Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avräkningspriser, förvirrad..  (läst 2330 gånger)

Fritjoff

Avräkningspriser, förvirrad..
« skrivet: 29 dec-09 kl 12:47 »
Skickade två ungnöt, kvigor 18 månader på slakt för ett par veckor sedan. Det är återtag och jag skickar inte till scan/swedish meat. MEN, jag är intresserad av vad dom skulle ha betalat om jag hade gjort så! Men jag fattar inte avräkningspriserna riktigt. Så någon kanske kunde guida mig? :)

Rasen är mix av hereford och angus.
1:a kvigan vägde 305 kilo, klass o+ och 4-
2:a kvigan vägde 287 kilo, klass o+ och 4-

Vad skulle jag ha fått ungefär för dom om jag skickat till Scan och dylika?

Är slaktvikterna och klasserna dåliga,ok eller bra för ungnöt på 18 månader? Jag har gett dom lite korn då och då, men mest ensilage och vall såklart.

Tack.

Anna Ho

• Östergötland
SV: Avräkningspriser, förvirrad..
« Svar #1 skrivet: 30 dec-09 kl 21:07 »
Klassningen O+ är jättebra och ger ett grundpris på 21,55 kr/kg (dina djur hamnade dessutom i bäst betalda viktklassen som är mellan 275-399,9 kg)
Men så var de lite feta och 4- ger att avdrag på 50 öre /kg.

Summa du hade alltså fått 21,05kr/kg utan leveranskontrakt. (kontrakt kan ge upp till 2 kr plus/kg)

(priserna hämtade på noteringen denna veckan v53)
« Senast ändrad: 30 dec-09 kl 21:09 av Anna Ho »
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Fritjoff

« Svar #2 skrivet: 31 dec-09 kl 00:25 »
Klassningen O+ är jättebra och ger ett grundpris på 21,55 kr/kg (dina djur hamnade dessutom i bäst betalda viktklassen som är mellan 275-399,9 kg)
Men så var de lite feta och 4- ger att avdrag på 50 öre /kg.

Summa du hade alltså fått 21,05kr/kg utan leveranskontrakt. (kontrakt kan ge upp till 2 kr plus/kg)

(priserna hämtade på noteringen denna veckan v53)

Ok, tack så mycket! Va kul, första kossorna jag har fött upp. Så är priset per kg vad jag skulle fått i "handen" eller dras slakt-kostnader, avfallshantering och dylikt av på det priset?

Och hur ser man till att kvigor inte blir för feta om man knappt ger något spannmål. Dom hade fri tillgång till ensilage på vintern.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 15 jan-10 kl 11:24 »
Klassningen O+ är INTE speciellt bra för Hereford x Angus djur.

Medel klassningen för dessa raser är R- dvs en klass över vad dina hamnade i.

Om man vill undvika fettavdrag är det bästa att indvika Hereford som har stora rasproblem med just fettavdrag.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Terese

• Gårdsmor, nu mera mor på riktigt!
    • Ångermanland
    • Min Blogg!
« Svar #4 skrivet: 20 jan-10 kl 22:43 »
Ett sätt att inte få kvigor feta är att inte ge dem fri tillgång på grovfoder. Med ett bra grovfoder så får de lätt i sig för mycket energi jämfört med vad de behöver för att växa, och då sätter de fett istället. Men det finns ingen anledning att svälta kvigorna heller.

Mitt tips till dig är att ta reda på vad ditt grovfoder har för energi och näringsvärden och räkna ut vad lämplig mängd foder är. Att räkna med pbv och aat är betydligt enklare än det låter. Finns säkert mallar på internet.
Ett stycke Gårdsmor som numera är mor på riktigt!

http://gardsmor.blogspot.se/

Dela detta:

* Inloggade just nu

626 gäster, 1 användare
Petter B

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser