Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svårt med vaktelkycklingar?  (läst 13749 gånger)

äppelpaj

• Småland
Svårt med vaktelkycklingar?
« skrivet: 15 jan-10 kl 15:27 »
Är lite inne på att kanske skaffa vaktlar (japanska) framöver. Tänkte isåfall köpa äggkläckare och köpa in ägg. Men om jag har fattat rätt genom det jag har läst mig till hittills, så är det ganska svårt att ta hand om vaktelkycklingar? De verkar väldigt känsliga?! Hur gör ni som har nykläckta vaktlar, vad ska man tänka på? Och har ni dom inomhus den första tiden?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Svårt med vaktelkycklingar?
« Svar #1 skrivet: 15 jan-10 kl 15:33 »
Det är kul med vaktlar, självklart ska du skaffa dig det.. De är känsliga för att bli blöta när de är små, sen så vill de ha mat i pulverform nästan(jag har matat mina med papegojfoder i pulverform), Rytterling här på forumet har mycket kunskap om det, kolla hennes hemsida=hett tips... ;)
Fjäderfän och kaniner

äppelpaj

• Småland
« Svar #2 skrivet: 15 jan-10 kl 15:36 »
Ok, ska kolla den :)
Har du dina inne som små?

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
« Svar #3 skrivet: 15 jan-10 kl 15:49 »
Jag har mina inne i en stor plastlåda från IKEA med galler över, och värmelampa. Ger dom kycklingstart i pulverform, det är det som är tricket med att få dom att överleva har jag fått tips om. (man får stå och sila ur säcken...) Sen ett blomkrukefat med stenar i så dom inte kan drunkna, dom gillar att springa över vattnet så... ::)
Sen hålla det torrt så dom inte får coccidos, dom gillar att slabba med mat och vatten (jag har tidning som underlag och sen spån över)
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 15 jan-10 kl 16:12 »
Coccidios har tagit livet av mååånga av mina kycklingar. Det gäller att vara väldigt noga med hygienen, något som inte har funkat så bra när jag har åkt bort och låtit familjen tagit hand om dem. Rengör skålar och ger mat har gått bra... Men som sagt, de älskar att skita ned, springer i vatten, springer på underlaget, springer i vatten... Springer på underlaget. Det blir snabbt fuktigt och om man inte gör rent så kommer det börja gro coccidier och bakterier så det står "härliga" till = LIVFARLIGT för små vaktelkycklingar.  :-\

Så håll torrt, maten i "mjölform", stenar för vattnet som de kan gå på så de inte går och dränker sig. Se till så att de inte kan klämma sig fast på underliga ställen... De är rätt självmordbenägna små krabater. =/ Tur nog så växer de ju snabbt, och när de väl är vuxna är det inga problem alls har jag märkt än så länge.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

äppelpaj

• Småland
« Svar #5 skrivet: 15 jan-10 kl 16:20 »
Städa ofta gäller alltså =)
Kan man inte ge dem vatten från en "vanlig" hönskycklingvattenautomat i plast? Då kan dom väl inte gå i vattnet heller..
Är det ingen som har dem i hönshus/ladugård från början? Måste man verkligen ha dem inomhus? Det är lite där största kruxet blir isåfall..=/

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 15 jan-10 kl 16:23 »
Jo, jag har mina i hönshuset direkt under värmelampa. Funkar bra, de pinnar runt som små söta humlor i akvariet jag har dem i! :D De går rakt igenom hönsnät så det kan du inte ha förrän de är fullvuxna ung. :P

Um... Jag har en hönskycklingvattenautomat... En kyckling lyckades dränka sig på något korkat sätt, och den var flera veckor gammal! Låg huvudstupa i.  :o
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 15 jan-10 kl 16:25 »
Och några andra hoppade upp i taket på en bur och lyckades få igenom huvudena genom gallret och hängde och dinglade!!! XD Mamma fick panik och fick stå och peta loss dem och de började försöka hoppa upp igen för att dingla mera!

En annan dagsgammal hade lyckats trycka sig UNDER någon mellanvägg som var kvar i kläckaren vid första kläckningen... Handar inte om många mm... Hur fasen lyckas dem!!! Den var lite rolig i gången efter den blev räddad men repade sig tack och lov. >.<

Självmordsbenägna som sagt. :P

äppelpaj

• Småland
« Svar #8 skrivet: 15 jan-10 kl 16:29 »
Har du det, det var kul för mig att höra  :D.  Är ditt hönshus uppvärmt? Fast det blir ju ändå rätt varmt på våren/sommaren. Det är inte så petnoga att sänka ett visst antal grader i veckan tills de är fullt befjädrade då..? För med värmelampa är det ju lite svårt att veta precis hur varmt dom har det..
 :o Oj! Får bli vatten med stenar i då.. Men hur kan man lyckas dränka sig i en sån!?

äppelpaj

• Småland
« Svar #9 skrivet: 15 jan-10 kl 16:31 »
Verkar ju helt galna  :o :D ;)
Dixiebelle, försöker dina med hänga sig i gallret? Vad har du för galler på din plastlåda?

Rytterling

• Västergötland
    • Rytterlings hemsida
« Svar #10 skrivet: 15 jan-10 kl 17:10 »
Jag har inte haft svårt att få mina att överleva... men det gäller ju att passa upp på dem med mat och rent vatten, jag byter ofta. Man kan använda den minsta sortens vattenautomat och bara lägga pottekulor i rännan medans de är riktigt små. Att jag har dem inne den första tiden är just för att kunna titta till dem ofta... och jag tror också att de blir lite lugnare ... eftersom de hanteras mycket och är inne hos familjen med alla ljud och rörelser...
 Jag använder hamsterburar den första tiden, de har plastlock eller mycket smal galler ovanpå. Första dygnet går dem på handduk för att benen skall kunna få riktigt bra fäste. Sen lägger jag tidning i botten och spån över när de blir några dagar. I spånen blandar jag lite Stalosan... ja det är väl så jag gör... lite Multivitamin i vattnet.. Jag kör Kalkon start i en mixer till dem.

grimbart

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 15 jan-10 kl 17:13 »
proffset har hittat hit ;)
Fjäderfän och kaniner

Rytterling

• Västergötland
    • Rytterlings hemsida
« Svar #12 skrivet: 15 jan-10 kl 17:15 »
Nej du... ;DJag är inget proffs alls... jag är bara en nyfiken en som försöker lära mej så mycket som möjligt.. och gärna bidra med mina erfarenheter. Sen har jag haft god kontakt med uppfödare som lärt mej mycket i sin tur!

äppelpaj

• Småland
« Svar #13 skrivet: 15 jan-10 kl 17:37 »
Rytterling- så största anledningen att du har dem inne är alltså för att se till dem ofta? Skulle du kunna ha dem i hönshus annars, eller tror du det är svårt för dem att få det tillräckligt varmt med bara värmelampa?

Kalkonstart eller kycklingstart, vad blir skillnaden?

grimbart

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 15 jan-10 kl 17:39 »
å jag som trodde du var proffs :'( du verkar besitta en hel del kunskap om vaktlar iallafall  :)
Fjäderfän och kaniner

Rytterling

• Västergötland
    • Rytterlings hemsida
« Svar #15 skrivet: 15 jan-10 kl 18:02 »
Nej proffs.. vem kan kalla sej det...  det finns ju hela tiden mer och mer att lära.. men jag har lärt mej väldigt mycket nu och är glad om någon finner min kunskap av nytta.

Ja.. jag har dem inte inne för värmens skull (jo kanske nu.. vintertid).. utan som sagt för att ha den bästa kollen på dem, samtidigt som jag ju tycker det är såååå kul att se de små liven växa upp.. fotografera.. och greja med dem.

Jag skulle inte ha dem i min vaktelbostad vintertid... men det beror på att jag har rätt kallt där, men vår, sommar och höst funkar det säkert. Kan man bara få det till att vara 37-38 grader under lampan så.

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
« Svar #16 skrivet: 15 jan-10 kl 18:49 »
Verkar ju helt galna  :o :D ;)
Dixiebelle, försöker dina med hänga sig i gallret? Vad har du för galler på din plastlåda?

Jag har vanligt hamster/fågelbursgaller ovanpå lådan. Jag har oxå handduk i början för att dom ska ha nåt bra fotfäste. Sen har jag en termometer i botten på lådan under värmelampan, så kan man hålla koll på hur varmt det blir och justera lampan efter det.
Och nej, mina är inte så galna som Linkosos hehe  8)

Jag hade mina inomhus tills de var ca 3 veckor, men sen har det värmelampa i hönshuset oxå och sandbadet under, där gillar de att ligga och sola  :P
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

äppelpaj

• Småland
« Svar #17 skrivet: 15 jan-10 kl 19:20 »
Jo, men några vinterkläckningar tänkte jag inte ge mig på, så då borde det väl funka.  Fast jag vet inte riktigt hur varmt det blir under en lampa egentligen..  :-[.. Men termometer i botten är ju smart på det problemet=)
Höjer du lampan då allt eftersom de blir mer befjädrade? Hur länge tar det tills de är fullbefjädrade ungefär?

Rytterling

• Västergötland
    • Rytterlings hemsida
« Svar #18 skrivet: 15 jan-10 kl 20:38 »
Ja.. jag har 37 grader först , sen höjer jag lampan lite då och då... och buren är ju såpass stor att om de tycker det är för varmt kan de lägga sej vid sidan om. Ligger de alla i en hög under lampan är det för kallt. Jag skämmer nog bort mina med värme för de har lampan kvar rätt länge... :-[ som sagt kan de ju alltid välja att ligga någon annanstans.
Ja du.. när är de fullbefjädrade.... skulle säga tre veckor.. då kan det vara lite kvar i ansiktet bara... vid fyra veckor ser de ut som de vuxna. Jag har faktiskt värmelampa även till de vuxna... vintertid i alla fall... som sagt så behöver de ju inte ligga där under om de inte vill.. men jag tycker det känns skönt att veta att om någon tycker det är kallt finns det något att värma sej under.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #19 skrivet: 16 jan-10 kl 09:45 »
hej,

jag har min i en kaninbur.. den som hr en plastbotten och galler ovanpå... de har spån som golv.. vaattenautomaten är en som man har till fåglar ( ett rör med dricks grej längst ner) Maten är mald startfoder blandat med undulat foder..

De första två veckor byta jag vattnet 5 gånger per dag.. mat fylla jag på samtidigt.. Först efter två veckor får de en kycklingsvatten automat och en störr mattråg.. innan är de för små för att nå maten o vattnet. Mitt första kul dog till 80% pga stress då jag ville leka med de,  nu får de alltså vara i fred de första veckorna. De senaste 8 kullar har jag haft 100%ig överlevnad....

Vitaminer kan man droppar i vattnet och blöt kattmat får de om de ser hängiga ut... De har börjat värpa runt 7 veckors ålder och då slaktas även tupparna som är över....

lycka till

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser