Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skattefrågor  (läst 3580 gånger)

ingegärdsgårn

Skattefrågor
« skrivet: 11 jan-10 kl 16:28 »
Jag tycker det vore bra med en skattefråge tråd. Jag har börjat deklarera och det vore bra at diskutera skattefrågor efterhand som man får prbblem....

ingegärdsgårn

SV: Skattefrågor
« Svar #1 skrivet: 11 jan-10 kl 16:43 »
Från och med i år har man rätt till direktavskrivning på inventarier med ett halvt årsbasbelopp exkl moms dvs runt 21 000 kr.
Om man har en ingående balans på 17 000 kr kan man då dra allt i år?? Inga inköp är gjorda under året.

jenses

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 11 jan-10 kl 16:58 »
Från och med i år har man rätt till direktavskrivning på inventarier med ett halvt årsbasbelopp exkl moms dvs runt 21 000 kr.
Fel.
Det gäller redan för året 2009.  ;)

Om man har en ingående balans på 17 000 kr kan man då dra allt i år?? Inga inköp är gjorda under året.
Om du inte köper några inventarier har du självklart inget att avskriva,
så svaret är såklart: nej.

Ingående balans är absolut irrelevant i sambandet.

ingegärdsgårn

« Svar #3 skrivet: 11 jan-10 kl 17:02 »
Ingående balans  inventarier + inköp= avskrivningsunderlaget.
Sedan kan man göra olika avskrivningar på avskrivningsunderlaget.

jenses

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 11 jan-10 kl 17:44 »
Ingående balans  inventarier + inköp= avskrivningsunderlaget.
Sedan kan man göra olika avskrivningar på avskrivningsunderlaget.
Sambandet var "direktavskrivning", gör om, gör rätt  8)

ingegärdsgårn

« Svar #5 skrivet: 11 jan-10 kl 19:47 »
ok jag fattar. Direktavskrivning...
men frågan är ju vad jag gör med mitt avskrivningsunderlag om jag har ett värde sedan förra året.
Har skattemyndigheten höjt minsta avskrivningsunderlaget också??

Kajjsa

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 11 jan-10 kl 20:00 »
Intressant! Nån som har länk till denna info hos skatteverket?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #7 skrivet: 11 jan-10 kl 20:02 »
Jag ska prova att göra bokslutet själv i år .
Nån som är duktig på sånt ?
Vart ska jag börja?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

ingegärdsgårn

« Svar #8 skrivet: 11 jan-10 kl 22:29 »
1.Börja i god tid!
Läs skatteverkets broschyrer för näringsverksamhet. Du kan läsa dem på nätet. Den 17 feb- lite osäker på datum, så öppnar skatteverket sin interaktiva hjälp för deklaration för förenklat årsbokslut. Den var ok förra året. Hoppas den är bätte i år.
2.Använd skatteverkets bokslutsunderlag och följ instruktionerna i broschyrerna.
Ring skatteupplysningen och fråga om du är osäker

På skatteverkets hemsida finns under H i broschyrer skatteverkets handledning för skattefolket- mycket intressant läsning.
Om du inte har någon omfattande verksamhet bör det inte vara några större problem, bortsett från att det tar tid att få fram svar på frågor på sådan du inte kan läsa dig till.
Tips! Läs om positiv räntefördelning- om du har ett positivt kapitalöverskott på mer än 50 000 kr så kan du slippa egenavgifter och i stället skatta i kapital.

ingegärdsgårn

« Svar #9 skrivet: 11 jan-10 kl 22:32 »
Handböcker och handledning hittas under H i Skatteverket A-Ö

ingegärdsgårn

« Svar #10 skrivet: 11 jan-10 kl 22:42 »

Existens?

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 12 jan-10 kl 12:10 »
De avskrivningar du påbörjat så att säga, får du nog fortsätta tills dom ebbar ut, det är ju liksom en plan du gjort upp när du deklarerade dom första gången.
Direktavdrag gör du på sånt du köpt under året, och max då 21000 ca.

Och dom har tänkt så långt så det är inte godkänt att dela upp saker på olika kvitton för att få ner värdena på varje kvitto, om sakerna anses ha ett gemensamt syfte. Köper man t.ex en dator för mer än 21 000 så kan man inte dela upp kvittona på ett till skärmen och ett till datorn.. ;)
Inte heller de enskilda näringsidkare som upprättar ett förenklat bokslut får dra upp till 21 000, utan där gäller den gamla regeln om 10 000.

Sen är det ju då alltså frivilligt, vill man hellre göra vanliga avskrivningar, så får man det. Det där styr man ju efter vad man vill med sitt bokslut. Vill man få ett bra resultat att visa för t.ex en bank inför en investering, så gör man vanliga avskrivningar. Bryr man sig inte om det, utan bara vill få ner resultatet maximalt, så gör man så mycket direktavdrag man kan.

När det gäller bokslutet så fortsätter jag min predikan... Använd ett bokföringsprogram, och använd de kontogrupper som finns, då stämmer din egen balans-och resultaträkning med skatteverkets blanketter, och man gör ett bokslut på en kväll.

jenses

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 12 jan-10 kl 12:21 »
Inte heller de enskilda näringsidkare som upprättar ett förenklat bokslut får dra upp till 21 000, utan där gäller den gamla regeln om 10 000.
Varifrån har du den informationen?
I lagtexten hittar man ingenting om särbehandling av enskilda näringsidkare.

Skytten

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 12 jan-10 kl 12:30 »
Konsten med bokslut är att det skall bli ett netto som motsvara ens telefonnummer eller postlådenummer. ;D
Finns många olika strategier.  Det finns de som försöker bestämma sig för vinsten först, och sedan med hjälp av skatteregelerna, ser till att det går.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

ingegärdsgårn

« Svar #14 skrivet: 12 jan-10 kl 13:33 »
Håller med Jenses. Var hittade du det med 10 000?
Jag har förenklat årsbokslut och jag fick endast dra 5000 (exkl moms) tidigare.
10 000 gällde de som inte gjorde förenklat årsbokslut.

Existens?

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 12 jan-10 kl 13:46 »
Det är minst sagt förvirrande...enligt denna text är det ju fortfarande 5000 som gäller i så fall..

http://www.smalandsnaringsliv.se/epaper/products/sn_2007-11-02/pdfs/article_30_6.pdf

ingegärdsgårn

« Svar #16 skrivet: 12 jan-10 kl 14:02 »
2007?
nytt fr om detta taxeringsår

Rutan

« Svar #17 skrivet: 12 jan-10 kl 14:06 »
Konsten med bokslut är att det skall bli ett netto som motsvara ens telefonnummer eller postlådenummer. ;D
Finns många olika strategier.  Det finns de som försöker bestämma sig för vinsten först, och sedan med hjälp av skatteregelerna, ser till att det går.
Det beror ju på vad man vill med sitt bokslut, vill man gå till banken för att låna pengar är det väl bra om resultatet är bra, vill man slippa betala skatt så är det bra om resultatet är dåligt, för min del handlar det mycket om att veta hur det verkligen har gått, hur mycket pengar har jag lagt på tex djurfoder och hur har jag fått in de pengarna?

ingegärdsgårn

« Svar #18 skrivet: 12 jan-10 kl 14:15 »
Nu har jag ringt skatteupplysningen ang avskrivning inventarier.
Det är 21 400 för alla företagare. Handläggaren jag pratade med kollade extra att det gällde alla företagare. Gå in på skatteverkets hemsida. Gå in på innehåll a-ö. Avskrivningar under A så hittar du det.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #19 skrivet: 27 jan-10 kl 15:21 »
Ja jag vill oxå veta hur det gått .
Jag antar att det bokslut jag gör behåller jag för att sen använda som underlag i deklarationen ? Eller ??
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

626 gäster, 2 användare
eka, Francisbah

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser