jordskepp?

Startat av cirre, 31 Dec-09 kl 17:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

cirre

Jag och min flickvän funderar, som många andra på hur man ska bo bra, billigt och energisnålt i framtiden(och nuet också för den delen)...Vi har sett bilder på och läst om sk jordskepp...
Är det nån som vet nåt om sådana, finns det några i Sverige som har nån erfarenhet osv...
Eller är det nån som har byggt hus av återvunnet material etc.

Vore kul att höra om exempel på billigt, energisnålt boende i Sverige...

Bo

Enda realistiska är att satsa på väldigt bra isolering. Man kan ha en kärna som är lätt att hålla varm och en vinterträdgård där kan man vistas när solen skiner.

Tar oljan slut, blir det stark efterfrågan på bränsle och veden kommer inte längre att vara billig.

M8e

Jo i Sverige behöver man hel del extra isolering jämfört med många andra "jordskepp" i bättre klimat. Man får helt enkelt dimensionera om för klimatet och bygget blir lite dyrare.

Sen så är det en del byråkrati i Sverige också som gör att man inte får bygga som man vill...
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

anlet

På Växhuset ( ej felstavat) i Mobodarna, Söderhamns kommun, finns ett jordskepp  under uppförande
www.växhuset.se                   

Mvh och gott nytt år

Bo

Ingenstans i Europa kan man avstå från isolering mot mark om man vill ha behaglig rumstemperatur. "Jordskepp" handlar väl om att släppa in mycket sol för att lagra värmen i väggarna och jorden runt en bostad.

I Sverige blir det som att bo i ett kylskåp hela vinterhalvåret och i Sydeuropa får man nöja sig med 10 - 12 grader månader i sträck.

M8e

Citat från: Bo skrivet 01 Jan-10 kl 06:38
Ingenstans i Europa kan man avstå från isolering mot mark om man vill ha behaglig rumstemperatur. "Jordskepp" handlar väl om att släppa in mycket sol för att lagra värmen i väggarna och jorden runt en bostad.

I Sverige blir det som att bo i ett kylskåp hela vinterhalvåret och i Sydeuropa får man nöja sig med 10 - 12 grader månader i sträck.
Jag har då sett "jordskepp" på nätet som hade 2-3dm frigolit under golvet, i tak och några meter in i väggarna. Blir ganska många kubik jord med isolering runt. Jag har då inte sätt någon definition av jordskepp som förbjuder isolering.

Sen finns det även andra värmekällor än direkt solinstrålning genom fönster. På sommaren kan man tex få en del energi genom ventilationsluften(när jorden är kallare än uteluften). I Sverige så skulle man nog förlita sig mindre på fönsterna och få mer värme får luft- och pool-solfångare som värmer jordlagret och ventilationsluften, man skulle så klart även ha "aktiva" solvärmesystem för varmvatten och låta överskottet värma marken.
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

sub rosa

En markbädd av hasopor http://www.hasopor.com/ både skuddar mot markkyla, markfukt och är en återvunnen produkt. Den är lätt att arbeta med och bra att jämna av med samt tål tung belastning då den först blev framtagen som vägbanks-fyllnad. Ca:60-80cm ger en fullgod isolering och tack vare den kappilärbrytande effekten hållet man markfukten borta.
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

Bo

Backstuga kan det också kallas. Jag skulle ha ett gräsbevuxet tak med lutning som släppte vintersolen ända in, en vinterträdgård längs södersidan och den välisolerade bostaden på en lägre nivå där innanför:

M8e

"Earth shelter" är ett annat ord man kan googla på...

Hobbithus - Länksamling-tråden kan också vara intressant.

Snickarn

Det ska tydligen byggas ett jordskepp i skattungbyn till sommaren på privat initiativ. Gropen är färdiggrävd så det är själva byggandet kvar.

Det jag undrar om tekniken är hur man gör med jordgaserna såsom radon? Och sen förstår jag inte varför man ska bygga med gamla bildäck, det kan inte vara bra för jorden med alla tungmetaller som sitter i dom. Bättre att låta dom gå till återvinning och bygga med säckar eller nåt kanske?

Tänkte iallafall försöka få vara med lite i skattungbyn bara för att det kan vara kul att se hur man gör :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

RockyMontana

Citat från: Snickarn skrivet 02 Jan-10 kl 17:08
Det ska tydligen byggas ett jordskepp i skattungbyn till sommaren på privat initiativ. Gropen är färdiggrävd så det är själva byggandet kvar.

Det jag undrar om tekniken är hur man gör med jordgaserna såsom radon? Och sen förstår jag inte varför man ska bygga med gamla bildäck, det kan inte vara bra för jorden med alla tungmetaller som sitter i dom. Bättre att låta dom gå till återvinning och bygga med säckar eller nåt kanske?

Tänkte iallafall försöka få vara med lite i skattungbyn bara för att det kan vara kul att se hur man gör :)

Hej.
Här är jag, som bygger i skattungbyn.
Man är välkommen i Juni månad till att börja med.
Då kommer vi köra sibiriskt arbetetsläger och alla är välkomna.

Bildäcken är inte farliga för marken sålänge den inte kommer i kontakt med rinnande vatten, och genom grundlig isolering och rejält dräneringsarbete så kommer vattnet underifrån inte upp heller, eftersom det i första hand hamnar i dräneringsrännorna, och det som inte går till dräneringen rinner vidare under huset och därmed hålls det hela tiden torrt.

Detta gör därmed att dessa två punkter är oerhört viktiga för strukturen och huset.

RockyMontana

Vad grundar du detta inlägget på?
Uppenbarligen något helt felaktigt eftersom det finns flera ställen i Europa, och även nordligare breddgrader, där jordskepps-idén fungerar ypperligt.

Bo

Jag sitter just nu i ett hus vid Medelhavet  med mycket ljusinsläpp från söder och ingen isolering mot mark och i Sverige bor jag i ett hus med hundra kvadratmeter fönster mot söder och en välisolerad stenmur mot norr som väger 80 ton.

Här fick jag upp rumstemperaturen till 14 grader genom att elda bra i kakelugnen under en två veckors köldknäpp och i Sverige räcker solen bara till att skydda mot tjäle i odlingsbäddarna under vintermånaderna och jag måste skärma av ett mindre utrymme som jag kan hålla varmt under höst och vår.

(Bildäck är bara idioti. De tillför inte ett fbnt dugg men bäddar för problem.)

Snickarn

Aha, det är ni det. Skickade precis ett mejl till Elin :)

Jag är klart intresserad och det ska bli kul att höra era ideer och tankar på plats :)
Väl mött
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Paddy82

Jag tycker jordskepp är skitcoola. Men jag tvivlar också starkt på att det är ett realistiskt byggsätt för Sverige. Många av dessa uppfinningar kommer från varmare breddgrader som Kalifornien och Australien.  Om ni lyckas få normala rumstemperaturer i jordskeppen året runt blir jag imponerad och glad, men det tror jag tyvärr inte.

Det är dock roligt med lite större utmaning för oss i norr att bygga alternativa hus, bara det inte blir omöjligt, men det tror jag inte det är, att bygga bra, billigt och grönt.
Jag håller själv på med planer för ett eget hus, och samlar så mycket information jag kan. Lite kommer härifrån, och lite kommer därifrån. Målet är att sätta ihop ett kompendium med information när jag är klar (och förhoppningsvis har lyckats), så att fler kan göra samma eller liknande sak. Det är DÄRFÖR dessa forum och trådar är så viktiga.
STORT lycka till med bygget, och vi fixar utmaningarna förr eller senare  ;)

Eulalia II

It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

RockyMontana

Citat från: Paddy82 skrivet 04 Jan-10 kl 22:09
Jag tycker jordskepp är skitcoola. Men jag tvivlar också starkt på att det är ett realistiskt byggsätt för Sverige. Många av dessa uppfinningar kommer från varmare breddgrader som Kalifornien och Australien.  Om ni lyckas få normala rumstemperaturer i jordskeppen året runt blir jag imponerad och glad, men det tror jag tyvärr inte.

Det är dock roligt med lite större utmaning för oss i norr att bygga alternativa hus, bara det inte blir omöjligt, men det tror jag inte det är, att bygga bra, billigt och grönt.
Jag håller själv på med planer för ett eget hus, och samlar så mycket information jag kan. Lite kommer härifrån, och lite kommer därifrån. Målet är att sätta ihop ett kompendium med information när jag är klar (och förhoppningsvis har lyckats), så att fler kan göra samma eller liknande sak. Det är DÄRFÖR dessa forum och trådar är så viktiga.
STORT lycka till med bygget, och vi fixar utmaningarna förr eller senare  ;)

Hej Paddy:
Jag ser det faktiskt inte som någon omöjlighet att få till det här bygget.
Vi har kommit igång och när man känner tyngden på ett bankat däck, och hela tiden tar in nya fakta så är min fasta ståndpunkt att det är helt genomförbart.
Just den här uppfinningen kommer från New Mexico där det är -30 grader på vintern (precis som här). Dock har de då längre soltimmar på dagen än vad vi har här, men nu är det träd nedtagna och solen tittar in på vintern. Samt att vi har tjocka jordvallar på varje sida av huset utom söder, där vi har isolerglas. Med en isolering mot kullarna på de andra tre sidorna kommer vi kunna vara säkra på att det kommer gå bra.
Min största oro för tillfället är att vi gjort vardagsrummet för stort, men det går att ordna upp genom att bryta av rummets trädgårdsdel med innerfönster (på så sätt blir det ju två rum och därmed mindre att värma upp).

Det här inlägget skrevs snabbt ihop, jag är exalterad och måste ut och fixa utekök och utedass!

Och eftersom snickarn tycker att jag är en dekadent motherf*pip* så erbjuder jag mig att försöka liva upp tråden igen.

Så, på återseende!

red

Det hade varit roligt att se bilder på ert arbete, sitter själv i jordskeppsfunderingar :)
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society."

kiml

Det finns en del bilder på: http://www.jordskepp.org/ De hade laddat upp lite nyare bilder också, men de försvann (?) när de bytte webhotell. F.ö. tycker jag att Rockymontana borde ha en länk till bloggen i sin signatur!

Huruvida ett jordskepp fungerar i Sverige får vi reda på tids nog om allt går vägen, men personligen tror jag att det kan vara skönt med en liten vedkamin under de mörkare månaderna.  :)

RockyMontana

Nya bilder kommer snart, jag måste bara lägga upp dem igen, som det sades så försvann de med filsystemskraschen från förra webhotellet, och jag hade en ca. 2 timmar för gammal backup på databas/filer.
Men misströsta ej, de finns lokalt, och kommer upp igen.

Jordskepp.org i signaturen var ju en förträfflig idé =)
Ska genast fixa.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

354 Gäster, 1 användare
Daniel-S