Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kraftfoder eller inte?  (läst 1536 gånger)

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
Kraftfoder eller inte?
« skrivet: 05 jan-10 kl 00:22 »
Befinner mig i en (som så ofta med får) ny situation där jag funderar över hur jag ska göra.

Jag har ett gäng finullstackor, förstalammare födda 2008. De har gått på ett för oss nytt bete i år, ett naturbete på en rullstensås som uppenbarligen varit rena dynamiten....de blev feta som sjutton, och är så fortfarande!

De ska lamma i februari, och normalt sett börjar jag ge kraftfoder nu för att vara uppe i full giva till lamningen.

Men i år tar det liksom emot.....så runda som de är, kan det vara så smart?

De har motsvarande fri tillgång till analyserat ensilage med 10,9 MJ.

Hur skulle ni göra?
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

ulfg

SV: Kraftfoder eller inte?
« Svar #1 skrivet: 05 jan-10 kl 07:01 »
Du verkar vara en kunnig och duktig fårägare. Eftersom du har analyserat ditt grovfoder och gjort en hullbedömning har du en säker grund att stå på i din analys. Feta får kan få problem vid lammning.
Mitt tips skulle vara att snåla med eller utesluta kraftfodret före lamning och ge det direkt efteråt istället när mjölkproduktionen skall gå igång. Ljummet vatten är bra till törstiga tackor vintertid.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Birgit

« Svar #2 skrivet: 05 jan-10 kl 07:38 »
Tror som ulfg. Feta! finullstackor ska inte gödas. De riskerar ju lammningsförlamning då. Var själv noga med detta när jag hade finullsfår.

mobben

« Svar #3 skrivet: 05 jan-10 kl 09:10 »
Jag hade fodrat med enbart ensilage. Håll lite koll på dom under  laktationen så dom inte magrar av för mycket bara då det kan vara svårt att få upp dom i bra kondition till nästa betäckning.

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #4 skrivet: 05 jan-10 kl 10:10 »
Ett stort tack för era kloka svar, skönt att få hjälp att tänka!!!  :D

samaka

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 05 jan-10 kl 10:28 »
Är lite i liknande situation som dig... köpte några finullstackor nyligen och de var ruggigt feta, oroar mig lite inför lamningen av denna anledning. Hade det varit allmoge eller annan ras som i regel bara får ett el två lamm hade det varit enkelt, men min erfarenhet av finull är något begränsad och med vetskapen att de t o m kan få fyra lamm blir jag något osäker... men det är kunniga personer som svarat innan mig, som oxå har erfarenhet av finull. Du har ett energirikt hö men ska man lyssna på vetenskapen så är det väl framförallt proteinbrist som kan bli en brist med enbart grovfoderutfodring inför lamning. Tillskott av protein gör inte tackorna fetare (iaf inte om man tror på GI  ;) ). Ja... det var mitt bidrag till diskussionen.

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #6 skrivet: 05 jan-10 kl 12:19 »
Proteinet skulle ju kunna vara att problem med just finull, som tur är så kan jag alltid roffa åt mig partierna med höga halter av smältbart protein eftersom hästfolket inte vill ha det..... :D

Jag får väl hålla kolla på tjockisarna helt enkelt, och hoppas att de ändå kan klämma fram sina lamm mellan de där feta låren..... ::) Hmmm, som sagt - nytt problem för mig. Förmodligen blev den gruppen extra fet eftersom de inte hade några lamm i somras.

Charlotte

• -
« Svar #7 skrivet: 05 jan-10 kl 12:43 »
Eftersom du har tillgång till analyserat grovfoder så skulle jag försöka kolla hur mycket dom äter och sen räkna på proteininnehållet lite grann, fetman är det ju inte så mycket att göra åt nu utan jag skulle koncentrera mig på att se till att dom får tillräckligt med protein.
 Jag skulle kolla hur mycket dom äter nu och om innehållet räcker skulle jag fortsätta att ha koll så att inte foderintaget minskar när lammen börjar ta mer plats i magen, det måste ju tvärtom öka om man bara ska ge grovfoder...
 Nu tror jag du har bra koll på fårens näringsbehov :) men här är en intressant broschyr där man ser hur enormt det stiger under högdräktighet och digivning:
http://www2.sjv.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo07_12.pdf
 Om man bortser från fårens storlek och ras så stiger ju behovet proportionellt ändå (i alla fall enligt Kalle Hammarberg, och honom tror jag på ;)).
                        Mvh
                      Charlotte

"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Lia-Ia

« Svar #8 skrivet: 05 jan-10 kl 20:42 »
Vad jag har lärt mig så kan inte tackorna använda sitt fett till att försörja fostren, utan de måste äta den näring som ska gå till dessa.

Jag skulle strunta i att de är feta och räkna en forderstat utifrån hur mycket de äter och lägga till kraftfoder om det visar sig att behöva detta.

Eftersom du har ensilage med högt energivärde antar jag att protienet också ligger högt? Då kanske du inte behöver sätta till kraftfoder? Eller att du kan vänta tills 2 veckor innan lammning?
Efter lamningen kan tackorna, vad jag har lärt mig, använda sitt överflöd av fett till att producera mjölk.

Dela detta:

* Inloggade just nu

618 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser