Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svårt med vaktelkycklingar?  (läst 13742 gånger)

äppelpaj

• Småland
SV: Svårt med vaktelkycklingar?
« Svar #20 skrivet: 16 jan-10 kl 09:57 »
vaattenautomaten är en som man har till fåglar ( ett rör med dricks grej längst ner) Maten är mald startfoder blandat med undulat foder..

Det är inte en sån som man har till kaniner också som du menar?.. Får leta lite efter vad du menar annars =)
Varför undulatfoder också?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #21 skrivet: 16 jan-10 kl 10:19 »
*suck* ... Igår dränkte sig en vaktelkyckling på en tid av 15 min jag inte hade uppsikt och en var på väg I ETT SYLTBURKSLOCK (ca 3-4mm hög  :o De hade gått och lagt sig på mage i vattnet, rullat runt och kylt ned sig för att stanna kvar där istället för att gå till värmen)! Jag ska nog testa det där med dricksautomater för smådjur, har ju en extra till min undulat, de borde väll funka? Och de borde väll OMÖJLIGT kunna ha ihjäl sig själva om de inte pressar ned huvudet och håller kvar under vattnet.  ::)

Mina är däremot inte stressade utav sig... De gör saker de inte bör göra bara när man inte håller uppsikt, som sagt, fattar inte hur de lyckas. Man är ju livrädd för att möta något man inte vill möta varje gång man går till dem. :o
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

äppelpaj

• Småland
« Svar #22 skrivet: 16 jan-10 kl 10:23 »
Nej vad tråkigt!  :'( hur gammal var den?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #23 skrivet: 16 jan-10 kl 10:23 »
jag använde locket till en barnmatsburk som vattenskål, vek kycklingnät runt, de drunknade inte i den...
Fjäderfän och kaniner

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #24 skrivet: 16 jan-10 kl 10:27 »
Nej vad tråkigt!  :'( hur gammal var den?

3 dygn ungefär... Så i värsta åldersgruppen på att vara känslig.  :-\

Grimbart: Ja, detta lock var ännu mindre och tynnre än en barnmatsburk, så jag fattar inte hur de lyckas. :P De måste ha något emot mig och går och tar livet av sig. >__<
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #25 skrivet: 16 jan-10 kl 11:17 »
Ja, jag tycker så synd om Linkoso, kan inte förstå hur hon kan ha sån otur!! du har verkligen en vaktelförbannelse, kan ju inte vara något annat  :o  :o

Jag använder vanlig vatten automat for kycklingar, använder en grön för uppfattar den som lite mindre, brukar lägga i lite stenar den första till andra veckan men sedan så tar jag bort dom. Har aldrig haft några problem med att dom inte når upp och kan dricka under denna tid, är alldeles lagom höjd tycker jag. Själv brukar jag aldrig ha en handduk i deras låda utan bara spån, tycker det räcker med det dygnet dom är i kläckaren. Vissa säger att det bara är en myt att det ska få bättre fäste, men jag ska itne lägga mig i!! Ja, har dom somsagt i en låda inomhus i kanske 2 veckor, känns som de andra säger att man har bättre koll och så får man ju plats med mera i kycklingburarna i hönshusen  ;D Brukar bara ha en 60 wats lampa inomhus så att de får lite extra värme och ljus, för vi har redan så pass varmt inne. och mala maten är ju viktigt, jag tar allfoder eller fenix start om jag har det hemma. Har nämligen bara kalkongöd jag kan köpa hem och känner att det är lite för tidigt att ge dom sådan mat, de får de kanske vid 3-4 veckor ålder och vid ca 6 veckor ålder börjar dom värpa. sist var det 5 veckor och 6 dagar, skulle vilja slå det  ::)  :-[ Och vattnet har jag inte tid att byta mer än 1-2 gånger per dag och det blir ju skitigt på 10 minuter men de mår så bra så, jag går i skolan och föräldrar jobbar så blir lite svårt!!

Och jag tog från tipset från Rytterling att låda tupparna feta på sig lite och slaktar dom vid ca 10 veckor ålder. De är ju inte mycket mat på de stackarna!! Ja, är väl så jag gör och ingen har faktiskt dött hittills  :D

äppelpaj

• Småland
« Svar #26 skrivet: 16 jan-10 kl 11:57 »
Tack för tips! :)

Rytterling, nu har jag lusläst din hemsida med, det stod mycket bra. Blir nog fler gånger jag kikar in där =)

Rytterling

• Västergötland
    • Rytterlings hemsida
« Svar #27 skrivet: 16 jan-10 kl 17:37 »
Kul! Skriver in mer och mer allt eftersom man lär sej ngt nytt, eller några nya frågor dyker upp... och det är ju kul att någon är inne och kikar!

äppelpaj

• Småland
« Svar #28 skrivet: 16 jan-10 kl 21:42 »
Ni som brukar ha en handduk på golvet till dem för att få fäste, tror ni det funkar lika bra att ha sånna där tunna skumgummitvättlappar?

Rytterling

• Västergötland
    • Rytterlings hemsida
« Svar #29 skrivet: 16 jan-10 kl 22:24 »
Ja det skulle jag nog tro.. bara de ligger still, jag har fått ett råd av en som hade vanligt tidningspapper.. men sprayade det med vatten och lät det torka sen.. då blev ytan likom matt.. lite skrovlig.. och inte längre hal.
Pröva dej fram och hitta det som du tycker funkar hos dej!

Förresten testar jag en vattenautomat jag hittade i zooaffären.. den står väldigt statigt och bra och är lagom hög tycker jag, för både kineser och japaner:
« Senast ändrad: 16 jan-10 kl 23:08 av Rytterling »

äppelpaj

• Småland
« Svar #30 skrivet: 17 jan-10 kl 08:58 »
Ja, det är säkert också smart.
Är det en sån automat som är för fåglar? Å vad söta, man blir inte alls sugen.. ::)

Rytterling

• Västergötland
    • Rytterlings hemsida
« Svar #31 skrivet: 17 jan-10 kl 12:17 »
Japp det är för fåglar, jag köpte den i en vanlig zooaffär. Den var så smart för att den där "sittpinnen" som är framför blir ett utmärkt stöd så den inte välter.
Jag har en till mina vuxna kineser också, som jag ställt ovanpå en liten.. uppochnedpåvänd avlång skål..så den kommer upp lite från bottenströet.

Visst är de gulliga!! Kycklingen till vänster är en kines och till höger japan.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #32 skrivet: 17 jan-10 kl 12:52 »
Åh, en sådan ska jag köpa! :D

berglundskan

• Västmanland
    • thelifeinmöklinta
« Svar #33 skrivet: 21 jan-10 kl 12:25 »
När vi kläckta våran vaktel så hade vi en vanlig skrivbordslampa från ikea som värme. Vakteln var i en fågelbur inomhus. Vi gav den mortelkrossad hönsfoder blandad med kokt potatis eller kokt ägg. Till vattenskål hade vi en syltburkslock (liten) med en sten i.
Bor i rött torp med man, 2 barn, 2 katter, 2 kaniner, 2 ankor & 1 get. www.moklintabrollop.blogg.se

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #34 skrivet: 24 jan-10 kl 09:40 »
Jag använder den mindre sortens vattenautomat till mina vaktlar, den kan de omöjligt komma i. Jag sätter in ett par st beroende på hur många kycklingar det är. Man får binda fast dem så de står stadigt bara. De funkar även bra till tex dvärg höns kycklingar de första dagarna.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #35 skrivet: 24 jan-10 kl 09:42 »
Ah, nu verkar min lycka har vänt mot mig iaf. =) Inga fler olyckor eller skit med mina vaktlar! Småttingarna växer och mår bra! :D

äppelpaj

• Småland
« Svar #36 skrivet: 25 jan-10 kl 09:02 »
Ah, nu verkar min lycka har vänt mot mig iaf. =) Inga fler olyckor eller skit med mina vaktlar! Småttingarna växer och mår bra! :D

Härligt  :D

Skytten

• Skåne
« Svar #37 skrivet: 25 jan-10 kl 12:03 »
Det är inte så svårt med vaktelkycklingar. Jag har kläckt på alla årstider och de har varit i ouppvärmt uthus. En värmelampa över och kolla temperaturen. Se till att de har utrymme att gå från lampan en bit, så de inte blir för varma. De hittar själv rätt plats.

Små vaktlar drunknar lätt.  Jag satte en vanlig plastautomat för kycklingar. Runt automaten där de dricker fyllde jag med singel, så det gick att gå där utan att drunkna men ändå dricka.

Bästa mat är fasan/kalkon start.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

gunilla m

« Svar #38 skrivet: 22 feb-10 kl 22:01 »
Vi är inne på tredje kullen med vaktelkycklingar och det går bättre och bättre, vi lär oss något nytt för varje kläckning.
Det som jag ännu inte vant mig vid är hur fort de blir stora. Från att vara så små som de är när de kläcks till att bara på några veckor ha blivit så stora och sedan vid sex veckors ålder vara färdiga att börja värpa.

Jag har läst på de hemsidor som några av de som svarat har och lärt mig mycket. Vi ger kycklingarna mosat ägg i början och fasanstart. Jag har även blandat i filmjölk med det mosade ägget då jag läste någonstans att det skulle motverka att de blev dåliga i magen och dog av det.

Vi hade några som dog även i denna kläckningen och det sker främst på dag 3 och 4. Därefter är det en som dött och det tror jag kan bero på stress för jag hade dagen innan rengjort i buren.

Det är spännande med vaktlar så jag kan varmt rek att prova på det!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #39 skrivet: 26 feb-10 kl 17:13 »
Du är inte ensam... Jag har haft problem i varenda kläckning med att det dör någon till ett par på dag 4. De blir slöa sedan så bara dör de.  ???

Har studerat denna kull och lagt märke till att slöingarna (3st dog idag, på dag 4, restrerande ser pigga ut) inte äter eller dricker, kan det vara så att de som dör inte fattar vinken med att börja äta och dricka? De klarar sig ju i några dagar på gulesäcken, men sen måste de ju börja äta och dricka. Om de inte gör det så dör de ju...

Dela detta:

* Inloggade just nu

620 gäster, 1 användare
Mammalia

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser