Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byggfläkt hos hönsen  (läst 8224 gånger)

Therese K

• Skåne
SV: Byggfläkt hos hönsen
« Svar #20 skrivet: 07 jan-10 kl 21:27 »
Men hur är det med brandrisken egentligen? Funderar på en kupèvärmare..
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #21 skrivet: 07 jan-10 kl 22:49 »
Om bara kupévärmaren är i bra skick - inte blivit utsatt för någon klåpare som har kopplat förbi överhettningsskydd osv - så kan man nog i praktiken säga att brandrisken är obetydlig. Vill man verkligen vara på den säkra sidan kan man ju se till att placera värmaren på obrännbart underlag (t ex tegelstenar eller uppochnervänd plåtbalja) och säkerställa att inget eldfängt finns omedelbart intill den.  Blir det mycket dammigt så kan det vara lämpligt att rengöra värmaren (t ex blåsa ren den med tryckluft) regelbundet.  Sen bör man väl se det hela som en tillfällig nödlösning för just den här köldknäppen.

Therese K

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 08 jan-10 kl 09:22 »
Om bara kupévärmaren är i bra skick - inte blivit utsatt för någon klåpare som har kopplat förbi överhettningsskydd osv - så kan man nog i praktiken säga att brandrisken är obetydlig. Vill man verkligen vara på den säkra sidan kan man ju se till att placera värmaren på obrännbart underlag (t ex tegelstenar eller uppochnervänd plåtbalja) och säkerställa att inget eldfängt finns omedelbart intill den.  Blir det mycket dammigt så kan det vara lämpligt att rengöra värmaren (t ex blåsa ren den med tryckluft) regelbundet.  Sen bör man väl se det hela som en tillfällig nödlösning för just den här köldknäppen.

ja, med exakt så har jag tänkt.. palla upp den lite, köpa en NY, och använda nu vid värsta kölden.. vi hade -15 i morse och vattnat hade frusit  förutom just där värmelampan hänger... (den täcker inte hela vatten automaten :-\ )
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Lena A

« Svar #23 skrivet: 08 jan-10 kl 09:57 »
Vårt hönshus är också oisolerat och nu när det är så kallt blir det rejält kallt även där. Hönsen verkar klara ganska många minusgrader en kortare tid, men nu när det är så kallt under en längre tid har vi satt in ett heltäckt oljeelement i hönshuset. Jag har satt det på "frostvakt" och det håller en temperatur på kring 0C till ca -2C. Det är första vintern som vi har satt in värme till de små liven och jag tycker det fungerar bra.

I vanliga fall har jag en nätdörr in till hönorna, men nu har jag täckt dörren med byggplast för att någorlunda hålla värmen där inne. Det blir en del värmeläckage ändå men jag (och hönsen) är tacksamma för den värme som de får.  :)

När det är alltför kallt för hönsen är jag rädd för att kammarna fryser, vilket är smärtsamt för dem.

Till vattnat har jag en värmeplatta som håller vattnet isfritt. Jag köpte det på Nordpost för flera år sedan. 

Fårhobby

• Uppland
« Svar #24 skrivet: 08 jan-10 kl 10:41 »
Hej jag läste din fråga om byggfläkt det är livsfaligt att använda en byggfläkt i ett dammigt utrymme
det kan bli en dammpuff så hela huset brinner upp.   :'(   Ska du ha värme i hönshuset använd
kamfläns element eller oljeburet element. Jag fick sett hur det kan bli när jag gick på kursen
HETA ARBETEN.
Mvh:Roine

Therese K

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 08 jan-10 kl 11:55 »
Ja, byggfläkt blir det inte.. Men en kupèvärmare.. Med hönsnät runt om så hönsen inte kan komma allt för nära, och upp-pallad på typ leca-block, eller tegelstenar.

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #26 skrivet: 08 jan-10 kl 12:32 »
Ja, börjar det brinna så tar ju dammet som flyger i luften eld.... Du kan ju tänka dig hur det blir då.... :-\
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

Therese K

• Skåne
« Svar #27 skrivet: 08 jan-10 kl 12:49 »
Ja huga! :o Det vill jag INTE va med om.. Risken finns ju att även en annan stryker med.. och intill liggande bygnader,träd och buskage.. Och då täcker ju som sagt inte någon försäkring... Det blir en kupèvärmare och mer foder ;D

Fårhobby

• Uppland
« Svar #28 skrivet: 08 jan-10 kl 13:16 »
Ska du ha en kupevärmare så stäng av den när du blåser den ren annars är det samma sak som
byggfläkt fast mindre puff.
Mvh Roine

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #29 skrivet: 08 jan-10 kl 14:03 »
hmmmm,

är det godkänd att ha en kupevärmare i en dammig miljö???

Är det inte bättre med en byggfläkt som är inställd att håller endast någon plus grad och använder endast 0,5kw...

kupevärmare drar mycket mer trådarna är tunnare och blir värmare..... det enda som säger att kupevärmare är bättre är just säkringarna/ overhettningsskydd men dammet har hunnit fatta eld långt innan de slår ut....

det enda säkra är en fläkt som är anpassad till en dammig miljö... att påstå att en kupevärmare skulle va ok är oansvarig.

mvh

jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Kajjsa

• Ångermanland
« Svar #30 skrivet: 08 jan-10 kl 14:16 »
Jag skulle inte våga ställa varken kupevärmare eller byggfläkt i ett hönshus... Mina hönor ska få ett kamrörselement IP54  :) Tyvärr kommer hönorna hem strax  innan elementet, men det ska ju bli "varmväder" till veckan...

Therese K

• Skåne
« Svar #31 skrivet: 08 jan-10 kl 14:37 »
Citat från: earthang

det enda säkra är en fläkt som är anpassad till en dammig miljö... att påstå att en kupevärmare skulle va ok är oansvarig.

mvh

jonathan
[/quote

Jag menar INTE alls att påstå att kupèvärmare skulle vara säker värmekälla i dammiga miljöer! Just nu vet jag varken in eller ut! Men att köpa ett element som kostar 2000 kr eller mer, har jag inte råd med just nu.. Jag VET att det inte är lämpligt att ha varken byggfläkt eller kupèvärmare i hönshus men det är ju så förbannat kallt nu och jag ser det som en nödlösning så att hönsen inte ska förfrysa kam och slö. Jag har Brahma höns och dom har ju inte så mycket kam och dom är ju VÄLDIGT duniga..Jag tror egentligen inte att det går någon särsklid nöd på dom men för att göra det lite drägligare i värsta kyla nu så tänkte jag bara höra mig för här på alternativ och söka råd.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 08 jan-10 kl 14:43 »
Vad har du för temperatur? Om det är ca nollgradigt kommer inte hönsen att förfrysa någonting. Då räcker det med att du byter vatten åt dem då och då tills det blir varmare. Det kommer inte att vara så här kallt för alltid.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #33 skrivet: 08 jan-10 kl 14:49 »
Jag har heller inte råd med något kamflänselement just nu, de är ju tyvärr så himla dyra!

Vi har en värmelampa i ena rummet och ett oljefyllt elelement som jag dammar av så gott som dagligen i det andra, jag vet att det inte är godkänt eller optimalt men man får göra så gott det går, de ska ju inte behöva frysa och inte ha tillgång till vatten.

Sen har vi femton cm isolering i väggarna och har spikat gamla filtar och täcken som 'innerdörrar' för att hindra draget som i vanliga fall är den naturliga ventilationen.

Sen ska det ju inte vara så här kallt för evigt som sagt, som tur var...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

johe71

« Svar #34 skrivet: 08 jan-10 kl 15:25 »
och ett oljefyllt elelement som jag dammar av så gott som dagligen

den största risken är inte damm på elementet utan problemet är att utan rätt kapsling så kan damm tränga in i tex termostaten och därigenom orsaka en brand som startar i "det elektriska" (ip 54, som det borde vara, betyder Dammskyddad och Skyddad mot strilande vatten från alla vinklar)

Therese K

• Skåne
« Svar #35 skrivet: 08 jan-10 kl 15:42 »
Vad har du för temperatur? Om det är ca nollgradigt kommer inte hönsen att förfrysa någonting. Då räcker det med att du byter vatten åt dem då och då tills det blir varmare. Det kommer inte att vara så här kallt för alltid.

Jag vet inte vad tempen ligger på.. Men vattnet fryser ju.. fast bara när det går ner mot -5-10 grader ute.. så det håller ju "värme" ganska bra. Jag har oxå hängt gamla mattor för springor och har halm balar för dörren där det drar mest. samt ett TJOCKT lager på golvet med kutterspån och halm.. Hönsen värper 3 ägg om dagen på 6 hönor.. Vattnet byter jag ofta, då värmelampan inte räcker till.. Kanske ska satsa på en värmelampa till som hänger fritt? Så hönsen kan gå in där under om dom fryser?

Existens?

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 08 jan-10 kl 15:57 »
Dom små kupevärmarna ser jag som mer brandfarliga än den större byggfläkten som du hade på bild, den ser jag inte att den kan antända nåt, jag har en sån själv, och den tycker jag är tämligen värdelös, den blåser så mycket så värmeeffekten försvinner nästan helt. Däremot kostar den ju 50 kr per dygn att ha igång...så det blir dyra ägg...

Vi har 3 hönor i stallet, dom värper stadigt 3 ägg om dagen. har ingen värmekälla alls, men det drar inte. Temperaturen går säkert ner mot -10, och jag ser inga problem med det. Vi fyller på varmt vatten ett par tre gånger per dag, så det håller sig.

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #37 skrivet: 08 jan-10 kl 16:05 »
Vi har en värmeplatta till vattenautomaten, en värmelampa ovanför nattpinnarna och en värmelampa ovanför stället där de får matrester. Det räcker gott och väl trots ner mot minus trettio grader....
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

Therese K

• Skåne
« Svar #38 skrivet: 08 jan-10 kl 16:18 »
Tror jag ska satsa på en värme platta istället till vattnet.. Och låta värmelampan hänga fritt..

Gud va jag tycket detta forum är bra :D Här kan man verkligen dela med sig av erfarenheter och tankar.. Komma på nya spår och bli uppmärksam på sådant som man kanske annars skulle förbise..
Tack! :)

Fårhobby

• Uppland
« Svar #39 skrivet: 08 jan-10 kl 16:37 »
Det är om dammet i fläkten ( inte ovapå) som låssnar ,som i sin tur sugs in på elslingan i fläkten som tar eld.
Det blir en eldslåga utav bara fan tro mej. Johan 71 det du pratar om stämmer  men då går säkringen
förhoppningsvis före en eldsvåda?
Mvh Roine

Dela detta:

* Inloggade just nu

482 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser