Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  momsregistrering  (läst 2650 gånger)

Blekinge

• Dom rika kan, vi fattiga försöker
    • Blekinge
momsregistrering
« skrivet: 05 jan-10 kl 15:25 »
Hej
Nu sitter jag med momsreg framför mig ??? tur man är bättre på djurskötsel  ;D
Nu ska jag fylla i något som heter:

*Uppgifter för beräkning av preliminär skatt (Preliminär självdeklation)
* Inkomst av näringsverksamhet (avser första räkenskapsåret)

Och sen finns det en ruta om jag önskar uppskov med betalningen av den debiterade preliminärskatten.

??? ??? :o

Vad ska jag fylla i??

ska jag betala skatt på något som jag inte sålt än?
Jag har gotlands lamm till försäljning och dom säljs ju inte förrän till nästa höst lika så köttet, skinnen.

Tack smarta kamrater

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: momsregistrering
« Svar #1 skrivet: 05 jan-10 kl 15:29 »
Du skall uppskatta hur stor din vinst blir i år och skriva in det. Då beräknerdom vad du skall betala varje månad. Ja du kommer betala skatt av något du inte tjänat ännu!
Begär uppskov då betalar man inget dom första 3 månaderna men det blir så f¨prdelat ut på resterande månader.
Sätt vinsten så lågt som möjligt så du inte skall betala så mycket skatt. Om det viser sig att vinsten blir större kan du alltid ändre på skatten igen.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Existens?

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 05 jan-10 kl 15:33 »
Som företagare betalar du preliminär skatt under året, ja. Du skriver ihop en preliminär deklaration utefter vad du tror att du kommer att tjäna (netto) under kommande året, sen räknar skatteverket ut en lämplig skatt som delas upp på 12 månader, så du betalar samma belopp varje månad.
Det här är alltid svårt att uppskatta, så är du det minsta osäker (och det är man ju oftast) så sätter du bara upp en pytteliten summa som beräknad inkomst, t ex 10-15 000. Men du bör sätta upp nåt, för annars ifrågasätter dom gärna varför du ska få göra en massa avdrag, om du inte tror du får in en spänn på verksamheten.
Rutan med uppskov visste jag inte fanns, men den kan ju vara lämplig att fylla i, gärna då med en förklaring om att du kommer att sälja saker först till hösten.

Blekinge

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 05 jan-10 kl 15:36 »
sätter jag en vinst på 15000kr så får jag betala en skatt på 30% på den summan. har jag föstått det rätt

Existens?

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 05 jan-10 kl 15:38 »
Nja, det kommer ju egenavgifter också, så 60% på vinsten får du räkna med

Blekinge

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 05 jan-10 kl 15:40 »
Vad ska man sätta som Nettoomsättning om jag sätter 15000 som överskott har det nån betydelse vad omsätting är det mesta äter ju fåren upp.

Blekinge

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 05 jan-10 kl 15:42 »
Vilket är och föredra att redovisa momsen i 3månaderr intervaller eller ett beskattnings år.

Tack för alla svar

Existens?

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 05 jan-10 kl 15:51 »
Omsttningen är ju en rätt meningslös siffra.. Det är ju alltså totalsumman som du säljer för..vad får man för ett får? totalt..2500?.. säljer du då 20 st så blir omsättningen 50 000..ja, det där räknar du ju bäst ut själv..

Jag föredrar 3 månaders moms, för då får du tillbaks under året, momsen som du lägger ut på foder och sånt. Annars får du ligga ute med all moms till efter nästa deklaration.

Blekinge

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 05 jan-10 kl 16:00 »
Du är toppen..

Sen den sista rutan sen är saken klar.
Sen vill dom att jag fyller i ink från min arb givar det är väll inget konstigt med det antar jag.

Sen är det en ruta som heter "skuldräntor,tomträttsavgäld" vad fyller jag i där? Är det räntorna på hela fstigheten som ska stå där eller vad menas.

TACK

trädman

« Svar #9 skrivet: 05 jan-10 kl 18:41 »
Antar att skatteverket vill veta det för att kunna ta hänsyn till dina eventuella avdrag för räntekostnader när de beräknar hur mycket du ska betala i skatt. Räntekostnaderna som hör till näringsverksamheten tar du hänsyn till (som en kostnad) när du uppskattar hur stort resultat du kommer att få i NV. Räntekostnader för privatbostad och andra privata lån antar jag är det som ska in i "sista rutan"

Är fastigheten en jordbruksfastighet får du fördela lånen mellan näringsverksamheten och det privata. Vanligen görs det utifrån taxeringsvärdet, men det kan gå att hävda annan fördelning sägs det. Om exempelvis 50% av taxeringsvärdet utgörs av bostadsbyggnadsvärde och (schablonberäknat) tomtmarksvärde kan du räkna hälften av lånen som en del av NV och den andra hälften privat.

När jag en gång för mer än ett decenium sedan registrerade mig för F-skatt och moms skrev jag att jag uppskattade resultatet det första året till noll, och att jag skulle komma att betala in noll kr i moms eftersom verksamheten var under uppbyggnad. Startar man en ny verksamhet och köper in djur mm första året och har mycket lite intäkter kan det ju bli så att man får tillbaka mer moms än man betalar in. Skatteverket då satte min f-skatt till okr/månad det första året utan några ytterligare frågor, men det kan säkert variera med vilken handläggare ens blankett hamnar hos.

Dela detta:

* Inloggade just nu

654 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser