Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp! Gårdspumpen har frusit! Vad göra?  (läst 5896 gånger)

gokeralm

Hjälp! Gårdspumpen har frusit! Vad göra?
« skrivet: 08 jan-10 kl 18:59 »
Min gårdpump har frusit! Panik! Tips på hur man kan tina upp den, och hur man ska göra för att det inte ska hända igen. Tacksam för råd och glada tillrop!

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Hjälp! Gårdspumpen har frusit! Vad göra?
« Svar #1 skrivet: 08 jan-10 kl 19:29 »
Är du säker på att det är pumpen som frusit och inte ledningen någon stans?

Hur står pumpen? I ett hus? Nedsänkt i ett borrhål?

Det kanske går att ställa in en värmefläkt eller ett element?
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

pålle

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 jan-10 kl 19:31 »
Min gårdpump har frusit! Panik! Tips på hur man kan tina upp den, och hur man ska göra för att det inte ska hända igen. Tacksam för råd och glada tillrop!
  Hej har du rockvoll hemma så jören stor rulle och ett lock dra ut en sladd med en 60w lammp så borde det je sej eller om du har en liten värme flläckt att ha där i mvh

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #3 skrivet: 08 jan-10 kl 20:01 »
Lite oklart vad det är för pump du menar.

Om det är den manuella handpumpade gårdspumpen så kan det räcka att sakta hälla ljummet vatten från en spann ner genom den. Se sedan till att det få ligga ett bra lager snö över brunnslocket som isolering.

Om det är den tryckreglerade hydrofor-pumpen till kranarna så kan du svepa om pumpen med en eller par handdukar och sakta blöta dem med varmt vatten. Hålla på tills det har tinat. Har du tur har inget gått sönder. Var försiktigt med det elektriska...

När det är riktigt kallt (inte så ofta här) så brukar jag öppna en kran i köket och en på toa så att det rinner sakta, sakta. Så att pumpen går med kanske en eller två timmars mellanrum. Då kommer "varmt" vatten från brunnen (+6 grader?) upp och det räcker (nog) för att det inte skall frysa. Men annars är det som andra har skrivit. Isolera och/eller värm upp.

gokeralm

« Svar #4 skrivet: 11 jan-10 kl 04:39 »
Tack för goda tips! Det funkade med varmt vatten som jag hällde i uppifrån. (Det handlar alltså om en gjutjärnspump och jag har ingen el så jag kan inte köra med vare sig glödlampa eller hårtork...) Har också förstått att det gäller att ha handtaget som man pumpar med i "infällt" läge, därför har pumpen nu ett skärp som håller fast handtaget när den inte pumpas med - men som sagt - stort tack!

wictor

« Svar #5 skrivet: 11 jan-10 kl 07:32 »
Såna gamla gårdspumpar fryser lätt om man gjort fel vid monteringen.

Pumpen har ett handtag, läget spelar ingen roll, från detta handtaget går en metallstång ner till pumpcylindern som sitter nån meter ner i brunnen.
Strax ovanför pumpcylindern SKALL man borra ett litet hål som vattnet kan rinna ut igenom. Då kan det ej stå vatten ända upp i pumpen och frysa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

314 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser