Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativ till toapapper!  (läst 46902 gånger)

Valkyria

• Utsikt!
    • -
SV: Alternativ till toapapper!
« Svar #80 skrivet: 25 okt-10 kl 21:15 »
Jag var med en klasskompis och hälsade på dennes mormor utanför Ramsele .

Då berättade mormodern om hur det var som barn tex att flickorna gick på dass tillsammans innan de skulle till skolan . Och hur pojkarna i klassen/skolan samlades under dasset , och petade flickorna i ........censur , med långa stickor /käppar.

I den lokala varianten så uppgraderades detta spratt med brännässlor....men principen var den samma :-[
Som sagt, aj!

MVH/S
Jag saknar en "Gillaknapp" på min vedspis

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #81 skrivet: 25 okt-10 kl 21:19 »
I den lokala varianten så uppgraderades detta spratt med brännässlor....men principen var den samma :-[
Som sagt, aj!

MVH/S

Fyyy vad taskigt... :-X

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Valkyria

• Utsikt!
    • -
« Svar #82 skrivet: 27 okt-10 kl 08:02 »
Jo visst!
Tog dock hus i h-vete den gången när sambons farbror (då lågstadieelev) trodde att någon av jäntorna hade gått på dass och det visade sig vara lärarinnan som fick en nässelkvast i ....
Där kan vi snacka bestraffning (hon var annars känd för att vara snäll, men inte den gången...)

//S
Jag saknar en "Gillaknapp" på min vedspis

TW

• Finland
« Svar #83 skrivet: 27 okt-10 kl 19:50 »
Jag såg på barnprogram, det var något där de åker tillbaks i tiden och får se hur det var förr - kommer inte ihåg vad det hette.
Då visade de att de använde någon typ av lång täljd, slät träpinne/slevakig att torka rent efter de skitit

Stjiitstikko på österbottniska. Somliga förvarade den i ett speciellt fack utanpå knivslidan.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #84 skrivet: 10 nov-10 kl 16:28 »
Annars kan man ju råna den lokala återvinningsstationen på tidningspapper när det är dags för nr2... Får ej spolas ner i vattentoalett men man kan ju ha en hink med lock bredvid som sen åker ut på komposten.

En "kisskanna" och en "fitthandduk" är nog vad jag väljer för ettan, men rent därbak är viktigt för mig och jag vill ha något torkmaterial! Om ett helt hushåll ska torka sig med mossa eller lav blir det ju inget foder kvar till renarna, fult blir det också när man river sönder marken så.

Och om man har en skitsticka vill man ju ändå torka av den på något?
//Lina

Fny

• Uppland
    • Handicraft by Agis
« Svar #85 skrivet: 14 mar-11 kl 17:36 »
Ville bara säga att den här tråden idag inspirerade mig till att göra ett helt gäng disktrasor av en gammal badhandduk, som förhoppningsvis kan bryta mitt hushållspappersberoende... Jag har alltid tyckt att vanliga disktrasor blir så äckliga att jag alltid föredragit papper, hur dumt det än är ur miljö- och ekonomisynpunkt. Men just det där att ha så pass många tvättbara trasor att man alltid kan ta en ny och rentvättad så fort den gamla känns det minsta ofräsch, det var en så skön tanke!

Fler trasor måste det helt klart bli, men det här är en början. Slängde även ihop två enkla tygpåsar av ett trasigt lakan, och broderade lite enkelt "TVÄTT" på den ena och "RENT" på den andra. Båda hänger nu i städskåpet i köket så att jag lätt kan plocka en ren trasa från "RENT" och slänga den gamla i "TVÄTT"! Det känns så befriande på nåt vis!

Nu gäller det bara att övertyga mannen om att det här blir bra... Håll tummarna för mig! :-[

Eva-Lisa

• Älskar att drömma
    • Småland
« Svar #86 skrivet: 15 mar-11 kl 13:44 »
Tummar hålls  ;)
De är även bra att ha istället för servetter till små kladdiga munnar  o:)

Fny

• Uppland
    • Handicraft by Agis
« Svar #87 skrivet: 15 mar-11 kl 14:52 »
MYCKET överraskad man lyssnade uppmärksamt till min förklaring och sa till slut att javisst, det kunde han väl tänka sig också! Så även om vi inte direkt slänger alla "vanliga" disktrasor utan har kvar dem till det riktigt RIKTIGT äckliga så övergår vi nu till tvättbara trasor. =)

Att byta bort toapappret däremot är nog inget jag skulle kunna få honom att gå med på... ;)

Neiklot

• Gäst
« Svar #88 skrivet: 12 apr-11 kl 18:13 »
Stjiitstikko på österbottniska. Somliga förvarade den i ett speciellt fack utanpå knivslidan.

Här nere hette det "rövaslev", och inte förvarades den i knivslidan inte!
Utan man hade en liten korg ute på dass.

Ungefär som man har tandborstarna idag. :)

Såklart hade alla sin egen slev...

- - -

Ang. toalettpapper = mängder av döda träd.

Toalettpapper är det sista man gör av pappret (omgång 7 ?) innan det spolas ner..
Innan dess har det oftast varit tidningspapper och innan dess ex. någon elräkning eller dyl. :)

Det finns förvisso toalettpapper av "fina ursprung" (ex. det som bräker!) men jag utgår ifrån att ingen köper sådant.  :o :-\ ;) :D

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #89 skrivet: 22 apr-11 kl 05:51 »
*Skrattar så tårarna trillar* Vilken rolig tråd!
Själv har jag slutat med hushållspapper för länge sedan.
Om jag behöver uträtta något utomhus så föredrar jag vintern, då finns det mjuk o fin snö  :)
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #90 skrivet: 04 dec-11 kl 17:42 »
Tror att det heter vitmossa, växer där det är lite vått. Det är som gjort för detta ändamål. man blir så ren och fräsch så det finns inte. Säkert någon som skrivit de redan men men.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Körven

• Värmland
« Svar #91 skrivet: 04 dec-11 kl 18:16 »
Vet inte om någon föreslagit granris tidigare,det kan låta lite vanskligt och stickit,men dras det åt rätt håll så är det ypperligt.Mossa och liknande skall man passa sig för då det oftast blir rester kvar i bajan,och blir mycket obehagligt efter ett tag.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #92 skrivet: 04 dec-11 kl 18:18 »
Jag ser det framför mig. Granris får jag prova nästa gång.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #93 skrivet: 04 dec-11 kl 21:47 »
Jag gillar inte riktigt tanken på att vi skall använda mossor etc till våra toalettbestyr. Jag tycker vi ska vara rädd om mossor och lavar i vår natur. Vitmossa är jättebra till blöjor, tillika antibakteriella, så de är ju jättebra att kunna ta  till i nödsituationer förståss.

Nedanstående bilder är tagna under en promenad förra veckan. Idag ligger där snö överallt ovanpå  :)

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #94 skrivet: 04 dec-11 kl 21:50 »
Spammar tråden med litet mera mossa och lav från promenaden. De ser så fina ut ute i naturen.

Granris har jag inte lyckats med så bra. Ren snö eller en gren har funkat bäst när man varit ute på tur i varje fall.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #95 skrivet: 04 dec-11 kl 21:59 »
Fin mossa men ingen som riktigt hade tork egenskaper  :-*

Broberg

• Gäst
« Svar #96 skrivet: 04 dec-11 kl 22:01 »
Spammar tråden med litet mera mossa och lav från promenaden. De ser så fina ut ute i naturen.

Granris har jag inte lyckats med så bra. Ren snö eller en gren har funkat bäst när man varit ute på tur i varje fall.

Man får för tusan inte väck skit från ett hårigt arsle med en pinne...
« Senast ändrad: 04 dec-11 kl 22:07 av Lopt »

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #97 skrivet: 04 dec-11 kl 22:05 »
LOL

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #98 skrivet: 04 dec-11 kl 22:06 »
Man får för tusan inte väck skit från ett hårigt arsle, med en pinne...

Det beror på om man äter balanserad kost och hurvida avföringen har den rätta konsistensen :D

tinna.m

• Skåne
« Svar #99 skrivet: 04 dec-11 kl 22:08 »

Gren i grenen?
Dusch funkar fint isf toapapper. Hemma..
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser