Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dräktig?  (läst 6535 gånger)

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
Dräktig?
« skrivet: 31 dec-09 kl 12:17 »
Vi köpte en tinker för ca 2 mån sedan, ett sto. (Världens finaste) Hon var rätt tjock och eftersom hon fått väldigt mycket foder (bl.a 40 kg morötter/mån) och ganska lite motion så tyckte vi inte det var så konstigt. Hon har fölat i feb i år. Ägarna vi köpte henne av hade haft henne sen jul/aug i år.  De sa att de hade dräktighetstestat henne (neg) för att hon var så rund om magen och för att hon fortf hade mjölk i juvret som droppade. De sa att vet. som testat henne sagt att det kan bli så ibland, men att mjölken skulle försvinna av sig själv om man lät bli att pilla på juvret samt lite motion.

Nåväl. Sen vi köpte henne har hon gått på lösdrift med de andra hästarna och vi har ridit henne mellan 2-4 ggr/vecka. De går i en stor lösdrift (en shettis och ett russ är hennes sällskap) och de har fri tillgång på grovfoder och saltsten men inget annat att äta. De andra är inte så himla runda om magen som hon är. För hon har inte minskat en cm runt magen och vi har flera som frågat om hon är dräktig, för de tycker det ser så ut. Hon är liksom bara rund om magen och inget annat. Vi har inte sett att det kommit ngn mjölk ur juvret inder tiden hon varit här, inte förrens idag. Vad tror ni? Skulle ni ha kollat? Och hur kollar man? Måste man ta ut vet. eller hur går det till??

fjäderfän

SV: Dräktig?
« Svar #1 skrivet: 31 dec-09 kl 17:03 »
om du känner på magen vid virven ungefär så känner man offta om det rörsej i magen annars finns ju gravtester på apoteket för häst om jag inte har helt fel kompisen köpte ett sånt och det funka bra. annars e det ju en vet som behöver kolla det.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Luff

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 31 dec-09 kl 17:36 »
Mjölken behöver inte betyda något - min nsv fick mjölk när hon brunstade. Men har hon gått i närheten av någon hingst?
//Luff

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 01 jan-10 kl 12:00 »
Med tanke på att hon har haft föl nyligen så ser dom ut så ett ganska så långt tag framöver .
När var förra fölet fött?
Då vet du ju tidigast datum för ev fölning .

Se till att hon får i sej massa mineraler iaf för säkerhets skull annars rid o ha roligt tillsammans.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #4 skrivet: 01 jan-10 kl 20:31 »
Hej! Tack för svar!
Ja, sanningen är att vi inte vet om hon har haft möjlighet att träffa hingst. På det stället där hon var i somras har de hingstar, men jag har egentligen svårt att tro att hingstarna går i närheten av ston m föl på sommaren. Hon fölade i feb förra året, så det är snart ett år sen.

Men det skulle ju kunna vara brunst då kanske. Det har jag inte tänkt på. För vi har som sagt inte sett ngn mjölk droppa innan. Får se om det slutar om några dagar, då var det kanske brunst i så fall.

Ger henne lite mineraler varje gång vi varit ute eller likn.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 01 jan-10 kl 20:43 »
Men du måste ju ha sett om hon har brunstat eller inte  :o

Till veterinären, omedelbums! Varför skulle man inte åka o göra ett ultraljud om man misstänker dräktighet??????????
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 01 jan-10 kl 22:09 »
Fast en del ston fuskbrunstar under dräcktigheten.
Beställ ut en vet o ta ett ultralud kostar ca 500spänn bara.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Jennyt

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 03 jan-10 kl 20:31 »
Håller med om att du bör kolla upp dräktighet om det finns misstanke...... kolla oxå upp när hon är avmaskad senast......men kom ihåg..... bukighet är inte likställt med fetma :)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Emma Andersson

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 11 jan-10 kl 11:54 »
Jag tycker att det låter som att hon är dräktig,
men jag har ju inte sett henne. Oftast kan man se skillnad på hö/gräs mage och fölmage.
Ponnybutiken säljer dräktighetstest som har funkat
varje gång jag provat.
http://ponnybutiken.e-butik.se/
Tror att du ska ta WeeFoal eftersom den kan visa dräktighet från 120 dagar och fram till en månad innan fölning.

Kan hända någon unghingst varit inne i stohagen en stund innan man upptäckte det, och tänker att en gång är ingen gång

En hingst kan vara väldigt snabb och det kan räcka med ett språng för att det ska bli föl.
En kompis unghingst var över hos stona en gång i ca 5 minuter (innan hon hann ut) 11 månader senare stod det ett föl i boxen.

Lycka till hur du än bestämmer dig för att göra.

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #9 skrivet: 11 jan-10 kl 19:03 »
Men du måste ju ha sett om hon har brunstat eller inte  :o

Nej, jag har inte sett att hon brunstat. Men hon har som sagts tidigare inte varit här längre än sedan 1 nov. De andra 2 hon går med har inte heller brunstat under den perioden. Hon visar f.ö inga tecken på brunst nu heller.

Har inte sett att det kommit mer mjölk heller nu, men vi ska ta ut en vet för att kolla henne. Det känns lite olustigt att inte veta säkert.

bo_i_dala

« Svar #10 skrivet: 11 jan-10 kl 19:58 »
Hej!
Kolla om du ser några sparkar när hon dricker kallt vatten, det brukser fölet göra mot slutet av dräktigheten.
mvh

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #11 skrivet: 15 jan-10 kl 12:35 »
Nu så har vet varit här. Hon tog blodprov, så om några dagar vet vi. :)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 15 jan-10 kl 23:09 »
Så spännande.... väntar på uppdatering :D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

bo_i_dala

« Svar #13 skrivet: 17 jan-10 kl 13:10 »
Hej!
Varför gjorde inte vet en vanlig dräktighetsundersökning?

Ett vanligt gravtese för humananvändning funkar oxo (har jag hört- de är ju däggdjur båda, häst och människa!)

mvh
PS Vi är nyfikna på provresultatet! DS

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #14 skrivet: 17 jan-10 kl 18:43 »
Varför vet tog blodprov? Ja, jag vet inte. Hon gjorde det bara och jag vet inte hur de brukar göra annars?? Har aldrig varit i den här situationen innan så jag vet inte hur de brukar göra så jag frågade inte heller.

I.A

« Svar #15 skrivet: 17 jan-10 kl 19:35 »
Säkraste svaret får man på blodprov, så jag tycker att det var helt rätt! Normalt har stona dåliga brunster under de mörka månaderna, så det är inte säkert att hon visar brunst nu. Brunster varierar också väldigt mellan olika individer. Jag har en som jag aldrig ser någon brunst på utan där får man vara detektiv när det blir dags för betäckning. En annan brunstade året om med redigt äckelpiss. Hon fuskbrunstade även då hon var dräktig (en sk pissmärr:-)
Bukmage kan bero på många saker är hon inte dräktig tyckar jag att du ska skicka ett träckprov. Ston som haft många föl och blivit slapp i sin muskulatur får också hängbuk (precis som vi:-)
Hoppas att du får det svar på blodprovet som du önskar  :)

Mvh

bo_i_dala

« Svar #16 skrivet: 24 jan-10 kl 08:42 »
Hej!
Varför inte en helt vanlig dräktighetsundersökning ( via ändtarmen)??
mvh

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #17 skrivet: 24 jan-10 kl 09:07 »
Veterinären kanske är ovan... det är fanimej inte alla veterinärer som kan...... :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #18 skrivet: 24 jan-10 kl 11:22 »
Hej!
Varför inte en helt vanlig dräktighetsundersökning ( via ändtarmen)??
mvh
Det var värst vad du var tjatig! ;D Som jag skrev innan: Ingen aning. Jag bad vet kolla om hon var dräktig och då tyckte hon tydligen att ett blodprov var det bästa..  :-*

Luff

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 24 jan-10 kl 17:04 »
Vissa vetrinärer ska man nog vara glad om dom låter bli att gräva. Kastningsrisken finns.
//Luff

Dela detta:

* Inloggade just nu

649 gäster, 2 användare
Smålandstokarna, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser