Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på hur man mjölkar in kviga!?!  (läst 3283 gånger)

HP

• Ångermanland
Tips på hur man mjölkar in kviga!?!
« skrivet: 24 mar-06 kl 16:47 »
Halloj.
Har någon några bra tips på hur man mjölkar in en kviga?
Kalven äter ju fortfarande det mesta, men...
Vi mjölkar henne för hand nu och det funkar ok. Hon kan "buffla" lite med benen men det är inga riktiga sparkar.
Så hur vänja henne vid mjölkmaskinen?
Nu när man handmjölkar är det ju lätt att pausa lite när man märker att hon blir irriterad eller störd, men det är ju svårare mitt i en maskinmjölkning...
Man vill ju inte heller göra något tokigt så att hon blir "rädd" eller tycker att det är obehgligt med maskinen!
Tips, någon? Alla är bra, utom de dåliga.  :P
//HP
If You Run You'll Just Die Tired

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Tips på hur man mjölkar in kviga!?!
« Svar #1 skrivet: 24 mar-06 kl 17:10 »
Jaa.. så här brukar jag göra (vet inte om det är dåligt eller bra  :-[ )
Förutsätter att kvigan är bunden.
Ger henne hennes kraftfoder och torkar av juvret,
sätter dit agregatet medans jag pratar snällt med henne och berömmer.
Tar fram den mjuka bra borsten jag haft i bakfickan och håller med vä hand upp mjölkslangen lite så inte kvigan kan "riva av sig" agregatet samtidigt borstar jag kvigan på ryggen med hö hand och pratar med henne.
Mjölkar bara ur en liten del första gången !
Tar av agregatet när kvigan står snällt (inte precis när hon kanske försöker sparka eller trampa av sig agregatet)

Så brukar jag göra..

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

poze

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 24 mar-06 kl 17:12 »
Försök alltid pausa innan den blir irriterad och klia henne på ställen där hon tycker är skönt. lättast tycker jag är att pilla och dra i spenorna innan och få henne att känna sig trygg med maskinen och dig innan det är dags..

hade en besättning på 50 mjölkande förut och jag försökte alltid ha ett specielt ljud när jag matade dem och klappade på dem som klickerträning fast med min röst funka gör bra när man skulle mjölka in dem sedan

men försök som sagt att pausa innan hon blir irriterad och sparkar. om du sparkar då uppmuntrar du det dåliga beteendet och skall forstsätta och hänga kvar i spenan en stund.. när hon märker att du finns kvar där även fast hon trilskas kan du släppa och börja om efter lite fjäst.. annars belönar du det som sagt..

Lycka till.. vad har du för kviga djur annars  ?

Grefven af mollington
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

HP

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 24 mar-06 kl 18:18 »
Det låter som bra idéer, och ungefär hur jag har tänkt mej att det skall göras!
Jag har en rödkullekviga.
Som Rosa beskriver är ungefär som jag gör med den andra kon(fjäll).
Jag brukar inte göra något särskillt ljud men prata med dem och berömma, klappa klia och så och rödkullan "finner" sej i det mesta.
Tack för svaren!
Då kanske man slipper sitta och handmjölka i morgon, även om det också verkligen har sina positiva sidor! (man är väl lite lat, är jag rädd...)

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #4 skrivet: 25 mar-06 kl 19:40 »
När jag mjölkar in mina kvigor så är det viktigaste att göra lika varje gång...

börja med en skopa kraftfoder..
tvätta och torka av juvret.. mjölka ur lite ur var spene..
sedan lutar du dig - sätter axeln i ljumsken och håller henne åt sidan och bara böjer sig ner och sätter på spenkopparna lugnt och försiktigt utan att pysa förmycket...

sparkar hon av sig så hänger man på igen...
och luta dig ordentiligt mot henne så att om hon sparkar med foten att det inte kan få någon kraft...

Om kvigan ätr alldeles omöjlig så blir det spark båge...
Det är viktigt att den är rätt inställd, och att man är berädd...

Kvigorna kan bli väldigt vilda i början och fara omkring- då får man hålla dem åt sidan..
när de lugnat ner sig efter en stund så hänger man på maskinen igen...
då gör då lika dant- lutar dig mot henne osv....

mjölka bara en liten stund..
sluta medans det går bra..

NÄSTA GÅNG DU MJÖLKAR SÅ BÖRJA UTAN SPARKBÅGE ... ÄR HON LIKA OMÖJLIG SÅ TAR MAN TILL MED HÅRD HANSKARNA OCH SÄTTER PÅ BÅGEN IGEN...

Efter några gånger så brukar man inte behöva båge...

DEN FÖRSTA GÅNGERNA MED MASNKINE MJÖLKAR MAN BARA ETT LITET TAG...

så när hon står någorlunda bra så tar man av och berömmer henne - borstar henne en stund osv...

Jag brukar även träna mina kvigor genom att de får stå brevid mjölkande kor och 2 gånger om dagen så stryker jag även dem över juvret så att de blir vana...

Det viktigaste är at visa vem som bestämmer...
Gäller verkligen vi fjäll och rödkullekvigor...
Ibland händer det att man måste bli riktigt arg på vissa av kullorna... de kan vara mycket envisa...

I allafall mina kor... har 25 kor mest fjäll o rödkullor...
Ingen har sparkbåge...
Men flera av dem har haft det då jag mjölkade in dem.
Man skall som sagt inte ge sig och kom ihåg att det är du som bestämer.
Mvh
Lollo
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

HP

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 04 apr-06 kl 11:48 »
Hallå igen och tack för alla tips!
Tänkte bara meddela att hon numera är "inmjölkad" och står hur snällt och fint som hellst när man håller på.
Vi hade redan tidigare(innan kalvningen)vant henne lite genom  att vi strukit över juvret och så, så det hon verkade ogilla mest var inte att vi "höll på" utan själv mjölkmaskinen.
Oss är hon ju annars van vid och vi får göra mer eller mindre "vad vi vill", hon bara slickas och vill gosa!
Det är i alla fall löst och vi slapp till och med ta till sparkbåge- känns skönt att hon slapp det.  ;D
// HP "& c/o"(sambo, kor och hund)

Staina_

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 11 apr-06 kl 01:33 »
 man kaninte sätt på sparkbåge hur som helst!!!!
 :( :(
det finns en del som kan lägga sig med den på å då är kon förstörd sen!
låt kalven tutta en spene först så står hon garanterat snällt ........forstätt med att tvätta henne före innan du släpper kalven,å nästa steg är att du  nästan mjölkar ur henne å låta kalven ta resten efter du mjölkat!
lycka till!
men ta åt dej den ide ,du tycker passar dig bäst!

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Sparkbåge
« Svar #7 skrivet: 11 apr-06 kl 08:41 »
man kaninte sätt på sparkbåge hur som helst!!!! :( :(
det finns en del som kan lägga sig med den på å då är kon förstörd sen!

Hur menar du hur skulle kon vara förstörd  ???

Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser