Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilket foder använder ni?  (läst 13248 gånger)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Vilket foder använder ni?
« Svar #60 skrivet: 26 jul-10 kl 11:17 »
Vilket konstruktivt inlägg =).
//Lina

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #61 skrivet: 26 jul-10 kl 11:31 »
Jo, Gösta är ju kaningurun nr 1 i Sverige, så det är inte så konstigt.

Dessutom skrev han ungefär det som jag skrev, fast han är tydligare  :-[.

Dvs att ett bra hö, eller annat grovfoder är grunden, och att man sedan fodrar med det som passar för ens eget behov och mål med uppfödningen. I liten skala funkar havre (eller tex hästpellets, men det skrev han inte), men då växer kaninerna kanske inte lika bra, och man kan inte ta lika många kullar.

Och att sunt förnuft och erfarenhet gör att man kan bedöma foderkvaliteten ganska bra, utan analys.

Det där med samköp av foder, det har jag försökt få andra forummedlemmar intresserade av flera gånger, men intresset är svalt och det har inte blivit av hitintills.

Personligen tycker jag att jag inte vill ge foderföretagen mer än nödvändigt, men det är svårt att köpa bulk och förbruka fodret innan det blir dåligt, om man inte har jättemånga djur.

Finns det människor i närheten som är intresserade av samköp, så skulle jag kunna ordna det. Gäller i sådana fall troligen Rabbfor, som väl är det bästa till köttproduktion.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #62 skrivet: 26 jul-10 kl 21:42 »
Förresten, någon som vet var man får tag i små lusernpellets? Bra, naturligt protein- och kalciumtillskott vid avel, men mina gillar inte krafft eller teknosans stora pellets.
//Lina

Attes matte

• Jämtland
« Svar #63 skrivet: 27 jul-10 kl 22:14 »
Förresten, någon som vet var man får tag i små lusernpellets? Bra, naturligt protein- och kalciumtillskott vid avel, men mina gillar inte krafft eller teknosans stora pellets.

Edels lusern-pellets är mindre, men det var vansinnigt dammigt och "grått" när jag köpte det. Jag vet inte om det kanske bara var just den säcken som var dålig, för jag köpte det bara en gång. Men det är ju bara att ta en näve i butiken och kolla innan man köper den. Det är ju smidigt med dom säckarna när man kan kolla fodret innan.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Meritaton

« Svar #64 skrivet: 29 jul-10 kl 08:34 »

Testa då krafft lucern på strå. :)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #65 skrivet: 29 jul-10 kl 12:18 »

Smaaaart...  :-* Korkat att man inte tänkte på det...  ;D

/Sara

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #66 skrivet: 30 jul-10 kl 15:13 »
Funkar inte, det är kladdigt av melass, svårt att dosera och kaninerna äter det inte.

//Lina

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #67 skrivet: 01 aug-10 kl 15:43 »
Hmm har ni sett när era kaniner gäspat nån gång? De kan öppna munnen ganska mycket, så att få in lucernpelletsar i munnen är nog inga problem. Jag ger lucern producerat av ett danskt företag, minns inte vad det heter, pelletsarna är väldigt gröna, och luktar hö i princip. Kaniner och får äter det med glädje.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #68 skrivet: 01 aug-10 kl 17:10 »
Studier har gjorts på vilken pelletsdiameter kaniner växer bäst på. De växer fortast på pellets med 5 mm diam, (jämfört med 2,5 mm resp 7 mm).

Man kan forska på allt möjligt.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #69 skrivet: 01 aug-10 kl 18:54 »
Studier har gjorts på vilken pelletsdiameter kaniner växer bäst på. De växer fortast på pellets med 5 mm diam, (jämfört med 2,5 mm resp 7 mm).

Herrejösses...  ::)

/Sara

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #70 skrivet: 01 aug-10 kl 18:58 »

Jo det vet vi ju  ;D

men i lilla sverige där köttproduktion inte är så stort kan det egentligen kvitta :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #71 skrivet: 10 aug-10 kl 19:27 »
Hmm har ni sett när era kaniner gäspat nån gång? De kan öppna munnen ganska mycket, så att få in lucernpelletsar i munnen är nog inga problem. Jag ger lucern producerat av ett danskt företag, minns inte vad det heter, pelletsarna är väldigt gröna, och luktar hö i princip. Kaniner och får äter det med glädje.

Dangrönt, det är dom som har mindre pelletsar än dom andra företagen.
//Lina

Meritaton

« Svar #72 skrivet: 31 aug-10 kl 13:32 »
Funkar inte, det är kladdigt av melass, svårt att dosera och kaninerna äter det inte.

Kladdigt?
Det har jag aldrig upplevt, det är torrt och fint de balar jag köpt.

Sedan detta med stora pelletsar, de är en vanesak, mina kaniner gillade inte lucern pelletsen i början men nu äter de den bra.
Jag tror inte det har med pellets storlek eller så att göra utan smaken på lucern, vissa kaniner kan va kinkiga med den.

Om inte dina kaniner ens äter lucern hack tror jag heller inte de äter mindre lucernpellets.

HAde några av mina kaniner som vägra äta lucern i ett par veckor men sen vande de sig med doften eller något så de åt till sist.

boerperd

« Svar #73 skrivet: 31 aug-10 kl 15:27 »
*KL*

Jag Tysk Jätte Scheck som är född i mars -10...
Jag har analyserat hö till hästarna som han har fri tillgång til. Sen har han fri tillgång på Edel kanin och en heldel grönt som jag plockar och detta toppas med majs, solros och havre...

Han är fin i hullet och har hela logen att röra sig på, så jag är inte orolig för det igentligen, men är nyfiken på vad ni tycker om denna foderstat?
Och vad har kaniner för behov av protein, energi osv?
Alltså vilka värden ska man räkna på om man vill räkna ut en foderstat?
Och vad är bra värden på hö?

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #74 skrivet: 02 sep-10 kl 10:49 »
Lucernhacket klibbade tillochmed fast i pälsen, så mycket melass var det i det. Onödigt att proppa i dom socker tycker jag.

Jag märkte samma med Krafft Groov, det var alltid de pelletsarna dom åt sist (men dom åt dom). Lusernens kombination av att vara för stora + smaka blä gjorde att många lämnade dom.

Mindre pellets kanske kan uppmuntra dom till att överse smakfaktorn, tänkte jag =).

Om det finns lucernhack som inte har tillsatt melass eller soyaolja så kan jag tänka mig att prova det med.
//Lina

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #75 skrivet: 02 sep-10 kl 10:55 »
*KL*

Jag Tysk Jätte Scheck som är född i mars -10...
Jag har analyserat hö till hästarna som han har fri tillgång til. Sen har han fri tillgång på Edel kanin och en heldel grönt som jag plockar och detta toppas med majs, solros och havre...

Han är fin i hullet och har hela logen att röra sig på, så jag är inte orolig för det igentligen, men är nyfiken på vad ni tycker om denna foderstat?
Och vad har kaniner för behov av protein, energi osv?
Alltså vilka värden ska man räkna på om man vill räkna ut en foderstat?
Och vad är bra värden på hö?

Fri tillgång är lite mycket nu när han snart är stora karln.
Först måste vi veta vad du har för världen på höet =). Pelletsen ska komplettera höet.

mängd: 1,1MJ / 4 kg kanin per dag.

Totalvärdet på hö+pellets per kilo TS: 10,3MJ / 120g SRP

I pelletsen:
Fett 2-3%
Växttråd högre än råproteinet (helst över 16%)
Kalcium 0,4-0,6% (ungdjur upp till 1%)
Fosfor 0,22-0,5%
Natrium 0,2-0,3% (natrium = ena delen av koksalt, oftast står det dock angivet i natrium på säcken).

Standardvärdena på vitaminerna brukar vara
A-vit 10 000 IE
D-vit 1000 IE
E-vit 50mg

För diande honor bör fett och kalcium vara högre.
//Lina

boerperd

« Svar #76 skrivet: 02 sep-10 kl 17:57 »
Höet har inte toppen värden... protein 30g/kg foder och 8.0 Mj/kg foder...
Edel innehåller per kg foder:
Råprotein 145 g
Råfett 35 g
Växttråd 140 g
Aska 72 g
Energi 10,5 MJ/kg

boerperd

« Svar #77 skrivet: 02 sep-10 kl 21:24 »
Ser ut som om jag behöver protein... Jag har lusern hemma som har ett värde på 10/120, kan an ge det? Hur mycket isåfall?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #78 skrivet: 02 sep-10 kl 21:30 »
Lusern-pellets innehåller för mycket kalcium för vad som är bra för kaniner. Det funkar som ett tillskott för kalcium, växttråd och liiiiite protein, men det är inte bra att ge det som kraftfoder för protein... Det blir för mycket kalcium då...

/Sara

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #79 skrivet: 02 sep-10 kl 22:26 »
Höet har inte toppen värden... protein 30g/kg foder och 8.0 Mj/kg foder...
Edel innehåller per kg foder:
Råprotein 145 g
Råfett 35 g
Växttråd 140 g
Aska 72 g
Energi 10,5 MJ/kg

Ska du vara noggrann så är det bara att du räknar ut hur mycket hö din kanin äter per dag, utgå ifrån det (hur mycket energi får han i sig) och sen räknar du hur mycket pellets du ska komplettera. Om du märker att han inte håller musklerna så kanske han behöver ytterligare proteintillskott i form av lusern. Men det är ju som Attes Matte säger kalciumrikt, så det är ett tillskott. Hur mycket kalcium är det i Edel? Är det redan hög halt i Edel så kanske du ska leta efter en annan proteinkälla än lusern.

Krafft Muskel är ett oerhört proteinrikt tillskottsfoder som skulle kunna funka om din kanin äter det. Det har bara 0,4% kalcium och inget tillsatt e-vitamin, hästfoder gärna får ju ofta alldeles för hög halt.

Jag har själv gett Krafft Groov 125 som proteintillskott till mina dvärgar. Pga den höga e-vitamin och fetthalten får man se upp då det är MKT hullgivande, men det som är så bra med det är att det har hög fiberhalt som gör att dom kan hantera den höga proteinhalten. Alltid kul att kunna ge svensktillverkat.

Nu kommer säkert många protestera mot att jag rekommenderar dyra pelletsar till kaninerna, men det är valfritt. Vill man bygga foderstater och leta efter det optimala fodret för kaninens välmående-tillväxt-livslängd-produktion, så får man väl göra det? Vill man ge spannmål för att det är billigare får man väl göra det....
//Lina

Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 2 användare
Pamilla, Tomas2015

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser