Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getregistret  (läst 3132 gånger)

ninna b

• Gäst
Getregistret
« skrivet: 09 jan-10 kl 21:00 »
Har ni anmält era getter..? Gick det bra isåfall bra..? Jag fattar inte hur man ska göra så om någon vill vara vänlig och förklara för mig hur man gör.

Dollar

• Västerbotten
SV: Getregistret
« Svar #1 skrivet: 12 jan-10 kl 19:28 »
Vilket getregister pratar du om? Geträkningen??
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

ninna b

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 jan-10 kl 19:44 »
Näe, härstammningsregistret för get där alla getter som är bidragsberättigde ska vara bokförda. www. bockavel.se heter sidan och nu har jag äntligen fått rätsida på hur man ska göra.

Dollar

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 12 jan-10 kl 22:37 »
Va fasen, vart har du hört/läst om detta? Du har väl samma ras som jag, dvs mjölkras.
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Dollar

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 12 jan-10 kl 22:42 »
Men alltså har varit in och kollat, Z-län semin och bockavel?? Detta kan ju inte röra mig som då bor i Västerbotten och detta är frivilligt och förlåt den okunnige, till vilken nytta?? :-[

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #5 skrivet: 13 jan-10 kl 01:01 »
Men alltså har varit in och kollat, Z-län semin och bockavel?? Detta kan ju inte röra mig som då bor i Västerbotten och detta är frivilligt och förlåt den okunnige, till vilken nytta?? :-[

Z-läns semin-och bockavelsförening är sedan något år tillbaka registerförande förening för rasen Svensk Lantrasget (i hela landet, inte bara i Jämtland alltså).

Klart det är frivilligt att registrera sina getter där, så länge man inte söker "stöd  för hotade husdjursraser" för dem. Men om man söker stöd, då måste man göra det eftersom det krävs registrerad härstamning i minst 3 (tror jag) led för att de ska räknas som "rasrena".

---
OBS att detta INTE gäller för allmogegetter (göinge-, jämt- och lappget). Där är det Föreningen Allmogegeten som är registerförande förening, så de raserna registreras i För. Allmogegetens genbank.

ninna b

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 13 jan-10 kl 07:30 »
Just så är det... Det har väl inte funnits någon godkänd härstamningskontroll under dom senaste åren så Jordbruksverket har själva godkänt våra papper på djuren men som sagt var.... nu ska dom registreras hos Bockavel för att vi ska få ersättning.
När jag fick kläm på registreringen så gick det som en dans, betydligt enklare än att själv sitta och pilla men det kostar klart en liten peng också men du i Västerbotten har väl en rejäl slant per get.

Dollar

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 13 jan-10 kl 09:08 »
Jo alltså vi får ju stöd för getter och för får. Innebär det då att jag måste regga mina getter där?? Det är sambon som har koll på alla stöden, men jag har för mig att det heter nationellt stöd eller  nåt sånt. Och om det nu är så att jag ska regga dom för att jag får det stödet, vart har den infon kommit ifrån, jag kan inte minnas att jag sett nåt om det. Försökte leta på SJV men hittade inte.

Det kommer väl typ ta hundra år och regga varje individ? jag har idag 85 st getter.

ninna b

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 13 jan-10 kl 12:08 »
Du kan ansöka om stöd för utrotningshotat husdjur...  kolla på jordbruksverkets sida...det är inte helt enkelt att hitta men titta under fliken `stöd´och välj `miljö´och sen hotade husdjursraser

Djuren ska vara stambokförda hos bockavel och jag fixade mina 80  på en kväll. Det gick som en dans när jag väl fattade hur jag skulle skriva .

Dollar

• Västerbotten
« Svar #9 skrivet: 13 jan-10 kl 12:19 »
Men då, det här har jag inte sett förut. Har fått ersättning för att vi har getter i inlandet, men då har det bara gått efter antalet, detta verkar ju vara nåt som man  ytterligare kan få en slant för?

Get-Eva

« Svar #10 skrivet: 13 jan-10 kl 12:47 »
Men det måste vara något krux som Ninna skriver (3 dje led eller så) för utav mina 35 regiestrerade (i föreningen) så fick jag stöd bara för 5 st. ( Hotade husdjursraser) Så nu skall jag ta och regga alla killingar.....har inte gjort det förut så kankse jag kan få om ett par år eller så.
Nybliven get"bonde", med en gammal gård under upprustning. Bygger ett litet gårdsmejeri, hoppas på att öppna nästa sommar. 47 getter, 3 hundar, 3 katter och en snäll gubbe som fixar det mesta.

ninna b

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 13 jan-10 kl 19:34 »
Far/mor .. Farmor/farfar och mormor/morfar ska man ha och det ger sig ju med tiden....

Dela detta:

* Inloggade just nu

728 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser