Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vax - en biprodukt?  (läst 4742 gånger)

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
Vax - en biprodukt?
« skrivet: 10 jan-10 kl 12:30 »
Sitter och räknar på antal samhällen och intäkter/utgifter ... för att se hur jag bäst ska lägga upp biodlingen.    ??? 8)

I det sammanhanget har jag funderat över honungen och de andra biprodukter som finns och varför vi sällan pratar om vax som en biprodukt (i alla fall inte jag).

Att munkarna under medeltiden höll bin för att kunna tillverka vaxljus till kyrkan - och att honungen var en biprodukt till detta (som man var klok nog att göra öl av    ;D) - är något som är lätt att glömma.

Men frågan är hur många, om ens någon, här inne planerar för skattning av vaxet? Om här finns någon så vore det intressant att veta hur mycket ett samhälle ger i genomsnitt.

Inverkar det på honungsproduktionen?

Johannes

• Gäst
SV: Vax - en biprodukt?
« Svar #1 skrivet: 10 jan-10 kl 13:06 »
när jag gick biodlarkursen så var det svårt att få något begrepp om det där så jag är oxå intresserad av frågeställningen.
Kan man "lura" bina att prducera mer vax?

wictor

« Svar #2 skrivet: 10 jan-10 kl 17:34 »
Varje sommar brukar jag låta samhällena bygga ut minst en skattlåda från mellanväggar.
Och det brukar ju bli ungefär lika mycket att smälta ner från varje samhälle varje år, felbyggda, konstiga, sneda och vinda... det blir väl runt 8 hekto vax på en låda.

Sen blir det ju en hel del täckvax också, det är det renaste och finaste vaxet. Det gör min hustru vaxljus av. Gula och fina, brinner med klar låga. Vaxet från smälta ramar sprätter mer i ett ljus, pollenkornen sprätter gärna men i täckvax finns nog inte mycket pollen.

Johannes

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 10 jan-10 kl 19:43 »
Går det inte att separera pollen från "fribyggena" så man kan göra ljus av det materialet också?

Nässelhäxan - babsan

• -
    • Nässelhäxan
« Svar #4 skrivet: 11 jan-10 kl 09:15 »
OK. Tack för era svar. Några frågor bara:
@wiktor; du säger att du smälter ner ca 8 hg/år (förutom täckvaxet). Jag antar av din beskrivning (och min egen erfarenhet) att det är det "normala" bytet av ramar, men hur mycket tror du att man skulle kunna få ut utan att det stör honungsproduktionen?

Hur stora investeringar anser ni att man måste göra om man vill "satsa" på vaxproduktion? Vad behövs?

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #5 skrivet: 11 jan-10 kl 09:22 »
hej,

inte för att jag kan mycket om det men skulle inte en tbh kupa ge mer vax än en med mellanväggar??

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Nässelhäxan - babsan

• -
    • Nässelhäxan
« Svar #6 skrivet: 11 jan-10 kl 09:57 »
hej,

inte för att jag kan mycket om det men skulle inte en tbh kupa ge mer vax än en med mellanväggar??

mvh

Jonathan
Hur menar du då? Har man inga ramar i en sådan?

Eko-Trädgård

• Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #7 skrivet: 11 jan-10 kl 10:38 »
hej,

jag har för mig att i en sån kupa måste bina bygga allt själv,
det finns inga färdiga mellanväggar... då pressa man ut honungen antar jag??
Jag tror att man skulle få mer "eget" vax i en sån kupa om det är vaxet man vill ha...
annars kan man likväl köpa en massa mellanväggar och smälta ner de...

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com

Johannes

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 11 jan-10 kl 10:48 »
Jag har fått för mig att man ska sätta in en remsa -någon cm-med vaxmellanvägg i överkanten av ramen för att hjälpa bina
att börja bygga det hjälper iså fal både dem och oss.

toredh

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 11 jan-10 kl 11:25 »
Om tbh kupor, eller biodynamisk biodling enligt Demeter.
I Demeter används inte mellanväggar i yngelrum. Bina får en tom ram. En fördel är att sätta dit en tunn bit plywood och stryka den med vax. Att ge bina något att börja bygga på uppifrån. Samma metod i tbh. Sen om man vill tråda och hålla på för att öka stabiliteten så kan man göra det.
När det gäller slungning är det som vanligt. Jag använder slungor med korgar, en klar fördel. Visst, kakras och mos inträffar, men bina är fantastiskt duktiga på att reparera!
Sen om det ger mer vax eller ej låter jag vara osagt. Det vax jag använder för att rolla på kommer från täckvaxet.
Sen om vax som inkomstkälla, det tar ganska många år innan det finns i överflöd, till en början går allt åt till nya samhällen...

Karina

• småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
« Svar #10 skrivet: 11 jan-10 kl 11:33 »
Hej,
Det går åt mycket honung när bina bygger vax. Jag har sett siffror på att det är olönsamt att tvinga bina att bygga mer vax för att det går åt många kg honung för att få ett kg vax. Jämför du kg-priset på honung och vax så är de ganska likvärdiga. Så ekonomiskt lönar det sig inte.
Mvh
Karina
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.

Eko-Trädgård

• Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #11 skrivet: 11 jan-10 kl 11:43 »
hej,

om det är en biodynamiskt biodling mn vill ha så får man väl tillämpa demeter metoden.. det gör jag i två kupor, det skiljer sig inte mer än någon kilo mellan de och min andra konventionella kupor.. men allt vax är då "mitt" utan tillsatser, fabi spray rester, eller annan skit.

mvh

JOnathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com

Nässelhäxan - babsan

• -
    • Nässelhäxan
« Svar #12 skrivet: 11 jan-10 kl 12:15 »
Hej,
Det går åt mycket honung när bina bygger vax. Jag har sett siffror på att det är olönsamt att tvinga bina att bygga mer vax för att det går åt många kg honung för att få ett kg vax. Jämför du kg-priset på honung och vax så är de ganska likvärdiga. Så ekonomiskt lönar det sig inte.
Mvh
Karina
Men om det är så olönsamt att satsa på vax ... var kommer då allt vax ifrån som man köper? Som det låter här så borde det gå jämnt upp med det som "naturligt" blir över.
Jag köper en hel del vax till julen och gör vaxljus t.ex. ...  ???

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 11 jan-10 kl 12:41 »
Prestationsmässigt kostar det några kg honung per kg vax. Hur mycket honung som går åt att producera 1 kg vax finns det siffror på, alla olika efter tycke och smak 1 - 10 kg honung så sanningen ligger i detta intervall.
Men det är sannolikt att det kostar ett par kg honung för att producera 1 kg vax. Någon exakt siffra vet ingen även om de tror det för alla siffror som figurerar är antingen tagna mellan tummen och pekfingret eller via hörsägner i allehanda gamla skrifter och skrönor.

Om 1 kg konung kostar 100:- och 1 kg vaxsnittar lika mycket och om det går åt klart mera honung att producera vaxet så kan man utan allt för mycket brains inse att det icke lönar sig att producera vax.

Stora biodlare får 100-tals kg täckvax över som de säljer av, de använder det inte till vaxförnyelse som många småodlare gör. Därför säljs det ibland en helpall bivax!

Johannes

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 11 jan-10 kl 14:58 »

Tipsa mig om en pall med täckvax eller mindre kvantiteter för den delen!
   Jag nog kan nog få avsättning för det!
   Mvh
   John Stenung

Anders Wizping

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 12 jan-10 kl 09:04 »
För hundra kr/kg :o så har jag en pall gult fint vax

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 12 jan-10 kl 09:40 »
Redskapsförsäljarna säljer snittar för 70:- kg inkl moms och det är riktigt bra vax.
Jag har själv sökt och fått tag på vax till ett lägre pris än 70:-/kg.
Säljer man ut det i småförpackningar kan man kanske ta ett högre kg pris, men på pall är 100:- rätt dyrt.
Jag gav ett bud på +200 kg på pall och fick det billigare, alltid någon som är intresserad av att sälja.

ersam

• -
« Svar #17 skrivet: 12 jan-10 kl 10:46 »
Fast sen behöver det väl inte "kosta" honung utan man kan väl stödfodra med socker om man vill ha vaxproduktion?

Nässelhäxan - babsan

• -
    • Nässelhäxan
« Svar #18 skrivet: 12 jan-10 kl 11:24 »
Fast sen behöver det väl inte "kosta" honung utan man kan väl stödfodra med socker om man vill ha vaxproduktion?
Indirekt så gör det ju det ändå eftersom du inte kan skatta honung från ett samhälle som bara har "sockerhonung".

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 12 jan-10 kl 12:45 »
Här har man diskuterat pris på vax nyligen ...
http://forum.biodlingsforetagarna.nu/index.php/topic,3497.0.html

Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 2 användare
LimJans, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser