Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gjuta damm?  (läst 12888 gånger)

aino

Gjuta damm?
« skrivet: 20 mar-06 kl 15:08 »
Vi har tänkt att bygga en ny damm och eftersom den blir så pass stor och djup har vi tänkt gjuta. Men hur göra bäst? Svårt att hitta info om hur man gör detta. Nån som kan ge tips. Eftersom det inte ska vara en "skolåda" kan man ju inte göra nån form till den och sen vill man ju inte gjuta in spänningar i den.

Hjälp helt enkelt!

Bo

En knölig form
« Svar #1 skrivet: 20 mar-06 kl 18:52 »
som buktar på alla vis är lättare att få stark än plana ytor. Armera med vad som finns till hands av hönsnät och fårstängsel. Särskild omtanke måste ägnas risken för frostsprängning. T ex väldigt flacka "stränder" så att isen skjuter upp istället för att spänna sönder.

De som har gropigt berg på tomten kan leta upp en lämplig försänkning som bara behöver grävas ren.

eka

• Värmland
Re:Gjuta damm?
« Svar #2 skrivet: 20 mar-06 kl 21:27 »
Man kan gjuta utan form helt enkelt genom att smeta ut betongen som man vill.
Jag hade en gång en bekant som gjorde en hel segelbåt i betong. Armerade skrovet med hönsnät och satt ett helt dygn och klämde in murbruket för hand. Detta är ingen skröna, jag var själv med på en segeltur i båten.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

aino

« Svar #3 skrivet: 22 mar-06 kl 09:22 »
Hinner man gjuta om man ska smeta på med sån trögflytande betong? Vi vill ju inte gjuta in spänningar. Frågan är ju fortfarande om vilket som är mest ekonomiskt, att gjuta eller att lägga duk. Är det bara att fråga i affären efter den här typen av betong?

eka

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 22 mar-06 kl 19:39 »
Killen som jorde båten gjöt i ett helt dygn, klämde dit varje bit för hand. Inget jag skulle ge mig på :)
Här slutar mina kunskaper då jag bara gjutit/murat det jag själv behövt.
Följande är bara en känsla som säker kan bli bättre av någon murare.

Hur trögflytande du får den beror på hur mycket vatten du blandar i.
Du kan arbeta betongen rätt länge. Låt någon stå vid tombolan och ge dig det du förbrukar på 15-30 minuter. Efter en timme börjar du känna hur det brinner till.

Tjockleken kan jag inte säga något om. Har aldrig tänkt tanken. Kanske 3-5 cm Mest för att klara markhävningar. Inga tyngre punktkrafter så 1/5 kommer säkert att räcka.

Beroende på hur stor du vill ha dammen skulle jag nog överväga en duk.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Filip Skräplund

« Svar #5 skrivet: 22 mar-06 kl 19:56 »
Vi har tänkt att bygga en ny damm och eftersom den blir så pass stor och djup har vi tänkt gjuta.

Gjutning är ju en rätt dyr metod så varför inte satsa på butylgummiduk täckt med grus?

Eller ska det vara branta sidor på dammen?

Hur djup ska den vara?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

aino

« Svar #6 skrivet: 23 mar-06 kl 20:24 »
Vi har tänkt att den inte ska frysa helt under vintern (bor i göteborg) så cirka 1.5m och sedan ska den vara ca 4 x 3 m som någon slags "krokig oval".  Sidorna ska vara ganska branta med några avstamp/terasser.

Den förra dammen, som ligger bredvid den nya, måste grävas om för att duken tjänat i tio år, vilket var dess livslängd, och har nu spruckit. Det vill vi inte ha med den nya därför tänkte vi gjuta. Du är ju så hiskligt dyrt!  

Filip Skräplund

« Svar #7 skrivet: 23 mar-06 kl 20:31 »

Var duken dyr måste det väl ha varit butylgummiduk?

Den brukar användas för stora flytgödseldammar,
det skulle inte funka om dom började läcka efter bara 10 år.

Det byggs ju massor av trädgårdsdammar med duk.

Har lite svårt att tro att det skulle göras om hållbarheten normalt var bara runt 10 år.

Man ska ju helst täcka duken med sand eller liknande, och det bör vara nån underlagsväv också.

Annars är det lätt att det blir hål av redskap eller när man vadar omkring i dammen.
« Senast ändrad: 23 mar-06 kl 20:37 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

aino

« Svar #8 skrivet: 23 mar-06 kl 21:49 »
Var får man tag i sån duk? vet du möjligtvis hur mycket den kostar?

Filip Skräplund

« Svar #9 skrivet: 23 mar-06 kl 22:05 »
Det finns olika tjocklekar.

Säljs av trädgårdsfirmor.

Kolla länken, dom har det mesta för trädgården:

http://www.willabtradgard.se/

Filip Skräplund

« Svar #10 skrivet: 09 maj-06 kl 13:52 »
Ska man gjuta dammen bör man nog ha mycket sluttande sidor om den ska vara vattenfylld året runt.
Annars är risken stor att betongen spricker under kalla vintrar.

hajens

• Skåne
SV: Gjuta damm?
« Svar #11 skrivet: 03 mar-12 kl 19:30 »
lite nyfiken på hur det gick med dammgjutandet, är själv lite inne på att eventuellt gjuta en väldigt grund och flack damm.
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 2 användare (1 dolda)
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser