Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utrustning för filning av sågblad  (läst 11240 gånger)

Småbrukar`n

Utrustning för filning av sågblad
« skrivet: 10 jan-10 kl 16:44 »
Jag har några gamla bågsågblad som skulle behöva en omgång med filen men det verkar finnas få personer som har kunskap om hur man går till väga samt att det är problem att skaffa erfoderlig utrustning som filklove, fog, filar, och skränktång eller skränkklocka.

Tips och råd om hur man bör gå vidare med detta projekt mottages tacksamt.

Istället för att köpa nya tandspetshärdade sågblad så tycker jag man skall kunna använda och underhålla de sågblad man redan har.

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Utrustning för filning av sågblad
« Svar #1 skrivet: 10 jan-10 kl 19:44 »
Det mesta som du räknar upp finns hos :

http://www.skogma.se

Däremot tror jag inte att de har fogstrykare och filklove?, utan det finner man lämpligast i fyndlåda på loppis eller "bonnauktion".

Filar själv, ja tom till viss del rent "yrkesmässigt" och har många gamla handböcker i ämnet, så tips nr 2, är att leta litteratur som berör detta hos antikvariat för vidare fördjupning i ämnet.

Humle

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 11 jan-10 kl 16:50 »
Filklove gör du själv genom att klämma fast sågbladet mellan två släta träbitar. Skränkklocka är lite överkurs och kan luras då felmarginalen blir stor eftersom sågbladets släthet används som referens vilket på äldre sågblad sällan är slätt... Jag har filat några handsågblad med finare tandning och aldrig behövt skränka dem med skränktången. Filar man genom att trycka i tändernas skränkriktning tror jag det är tillräckligt för fintandade sågar. På timmersvansar är det kanske en annan sak men det vet jag ingenting om.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Lainde

• -
« Svar #3 skrivet: 11 jan-10 kl 22:38 »
Skränkklocka är enbart till för de "kräsna perfektionisterna" som vill ha en 100 %ígt "rättställd" såg.

Det finns enklare hjälpmedel, typ ställbar/fast "skränktolk" som räcker långt, och kniper det riktigt så kan man tillverka tolkar själv - dvs om man känner till orginalmåttet på bladet/sågen vilket inte är så lätt alla ggr.
Skränkningen ska givetvis kollas oavsett om det rör sig om klenare bågsågblad upp till svansmodellerna.
Är bladet rostigt så drar man av det med ett (billigt) "verkstads/hushållsbryne" innan filning och efterbehandlar med rostolja.
Kåda/harts avlägsnas med en blandning av lysfotogen/terpentin och tunn olja.

Gällande filklove så funkar förvisso 2 brädlappar i skruvstycket, men det är mera för den som filar extremt sällan alt bara vill "prova på".
Innan motorsågen tog över helt i skogen, så fanns det en populär/fabrikstillverkad filklove som kallades för "Orsia universalkloven"
Hittar man en sådan?, så är denna modell enkel/smidig och mångsidig, som passar lika bra ute i fält som hemma  på arbetsbänken.
Bla så är utrustad med bla "snabblåsning" och möjlighet att ställa skänklarna i en bekvämare och mera anpassad filvinkel.

Jag har dragit på mig 3 st genom åren, för en "spottstyver", så det borde inte vara omöjligt att hitta en även nu,,,,,,,

Småbrukar`n

« Svar #4 skrivet: 12 jan-10 kl 10:00 »
Tack för svar och tips.
Vilka tittlar har literaturen i ämnet.
Jag får inrikta mig på att söka skaffa erfoderlig utrustning i begagnat skick och gissar att det kan bli en viss utmaning men man kan ju ha tur också.

Humle

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 12 jan-10 kl 22:06 »
Innan motorsågen tog över helt i skogen, så fanns det en populär/fabrikstillverkad filklove som kallades för "Orsia universalkloven"
Hittar man en sådan?, så är denna modell enkel/smidig och mångsidig, som passar lika bra ute i fält som hemma  på arbetsbänken.
Bla så är utrustad med bla "snabblåsning" och möjlighet att ställa skänklarna i en bekvämare och mera anpassad filvinkel.

Jag har dragit på mig 3 st genom åren, för en "spottstyver", så det borde inte vara omöjligt att hitta en även nu,,,,,,,

Jag har hört att man ibland bara klyvsågade i en stubbe och kilade fast sågen i den och filade på. Filkloven du nämner, kan det möjligen vara denna? Vore kul isf för jag har inte vetat namnet på den :).

Hittade den i somras på en loppis... men jag har aldrig använt den då jag jag tycker det blir stabilare och tystare med två brädor ihoppressade. Den känns även i kortaste laget, brädorna kan ju lätt göras längre än sågbladet.

biåke

« Svar #6 skrivet: 13 jan-10 kl 13:57 »
Hej. Sök kontakt med någon gammal snickare, dom brukar ha verktyg till det mesta. Jag är en gammal snickare men har problem med att få tag på rätt filar till mina 15 svansar. Lycka till. :)

Petteriskogen

• Så håller vi i oss...
    • Västergötland
    • Nån typ av blog.
« Svar #7 skrivet: 27 jan-11 kl 20:24 »
Säg mig Lumberjack, kan du rekommendera nån litteratur som behandlar sågvård? Och kanske du kan tänka dig att sälja en av dina tre klovar?

Petter
De e ente naret mät, men de e möt värre udan.

TW

• Finland
« Svar #8 skrivet: 27 jan-11 kl 20:59 »
Jag snickrade en filklove åt mig nyligen så du kan göra en själv. Min är tillräckligt lång för 28 tums sågblad. Jag fogstryker topparna på ögonmått och skränktänger har jag hittat på loppis.

Hur får jag in en bild?
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Granbackstove

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 27 jan-11 kl 21:04 »
Hur får jag in en bild?

Under rutan där man skriver svar finns texten "Fler alternativ". Klicka där och välj att bifoga. Det sker på samma vis som när man bifogar filer i mejl.
Har genbank för bland annat sybehör och blomkrukor från 1900-talet.

TW

• Finland
« Svar #10 skrivet: 28 jan-11 kl 16:48 »
Tack för hjälpen Tove.

Jag är också nyfiken på information om Humles filklove. Jag har en sån där liggande men vet ingenting om den.
« Senast ändrad: 28 jan-11 kl 16:51 av TW »
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Granbackstove

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 28 jan-11 kl 18:06 »
Tack för hjälpen Tove.

Ingen orsak!

Vilket träslag har du använt? Är det bok? Fin var den hur som helst!

TW

• Finland
« Svar #12 skrivet: 28 jan-11 kl 19:47 »
Björk.
Antifacist.

Petteriskogen

• Så håller vi i oss...
    • Västergötland
    • Nån typ av blog.
« Svar #13 skrivet: 28 jan-11 kl 21:46 »
Ja får jag inte tag på nån Orsa klove snart så blir det nog att snickra egen. Den ser fin ut den du gjort. Har många projekt på en gång nu bara så det hade varit flott att bara casha upp och köpa färdigt, men, men :) Njuter enormt av att arbeta med min nyinköpta timmersvans, motorsågen känns långt borta ett tag framöver. Svansen är fortfarande riktigt vass men det blir ju dags för filning förr eller senare. Fick tag på Nils Hultmarks Huggarredskap - Typer, vård och verkningssätt. Kommer i brevlådan nästa vecka, blir intressant läsning.

Häpp!
De e ente naret mät, men de e möt värre udan.

Humle

• Västerbotten
« Svar #14 skrivet: 28 jan-11 kl 22:47 »
Här är en riktigt bra blogg om handsågar. http://thesawblog.wordpress.com/ Många timmars intressant läsning.

Lainde

• -
« Svar #15 skrivet: 29 jan-11 kl 11:50 »
Har tyvärr ingenting att avyttra.

Litteratur letar man lämpligast efter fabrikat på sågen, eftersom det finns en rad olika mod/ tandningsalternativ som bör skötas individuellt. (ställningsuppg/grader/filar/verktyg, osv).

Redan givet förslag om antikvariat/auktion och loppis är/kan alltså vara en utväg.

Granbackstove

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 29 jan-11 kl 12:02 »
Björk.

Visst, ja! Finland var det ju!  ;)

Fint med genbank för fogsvansar...  :D

Och ett mer seriöst upprop: Dammsug marknaden på Stanleyverktyg innan det är för sent! Black & Decker har köpt upp det anrika företaget, så hundan vet om man i framtiden kommer att kunna få tag på högkvalitativa handverktyg.
« Senast ändrad: 29 jan-11 kl 12:05 av Granbackstove »

TW

• Finland
« Svar #17 skrivet: 29 jan-11 kl 15:08 »
Det har bara gått nedåt med Stanley allt sedan 1950-talet så det är redan för sent enligt min åsikt.

Jag kom till att jag är tvungen att döpa fogsvanslagret till "genbank". De förökar sig själva där uppe på hyllan.
Antifacist.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 29 jan-11 kl 15:18 »
Det var länge sedan Stanley förknippades med hög kvalitet. Nuförtiden säljs deras verktyg på Lidl. Bahco är på väg åt samma håll.

Granbackstove

• Uppland
« Svar #19 skrivet: 29 jan-11 kl 16:29 »
Det var länge sedan Stanley förknippades med hög kvalitet. Nuförtiden säljs deras verktyg på Lidl.

Har ju bara gammalt (loppisfynd), trodde att kvalitén hade hållit sig in till nutid...

Jag kom till att jag är tvungen att döpa fogsvanslagret till "genbank". De förökar sig själva där uppe på hyllan.

Helt OT: Som mina blomkrukor i sitt skåp m a o... Där behåller de sina ursprungliga egenskaper (snygg glasyr, hög hållbarhet och lagom stora bottenhål) eftersom jag har de modernare krukorna i ett annat skåp...  ;D
« Senast ändrad: 29 jan-11 kl 19:46 av Granbackstove »

Dela detta:

* Inloggade just nu

658 gäster, 2 användare
Bokohammare, karsan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser