Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Åksjuk hund.  (läst 6394 gånger)

enebacke

  • Inlägg: 92
    • Blekinge
Åksjuk hund.
« skrivet: 15 jan-10 kl 12:56 »
Hejsan. Min nya tik är fruktansvärt åksjuk. Varje gång hon åker bil(längre sträckor) Kräker hon. Någon som har något tips om vad man kan göra. MVH//Anna
Tre barns mamma. Har 3 shettisar, två nordis, två amerikanska cocker och en blandis vove. Höns samt ett gäng stora kaniner.  LEV LIVET.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Åksjuk hund.
« Svar #1 skrivet: 15 jan-10 kl 13:04 »
undvik att mata hunden innan bilfärden om det går.... fundera på hur du kör... går det köra lugnare,mjukare?
träna hunden på kortare bilturer till affärn och sånt... stanna lite oftare på långa åkturer och ta ut hunden på en liten promenenad...
Fjäderfän och kaniner

enebacke

  • Inlägg: 92
    • Blekinge
SV: Åksjuk hund.
« Svar #2 skrivet: 15 jan-10 kl 13:11 »
Ibland blir det lite längre oplanedade resor å då har hunden redan fått mat... Provade stoppa och rasa henne, hjälpte inte. Kräkte ner hela baksätet ändå. Kör väldigt försiktigt då jag ofta kör med  hästtransport de längre sträckorna. De kortare sträckorna går fint. Hmm undrar om det finns något medel mot åksjuka för hund... ???
Tre barns mamma. Har 3 shettisar, två nordis, två amerikanska cocker och en blandis vove. Höns samt ett gäng stora kaniner.  LEV LIVET.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Åksjuk hund.
« Svar #3 skrivet: 15 jan-10 kl 13:45 »
det finns ju lugnande för skotträdda hundar... kanske funkar mot åksjuka med (gissar)
Fjäderfän och kaniner

Bie

  • Inlägg: 225
    • Norrbotten
SV: Åksjuk hund.
« Svar #4 skrivet: 15 jan-10 kl 13:55 »
Det fins ett åksjukepiller man kan gr till hunden ett tag innan man ska åka.
Finns att köpa på apoteket, heter glanil om jag kommer ihåg rätt.
Tror åxå att det går att köpa receptfritt.
Det funkade utmärkt när jag hade åksjuk hund för ett antal år sedan.
En har det som en förtjänar!

AnetteK

  • Inlägg: 1891
  • Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: Åksjuk hund.
« Svar #5 skrivet: 15 jan-10 kl 14:36 »
Ingefärstabletter från hälsokosten kan hjälpa. Åksjukepiller för hundar gör dom lite dåsiga och ska man arbeta med dom eller dylikt är det inte speciellt önskvärt.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Neiklot

  • Gäst
SV: Åksjuk hund.
« Svar #6 skrivet: 15 jan-10 kl 15:08 »
Som en parentes eller dåligt förslag:

Har ett par bekanta från den lokala brukshundsklubben..

Deras cavalier sitter i framsätet och "tanten" där bak. Under längre sträckor sitter tanten fram med hunden i knät.


Ibland funkar det om man ger dom något att roa sig med, ett tuggben eller liknande.




frineur

  • Inlägg: 50
SV: Åksjuk hund.
« Svar #7 skrivet: 15 jan-10 kl 15:14 »
Det finns ett preparat som heter Cerenia, kolla på fass.se. Det är receptbelagt eftersom det är så nytt, men kan vara värt ett försök. Inget lugnande utan bara mot illamående.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Åksjuk hund.
« Svar #8 skrivet: 15 jan-10 kl 15:20 »
det lugnande jag tänkte på är receptfritt vad jag kan minnas.... hittar inte asken just nu...
Fjäderfän och kaniner

KjellX

  • Inlägg: 291
    • Västergötland
SV: Åksjuk hund.
« Svar #9 skrivet: 15 jan-10 kl 17:36 »
En av våra hundar var åksjuk som valp, vi såg då till att åka mycket korta sträckor, bara ett par hundra meter, o sen var vi ute o hade jättekul, så höll vi på och till slut så kopplade hon åkturen med att något positivt skulle hända.

Jag antar att det satt mentalt på vår hund och därför funkade, men det kan vara värt att prova.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Åksjuk hund.
« Svar #10 skrivet: 15 jan-10 kl 17:43 »
instämmer med föregående talare :)
Fjäderfän och kaniner

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: Åksjuk hund.
« Svar #11 skrivet: 16 jan-10 kl 00:18 »
Ibland kan åksjuka - både för hundar och människor - förvärras av t ex någon speciell lukt i bilen. Prova att låta henne åka i någon annan bil och se om det blir skillnad. Kolla om temperaturen spelar någon roll - t ex kanske hon blir mindre åksjuk om det är kallt i bilen.
Det är bra om hunden kan se ut obehindrat - alltså inte så lyckat om det t ex sitter svart solfilm på bakre sidorutorna.

efekten

  • Inlägg: 2
  • Law's Of Vibrational Energy
    • -
SV: Åksjuk hund.
« Svar #12 skrivet: 16 jan-10 kl 01:02 »
Kanske att ha hunden i sällskap med någon annan lugn männsika eller hund, eller ev förarbyte för djur är ju som alla vet känsligare för stress än oss.

Han kanske rent av reflekterar en inre stress som föraren bär på.

Dessutom blir dom vana med tiden, min katt tex spydde ett par gånger i början, efter nått år eller två brukade han till och med somna i mellan åt.

Kontinuerlitet  och tålamod är vad som krävs.
Law's Of Vibrational Energy.

Proppen

  • Inlägg: 49
SV: Åksjuk hund.
« Svar #13 skrivet: 16 jan-10 kl 09:46 »
Är det en valp eller vuxen hund du har?

Var i bilen åker den? I kombiutrymmet eller i baksätet/ framsätet?

Är hon/ han orolig när ni åker eller är den lugn?
« Senast ändrad: 16 jan-10 kl 19:31 av Proppen »

enebacke

  • Inlägg: 92
    • Blekinge
SV: Åksjuk hund.
« Svar #14 skrivet: 19 jan-10 kl 08:03 »
Tack för alla tips.
Svar till dig proppen... Unghund. ett år. Åker i kombiutrymmet. Hunden är inte ett dugg orolig. Hoppar lugnt in och lägger sig på sin filt. Sitter still hela resan.
Tre barns mamma. Har 3 shettisar, två nordis, två amerikanska cocker och en blandis vove. Höns samt ett gäng stora kaniner.  LEV LIVET.

Proppen

  • Inlägg: 49
SV: Åksjuk hund.
« Svar #15 skrivet: 19 jan-10 kl 19:54 »
Det gungar mer i kombiutrymmet än fram i bilen. Du skulle kunna testa att lägga vovven fram på golvet på passagerarsidan. Det brukar göra susen...

En annan orsak kan vara att det inte är ovanligt att bilar drar in avgaser i bagageutrymmet, naturligtvis vanligast på lite äldre bilar som inte är så täta som nyare bilar.

Ha gärna lite svalt i kupén också om du inte är väldigt frusen förstås ;-)

enebacke

  • Inlägg: 92
    • Blekinge
SV: Åksjuk hund.
« Svar #16 skrivet: 19 jan-10 kl 21:54 »
 ;D Ja du. Om jag hade en stor lastbil kunde hon kanske fått plats på golvet fram. Ska prova åksjuketabletterna på de planderade längre sträckorna. Annars får hon sakteliga vänja sig.
MVH//Anna
Tre barns mamma. Har 3 shettisar, två nordis, två amerikanska cocker och en blandis vove. Höns samt ett gäng stora kaniner.  LEV LIVET.

Proppen

  • Inlägg: 49
SV: Åksjuk hund.
« Svar #17 skrivet: 20 jan-10 kl 22:23 »
Drar man bak passagerarsätet brukar de få plats... har haft min rottis där utan problem, men du har kanske en större hund...

Lycka till iallafall! Åksjuka är ju jobbigt både för dig och hunden =(


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

419 gäster, 2 användare
nqt, Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser