Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur fungerar din luft luft värmepump i kylan?  (läst 28866 gånger)

ingegärdsgårn

Hur fungerar din luft luft värmepump i kylan?
« skrivet: 04 jan-10 kl 09:04 »
Jag har problem med min luft luft värmepump som är av märket Panasonic. Första utedelen gick sönder, andra också så nu är vi inne på den tredje utedelen. Allt på garantin. Strax efter jul stannade innedelen som aldrig har byts ut....
Hur fungerar era pumpar och vilket märke har ni?

Mårten Swärd

• Gäst
SV: Hur fungerar din luft luft värmepump i kylan?
« Svar #1 skrivet: 04 jan-10 kl 09:16 »
Jag har en Jula-pump som kostade c:a 5000:- men den har fungerat bra än så länge.. Den värmer kanske inte så där klockrent när det börjar krypa ned under -10 men den har i.a.f. gkort ett acceptabelt jobb än så länge. Nu har den i.o.f. bara varit installerad i 1.5 månad så problem kanske kommer.. :)

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 04 jan-10 kl 11:55 »
Min Toshiba höll i 10 år, och det är inget avancerat fel på den. Jag har ännu inte brytt mig om att fixa den, då jag inte behöver använda den numera.

Den har kostat 20000, men jag tror att det har blivit fallande priser på dessa värmepumpar, så en som kostar mindre än hälften idag, är inte sämre, kanske tom bättre, då de äldre egentligen i första hand var optimerade för att fungera som AC.

Min fungerade bra ner till -4 grader, och det var en gas i den som optimerade den för det skånska klimatet. Skulle jag haft en gas som jobbade bra ner till -10, skulle den vara mindre effekitv i klimatet här.  Under -4 har vi vanligen bara några veckor varje år.
Går pumpen inte bra, och du bor mer norröver, gäller det att ha en gas som är effektivast vid lägre temperatur. Kompressorn får jobba hårdare och den tar för mycket ström till vad den ger med fel kokpunkt på gasen.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 04 jan-10 kl 11:58 »
Den från öb funkar inte men min andra funkar utmärkt .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 04 jan-10 kl 22:35 »
Jag har en Argo AW22AHL, den absolut billigaste som såldes på Citcop 2004-2005. En av de första billiga värmepumparna med R410 kylmedium.
Ett problem som alltid har funnits (det är en on/off-reglerad värmepump) är att frånslagsperioderna ibland blir så korta att det ligger tryck kvar i kylmediekretsen när den ska starta, och då orkar inte kompressorn igång. Bimetallöverhettningsskyddet som fanns från början slog då till och från upprepade gånger, och efter ett par år var det utslitet. Nu är det ersatt med ett fristående motorskydd som man får återställa för hand när det har löst ut. Om man utnyttjar temperaturreglering via fjärrkontrollen istället för med inomhusdelens inbyggda givare fungerar det hela bättre, och då löser inte motorskyddet ut så ofta.

Några fel har jag haft. Utomhusdelen blev en gång tillknölad av ett rejält takras så att fronten hoppade ur läge och började skava i fläkten. Det har gått varmt i en flatstiftsanslutning på kompressorns startkondensator en gång. Just nu är fästskruvarna för inomhusdelens fläktmotor lösa, så fläkten hänger ner och skramlar då och då, jag har inte plockat isär för att dra åt skruvarna än utan nöjer mig med att peta upp fläkten när det börjar låta alltför illa.

Den räcker gott och väl till som enda värmekälla för huset ner till några minusgrader. Ner till -10 räcker det med en brasa per kväll i kaminen som komplettering, vid ännu lägre temperatur blir det kontinuerlig vedeldning + litegrann direktverkande el.

Jag funderar på att byta den mot en större L/L-värmepump och i så fall hamnar nog den gamla i garaget.

lj

• Övriga världen
« Svar #5 skrivet: 05 jan-10 kl 19:02 »
Kanske har du haft mer otur än vanligt.
Något försäkringsbolag, jag tror det var Folksam som sammanställde haveristatistiken för värmepumpar, de ansåg att livslängden var katastrofalt dålig.
Har du försäkring på gården/huset kanske den kan hjälpa dig.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #6 skrivet: 05 jan-10 kl 19:17 »
Kanske har du haft mer otur än vanligt.
Något försäkringsbolag, jag tror det var Folksam som sammanställde haveristatistiken för värmepumpar, de ansåg att livslängden var katastrofalt dålig.
Har du försäkring på gården/huset kanske den kan hjälpa dig.

Om det var min värmepump du syftade på, så var nypriset lägre än jag tror självrisken på min försäkring är. Alla reparationer har jag gjort själv, de enda utläggen jag har haft var 200 kr för ett motorskydd på Jula. Ny startkondensator istället för den uppbrunna fanns i en skrotlåda på jobbet.

gustos

« Svar #7 skrivet: 05 jan-10 kl 19:34 »
Har en Panasonic som fungerat utan problem i snart 3 år, men det är klart, effekten blir lite si och så när utetempen kryper ner åt 10-15 minus, och det blåser nordan, installerade därför en pelletskamin för ca 2 år sen, och den kombinationen har hitintills fungerat väl. Ett litet av bräck i driften hos vämepumpen har dock inträffat. Precis efter jul stannade utedelen, orsaken var att avrinningshålet i botten på utedelen frusit igen, med resultatet att smältvattnet vid avfrostning bara runnit ner i botten och till slut bildat en så tjock iskaka att fläktvingarna fastnat. Fick ta fram byggfläkten och tina upp hela rasket en stund och bryta bort all is inuti utedelen, sen har det funkat fint igen.

Tant Jansson

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 05 jan-10 kl 19:43 »
Jag har en IVT Nordic Inverter. Tredje vinter, denna. Och den funkar perfekt.  ;D Just nu är det minus 17  utomhus och den värmer så skönt. Har just nu plus 22 inomhus.   ;)

Kallast har det varit minus 20 och det var då inte heller några problem med att få t-shirtvärme inomhus.

Jag har en rörspis, men det är värmepumpen som är huvudkällan till värme då en rörspis inte är gjord för ständig eldning. Utan jag eldar en eller två gånger om dagen tills spisen är "handbrännande".
Tant inte fru, om jag får be. :D

Skytten

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 05 jan-10 kl 19:57 »
Jag har en IVT Nordic Inverter. Tredje vinter, denna. Och den funkar perfekt.  ;D Just nu är det minus 17  utomhus och den värmer så skönt. Har just nu plus 22 inomhus.   ;)

Kallast har det varit minus 20 och det var då inte heller några problem med att få t-shirtvärme inomhus.

Jag har en rörspis, men det är värmepumpen som är huvudkällan till värme då en rörspis inte är gjord för ständig eldning. Utan jag eldar en eller två gånger om dagen tills spisen är "handbrännande".

Jo det ska vara "Norrlandsgas"i värmepumpen  i kallare klimat
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Topsy

• Närke
« Svar #10 skrivet: 05 jan-10 kl 20:41 »
Hej!
Jag har en Toshiba, minsta modellen, RAS 10 tror jag den heter. Fungerar fint ner till 15 minus. Nu är det 19 minus och då är det väl inte bästa värmen från den. Mer ljummen luftström. Har en stor Sideros vedspis i köket som jag stödeldar med och den värmer otroligt bra. Har satt en vanlig liten bordsfläkt bredvid vedspisen så den blåser ut värmen mot resten av huset för det blir annars 30 grader i köket om man eldar kontinuerligt. Nu idag denna kalla dag behövs den för luftvärmen orkar inte helt själv värma alla rum.

Egentligen är mitt hus inte alls bra för en luftvärmepump, eftersom det två plan och rummen ligger mer som ett kryss ovanifrån sett och bara vanligt trapphus med hela väggar. Pumpen sitter därför i trappan på undervåningen. Men det har fungerat över förväntan sen jag satte in den för ett år sen.

MVH
Caroline

ingegärdsgårn

« Svar #11 skrivet: 06 jan-10 kl 15:28 »
Hej!
Jag fick mina utedelar på garantin. Första haveriet en vecka efter utgången garantitid...så det kan jag inte klaga på. Däremot känner jag det som så att jag inte kan lita på pumpen när jag är bortrest.
I övrigt har jag kakelugnar och kaminer totalt 5 värmekällor så det är inga problem när vi är hemma.

Winnie

« Svar #12 skrivet: 06 jan-10 kl 15:59 »
Är inne på 5:e året med vår Panasonic E9-DKE...
Den ger inte så mycket värme vid -20 (vi klarar oss med den ensam ner till-10)...
Stoppar den aldrig pga kyla...bättre att den får gå än att göra en kallstart...

Stensborg

« Svar #13 skrivet: 06 jan-10 kl 21:36 »
Jag har en sanyo SAP-Kcrv123ehn "långt namn" Den värmer i princip vårt hus (normalstor villa) ner till minus 10 sedan 5 år, utan driftstörningar. Stödeldar med mindre tälgstenskamin när jag är frusen.
I morse var det helt plötsligt 14 grader på nedervåningen. Värmepumpens innedel blåste ingen värme och utedelen var helt tyst. Hittade ett tips om att tina upp utedelen med byggfläkt eller liknande. Jag använde varmluftspistol och värmde upp "underredet" på utedelen. Sedan körde jag igång den och nu blåser en varm skön vind från pumpen -trots minus 17 ute!
Tack för tipset!!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #14 skrivet: 06 jan-10 kl 22:53 »
Jag har en sanyo SAP-Kcrv123ehn "långt namn" Den värmer i princip vårt hus (normalstor villa) ner till minus 10 sedan 5 år, utan driftstörningar. Stödeldar med mindre tälgstenskamin när jag är frusen.
I morse var det helt plötsligt 14 grader på nedervåningen. Värmepumpens innedel blåste ingen värme och utedelen var helt tyst. Hittade ett tips om att tina upp utedelen med byggfläkt eller liknande. Jag använde varmluftspistol och värmde upp "underredet" på utedelen. Sedan körde jag igång den och nu blåser en varm skön vind från pumpen -trots minus 17 ute!
Tack för tipset!!

Om din värmepump har en värmekabel i botten av utomhusdelen, så kolla att den (och tillhörande termostat) fungerar. För 5 år sedan var det vanligt att luftvärmepumpar levererades från fabrik utan tråg- och kompressorvärme, den monterades dit av importör eller installatör i Sverige. Och då kan ju värmekabelmontaget se ut lite hur som helst.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #15 skrivet: 06 jan-10 kl 23:10 »
Den från öb var värdelös ,, nu startar den inte alls .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #16 skrivet: 07 jan-10 kl 09:44 »
Den från öb var värdelös ,, nu startar den inte alls .

Luftvärmepumpar som inte startar ska man inte se som problem utan som felsökningsutmaningar.
Jag kom över en havererad Foma härom dagen, det har brunnit på ett kretskort i utomhusdelen men jag har gott hopp om att få igång den.

Tompas11

• Västmanland
« Svar #17 skrivet: 07 jan-10 kl 23:10 »
Om din värmepump har en värmekabel i botten av utomhusdelen, så kolla att den (och tillhörande termostat) fungerar. För 5 år sedan var det vanligt att luftvärmepumpar levererades från fabrik utan tråg- och kompressorvärme, den monterades dit av importör eller installatör i Sverige. Och då kan ju värmekabelmontaget se ut lite hur som helst.

Sanyo har ingen värmekabel i botten på utomhusdelen och dessutom så stänger den av sig vid ca -20 grader och startar igen vid ca -16 grader.
If it doesn't work, chrome it!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #18 skrivet: 07 jan-10 kl 23:41 »
Den brunna Foma-värmepumpen är lite närmare undersökt nu. Grundfelet är att fläktmotorns startkondensator har exploderat och det har sprutat eld och ljusbågar ur den, som följdskada har de tre småreläerna för värmekabel, fyrvägsventil etc brunnit upp och kretskortet har stora brännhål på 230 V-sidan av reläerna.

ingegärdsgårn

« Svar #19 skrivet: 08 jan-10 kl 15:41 »
Kan du fixa det? :o

Dela detta:

* Inloggade just nu

572 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser