Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mjölmålla?  (läst 8243 gånger)

Glädjefrid

Mjölmålla?
« skrivet: 24 mar-06 kl 22:15 »
Hej!
Någon som har erfarenhet av att odla Mjölmålla och vet hur man skördar?
Om jag fattat rätt är det fröna som man använder men hinner de utvecklas i vårt klimat? Kan man använda bladen som med andra mållor? Enligt en uppgift kan de bli upp till 3 (tre!) meter, stämmer det i vårt klimat?
VH
RN

tomas-kero

• Norrbotten
Re:Mjölmålla?
« Svar #1 skrivet: 27 mar-06 kl 08:46 »
när jag odlade så blev den nästan två meter hög men jag hade den i växthus , .men den är väldigt köldtålig så det behövs nog inte. angående skörd så är det väl bara att slå av fröna med en käpp, lägg ett lakan under som samlar upp fröna ( du kan också trampa runt med träskor på de torra mjölmållorna)
lycka till ;D

Vitis

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 27 mar-06 kl 19:20 »
Som tidigare diskuterats så verkar mjölmållan (quinoa), amaranth och massa andra sorters mållor vara användbara till både frö- och bladskörd.

Kolla in denna tråd :

http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?board=2;action=display;threadid=4613

Glädjefrid

« Svar #3 skrivet: 28 mar-06 kl 20:11 »
Oj vad mycket bra tips, jag hade helt missat denna tråd, slarvigt av mig - tack till dig!
VH
RN

Cordula

• Närke
« Svar #4 skrivet: 11 dec-06 kl 17:44 »
Bladen kan man äta, de smakar bra tycker jag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1242 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser