin hjälp och stöd med min sjuka höna...men jag blir också ledsen och förvånad över just detta med taskig attityd och personangrepp i olika trådar. Det är riktigt konstiga saker som skrivs ibland. Detta ska ju vara en sida för att hjälpa varandra.

Att hålla sig till sakfrågan är väl det lättaste sättet att behålla sidan till vad den är till för.

Även om jag tycker att smiley-gubbar är lite töntiga ;) så är det tur att det finns eftersom tonläget kan vara svårt att få till när man skriver. Det kan leda till onödiga missförstånd om man inte får till rätt "tonläge".

Tack för att ni finns ni underbara människor som håller den fina stämningen!
Annki

tackar för inläget  ;D ;D ;D
morgen ist wieder ein tag

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #19 skrivet: 19 jan-10 kl 11:20 »
Kimma... avliva katt med bössa anser jag vara humanare än hos veterinären med spruta.
Dels kan man avliva hemma i lugn miljö och dessutom slipper katten hållas fast och stressas i bil och slipper framförallt sprutan...
Fjäderfän och kaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser