Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  3 bockkillingar och 2 mammor  (läst 2091 gånger)

Svipp

  • Inlägg: 5
    • Jämtland
3 bockkillingar och 2 mammor
« skrivet: 12 jan-10 kl 10:55 »
Hej!

Vi har två getter som fick 1 respektive 2 killinga i mitten av December. Min fråga är nu:
* Kan man behålla alla tre bockar om man kastrerar dom?
*Läste att om man har fler bockar än getter så kan det bli så att bockarna bestämmer över getterna så dom i värsta fall inte ens får äta, stämmer detta?
*Om man kastrerar bockarna kan dom då stå med mamman hela tiden och mamman sinar och vänjer av dom själv. Eller måste man ändå vänja av dom och i så fall hur länge måste dom vara "ifrån" varann? ???
Bor på landet med 5 afrikanska dvärggetter, 2 dvärgvädurar och en border collie:)

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: 3 bockkillingar och 2 mammor
« Svar #1 skrivet: 12 jan-10 kl 13:39 »
Det bör inte vara några problem att behålla hela gänget och ha dem tillsammans med getterna om du kastrerar dem.

Att det skulle bli så att getterna inte får äta om det är många bockar i flocken låter konstigt. Har själv tidvis haft ungefär lika många bockar som getter (runt 5 av varje kön) utan problem. Men hur som helst så tror jag inte det du skriver om gäller kastrater, de blir tämligen "neutrala".

Om mammorna mår bra kan du utan vidare låta naturen sköta avvänjningen själv, det är allra enklast. Tänk bara på att bockar blir könsmogna tidigt (det finns de som lyckats betäcka sina systrar redan vid 3-4 månaders ålder) så du inte dröjer allt för länge med kastreringen och får en runda killingar till om 5 månader. ;)

Svipp

  • Inlägg: 5
    • Jämtland
SV: 3 bockkillingar och 2 mammor
« Svar #2 skrivet: 12 jan-10 kl 14:21 »
Tusen tack för svaret ;) Nu blev jag glad då jag inte vill göra mig av med någon! Ja, kastrera dom ska jag göra så fort som det är möjligt. För jag vill inte få inavel :o
Bor på landet med 5 afrikanska dvärggetter, 2 dvärgvädurar och en border collie:)

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: 3 bockkillingar och 2 mammor
« Svar #3 skrivet: 12 jan-10 kl 22:00 »
*vink, vink*
Här är en till med fler bockar...!

Har tre st. varav två är kastrater.
Fungerar utmärkt ihop med getterna och killingarna hela gänget!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: 3 bockkillingar och 2 mammor
« Svar #4 skrivet: 13 jan-10 kl 20:38 »
Och hur gör de vilda getterna?  Där går alla bockarna med flocken, och allihop behövs för försvaret!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Svipp

  • Inlägg: 5
    • Jämtland
SV: 3 bockkillingar och 2 mammor
« Svar #5 skrivet: 14 jan-10 kl 08:41 »
Ja det var det jag tänkte på, det var därför jag blev så brydd då jag läste att man inte kunde ha fler getter än bockar ::) Tack för svaren!
Bor på landet med 5 afrikanska dvärggetter, 2 dvärgvädurar och en border collie:)

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: 3 bockkillingar och 2 mammor
« Svar #6 skrivet: 14 jan-10 kl 19:49 »
Man behöver inte alltid kastrera bockarna om man förser dem med "förkläden"!
Har heller aldrig märkt att getterna blir undanträngda av bockarna bara det finns tillräckligt utrymme vid höhäck och kraftfoder-utdelandet samt vid vatten kopparna!
H/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Svipp

  • Inlägg: 5
    • Jämtland
SV: 3 bockkillingar och 2 mammor
« Svar #7 skrivet: 15 jan-10 kl 14:15 »
"Förkläden" vad är dettta? o:)
Bor på landet med 5 afrikanska dvärggetter, 2 dvärgvädurar och en border collie:)

anjobanjo

  • Inlägg: 1
    • Hälsingland
SV: 3 bockkillingar och 2 mammor
« Svar #8 skrivet: 29 jan-10 kl 20:55 »
Hej hej :)
Jag har två bockar (blandning lantget och afrikanskdvärg) och jag undrar vad det kostar att kastrera dom? Verkar som det finns folk som vet det här :)

Svipp

  • Inlägg: 5
    • Jämtland
SV: 3 bockkillingar och 2 mammor
« Svar #9 skrivet: 14 apr-10 kl 12:30 »
Hej förlåt det var så länge sen jag var in hit. Men jag betalade 1100 för att få mina 3 bockar kastrerade. Dom både sövdes och lokalbedövades.
Bor på landet med 5 afrikanska dvärggetter, 2 dvärgvädurar och en border collie:)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: 3 bockkillingar och 2 mammor
« Svar #10 skrivet: 15 apr-10 kl 21:46 »
Dom både sövdes och lokalbedövades.
Ja, något annat är inte förenligt med god djurhantering.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

345 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser