Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byggfläkt hos hönsen  (läst 8219 gånger)

Therese K

• Skåne
Byggfläkt hos hönsen
« skrivet: 07 jan-10 kl 14:39 »
Hej!

Jag undrar om man kan ha en byggfläkt inne i hönshuset? Jag har ingen värme där inne, och det är minus för vattnet fryser.. Jag har en värmelampa på dygnet runt över vattnet men det hjälper inte alltid :-\ Tänkte sätta in en byggfläkt så det blir lite varmare för dom små liven.. Hur har/hade ni gjort? Vad bör jag i så fall tänka på? Är dom lämpade för hönshus? Tack för tips!
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: Byggfläkt hos hönsen
« Svar #1 skrivet: 07 jan-10 kl 14:51 »
hej,

jag har en en kw bygggfläkt ssom är termostatstyrd... jag använda den mest som frostvakt... den är nog inte godkänd för dammig miljö men bara man håller efter med städning av fläkten har det gott bra för mig--- den gokända frostvakten höll inte måttet då den var bara på 250w...

mvh

jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Therese K

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 07 jan-10 kl 14:57 »
Ja, det va så jag tänkte.. tror ni denna kan funka?
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Therese K

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 07 jan-10 kl 14:58 »

Glömde infon... ::)

BYGGFLÄKT 2000W HEATMAX

Med 3 värmesteg och termostat
2 KW 230 V

--------------------------------------------------------------------------------
Katalog nr. 8280 

Katalog pris 349,00 
Kr 299,00   

Therese K

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 07 jan-10 kl 14:59 »
Kan köpas på Harald Nyborg..

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 07 jan-10 kl 15:33 »
Det blir nog varmt och skönt när det brinner.

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #6 skrivet: 07 jan-10 kl 15:56 »
Jag har en sådan hos mina höns. Står riktad mot vattnet i första hand för det inte ska frysa. Se bara till att inte det finns brännbara saker i dess närhet.

Therese K

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 07 jan-10 kl 16:03 »
Det blir nog varmt och skönt när det brinner.

Ja, visst är jag skeptisk.. Men jag undrar om hönsen klarar mer kyla? Har isolerat väggarna så gott det går, hönsen bor i en hörna i en STOR lada.. så det drar ganska mycket rätt igenom. men det har vi fixat med tak och väggar men det blir ju ändå kallt.. brrr.. Vet inte hur jag annars ska fixa någon värme till dom. Förlag?

Kajjsa

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 07 jan-10 kl 16:20 »
Ett kamrörselement funkar bättre, är till och med rea nu på Nordpost :)

http://www.nordpost.se/Shop/infovisaframeset.asp?artnr=1200583&Ggart=190560

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #9 skrivet: 07 jan-10 kl 16:32 »
Ur brandsäkerhetssynpunkt är en bilkupévärmare bättre än en byggfläkt/aerotemper.

De uppfyller i stort sett samma krav på låga yttemperaturer och sånt som dammsäker utrustning gör, att de formellt inte är godkända för t ex ett hönshus är förstås en annan sak.

En modern kupévärmare med s k PTC-element har också fördelen att värmeelementet begränsar effekten automatiskt om t ex luftströmmen stryps av någon anledning eller värmaren blir full med damm. Kupévärmare med traditionellt värmeelement brukar ha minst två eller tre oberoende överhettningsskydd - ofta ett bimetallskydd som man kan återställa med en tryckknapp och dessutom en eller två oberoende smältsäkringar.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 07 jan-10 kl 16:42 »
Element i hönshus måste uppfylla kraven för dammiga utrymmen,
 för att försäkringen ska gälla.
IP över 65 eller  ???
Vem vill ha brand.
Johe 71 är en fena på detta.
Själv har jag kamfläns.
Självklart ska inte hönsen ha kallt .
Vattnet ska ABSOLUT inte frysa.
« Senast ändrad: 07 jan-10 kl 16:46 av Lycka »
Hedemorahöns

Grevegården

• Rätt fångad räcker dagen ända fram
    • Skåne
    • Grevegården
« Svar #11 skrivet: 07 jan-10 kl 16:55 »
Jag väljer att göra det rätta...följa de föreskrifter som finns för värmekälla i hönshus. Då slipper man oroa sig för brand som tar hönshus hönor all annan utrustning samt om oturen är framme även närliggande byggnader(och ingen ersättning från försäkringsbolag), Fråga hos din försäljare av byggnasmatreal de vet... det finns element som ser ut som vanliga som är godkända....
Uppfödare av maine coon katter, pelargonsamlare, hönsälskare, fårägare, hästägare

Kajjsa

• Ångermanland
« Svar #12 skrivet: 07 jan-10 kl 17:35 »
IP över 65 eller  ???

Själv har jag kamfläns.

Lägst IP54 är det som gäller för "fjäderfästall".

Lycka

• Ångermanland
« Svar #13 skrivet: 07 jan-10 kl 17:52 »
Bästa svar, får man från försäkringsbolagen.
Tror säkert att det är IP 54 som du skrev.
Kom inte ihåg hur det var. :-[
« Senast ändrad: 07 jan-10 kl 17:58 av Lycka »
Hedemorahöns

Skytten

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 07 jan-10 kl 17:58 »
Är inte en byggfläkt lite att ta i?
Jag vet inte, men är det inte nog finns ju dessa:

Från ca 44 kW

Ett normalstort hönshus håller man frostfritt med ett element som knappast behöver sluka mer än några hundra watt.
« Senast ändrad: 07 jan-10 kl 18:00 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Therese K

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 07 jan-10 kl 19:29 »
Oj vad många svar :) Tack alla.. hmm ja, jag vill ju självklart INTE att det ska börja brinna :o usch och fy vilken hemsk tanke! Kan man köpa "hönshus" element på granngården?

Kajjsa

• Ångermanland
« Svar #16 skrivet: 07 jan-10 kl 20:56 »
Jag försöker följa rekommendationerna i "LBK-pärmen" från Lantbrukets brandskyddskommitté (och det är även det försäkringsbolagen går efter)

http://www.svbf.se/A1_Omoss/Dok/OmOss_LBK_lbkparm.asp

kap 5 Elhandboken tar upp detta om IP-klasser, men även de andra kapitlen innehåller mycket användbart.

Kajjsa

• Ångermanland
« Svar #17 skrivet: 07 jan-10 kl 20:58 »
Jag tror inte att de har godkända element i granngårdenbutiker, men det går att beställa kamrörselement från tex Nordpost (rea nu) eller Nima.

Therese K

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 07 jan-10 kl 21:23 »
Tack ska du ha :D

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #19 skrivet: 07 jan-10 kl 21:25 »
Ja, det va så jag tänkte.. tror ni denna kan funka?
En sådan har vi i stallet och det funkar bra.
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

572 gäster, 6 användare (1 dolda)
torbjorn, fall, ärt, Stellaniskogen, -kaja-

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser