Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kamphundar  (läst 64291 gånger)

Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
SV: kamphundar
« Svar #120 skrivet: 12 okt-09 kl 16:28 »
Har inte noga läst hela tråden men anser att hundägaren är den största "boven" när det gäller hundars beteende. Sedan har ju olika raser olika nedärvda beteende, jaktlust, drivlust, arbetslust, räddning osv. Har i min ungdom jobbat mycket med hundar, mest brukshundar och träffat många olämpliga hundägare men ingen olämplig hund eller ras. Kunskap, engagemang och utbildning är ett måste för alla hundägare. Om man har en papillon eller rotweiler är ointressant, kunskap och individuell träning ger en bra hund oavsett ras.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Boerlady

  • Inlägg: 65
SV: kamphundar
« Svar #121 skrivet: 12 okt-09 kl 16:31 »
Jag håller inte med i att kampa ska vara dåligt.Har med erfarenhet av "kamphundstyper" allt från staffe,irländsk staffe,pitbull, amstaff och presa canario.
Absolut inga problem att använda kamp som belöning,bara hunden vet vem som bestämmer,och att det inte är han.
DU startar kampleken,och DU avslutar.
Inga problem då.
Har du ingen kontroll och har en hund med stor kamplust,oavsett ras,så är det nog bättre att finna ett annat sätt att belöna hunden.

Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
SV: kamphundar
« Svar #122 skrivet: 12 okt-09 kl 16:40 »
Det är samma sak när det gäller alla sorts lekar, Du börjar Du avslutar. Har själv en blandning Chihuahu/Papillon som har en kamplust och karisma värre än den Riesen jag för många år sedan tävlade med i bruks. Håller man inte henne på "mattan" skulle hon ta över hela familjen.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Varghjärta

  • Inlägg: 136
  • Utveckling, utmaningar, lärdom och äventyr!
    • Västerbotten
SV: kamphundar
« Svar #123 skrivet: 12 okt-09 kl 17:31 »
Det är samma sak när det gäller alla sorts lekar, Du börjar Du avslutar.

Precis EXAKT vad jag tänkte! :D Att vara den som tar initiativ är viktigt för ledarrollen. Det ser man för övrigt tydligt hundar emellan... det är precis så de gör, för att befästa sin ordning.

Jag leker mycket med mina hundar. Vilda lekar också! Kamplekar. Jaktlekar. Brottningslekar. Spelar rugby. Och jag leker som man gör med kattungar ungefär - fast uppförstorat, förstås! Istället för en pappersskrutt på ett snöre - har jag en av mina gamla begagnade ulltröjor, på ett kraftigt rep. Hur kul som helst!  ;D Men grundreglen är alltid den att jag inleder, då jag vill (annars ignorerar jag helt enkelt), och avslutar. Och med mina hundar funkar det så också att om jag mitt i leken, hur vild den än är (det kan vara så att vi ligger i en hög och sliter och drar i varandra), säger "vänta" - så mer eller mindre fryser de som till is, mitt i rörelsen och blir slappa i kroppen. Detta kan verkligen vara jättebra! T ex kanske jag ser att någon fått repet kring sig eller nått...

Likadant då vi dragtränar. Jag säger "vänta" - och de tvärstannar, mitt i ett steg om det är så! Från att kanske ha sprungit i 40 km/h. Särskilt Daniel. Han går från våldsam framfart, bus, lek, kamp eller vildsint lek till ett absolut blixtstilla totalt lugnt läge på ett ögonblick så kort att det nästan är mystiskt.  ::) Och sedan börjar han igen med samma entusiasm - då jag säger till.

En sak han inte gör är att dra någon annan. Inte ett steg tar han, hur mycket jag än uppmuntrar honom, om någon annan står på släden/ sitter i pulkan. Inte ETT steg. Då står han verkligen som frusen. Och spänner alla muskler så han skakar. Inte heller lämnar han gården med någon hur mycket de än lockar och jag uppmuntrar... Jag tolkar det som att han ABSOLUT vill bli ledd. Det är trygghet för honom. Att veta att det finns någon där som har full koll. I fall han t e x råkar ut för något. Någon som genast kommer ta över - då det behövs. Och reda ut situationen. Fram tills det ögonblicket reder han det bra! Absolut. Han är mycket självständig, begåvad, problemlösande, stark och vild, egensinnig, njutningslysten, lekfull - men då jag säger "vänta" lämnar han över. På ett ögonblick. Och detta är han trygg i. Det är hans skydd.
Tillbaks på min ensligt belägna skogsgård, uppe på en höjd, mellan ett stort träsk och en liten skogstjärn, omgiven av tallskog och berg! Tillsammans med nio underbara hundar. Har tidigare levt som (hindu)munk, i Indien, under många år... Återvänder nog dit, så småningom.

Live

  • Gäst
SV: kamphundar
« Svar #124 skrivet: 15 okt-09 kl 20:19 »
Live: Då förstår jag, du använder trasan precis som jag gör till min Border Collie, han får inte ha varken trasa eller bollar 'till vardags' utan det är fina belöningar som kommer från mig  när han gjort något bra.
Det fungerar nog ungefär lika med alla hundar som har någorlunda kamplust oavsett ras. 
Mvh Charlotte

Förlåt att jag inte svarat och precis så menar jag :)
Sen kan vi som ägare kan kampa och avsluta med lätthet. Men vi använder det inte i all lek inte.
Men en kamplysten hund vill hitta saker att kampa om HELA tiden om man använder det i vardagen och det är obegripligt hur man orkar med en sån hund :P de kommer puttandes med vad som helst till vem som helst på besök och - Kom igen så så ska vi se vem som vinner!!!!
Inga förutom vi två vuxna kampar på lek med våra hundar. Jag bannlyser alla besökare att ta emot leksaken med draglek som följd.
Så jag är restriktiv just av den orsaken att en sån hund har ett go som man inte ser på andra raser.
Som kålrabbis mamma skrev: du börjar,du avslutar är ju en "självklarhet" men säg det till små barn på besök el vänner och släktingar ;D
Annonserna bakom ettåriga kampvilliga hunden för 500 kr el gratis har det slagit över för pga detta jäkla kampande b.la
Tro mig jag vet...och det gör mig ledsen för hundens skull :-\
Finns så många olika lekar och psykisk träning man kan välja istället.




Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: kamphundar
« Svar #125 skrivet: 15 okt-09 kl 20:24 »
Live: Alla Boll och Pinnkastning från andra än mig är bannlyst hemma hos mig :)
Jag har träffat flera Hysteriska Border Collies som kommer släpandes med ALLT för att man ska kasta det så dom får springa och hämta det....
                                  Mvh
                              Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Live

  • Gäst
SV: kamphundar
« Svar #126 skrivet: 16 okt-09 kl 09:56 »
Live: Alla Boll och Pinnkastning från andra än mig är bannlyst hemma hos mig :)
Jag har träffat flera Hysteriska Border Collies som kommer släpandes med ALLT för att man ska kasta det så dom får springa och hämta det....
                                  Mvh
                              Charlotte

 ;D du har förstått min poäng.
Pinngalen labbe har jag mött...herrejösses. ägarna sa att ja gud vår hund älskar att springa efter pinnar HELA tiden. behöver jag säga att den såg ut som en trasa med stora stressögon :-\
En kamphund går ett steg till och det är om en besökare skulle besvara kampen!!!då skulle hunden börja morra och bli allvarlig och lite retning av ett ex mindre barn i den situationen kan få tråkiga följder vilket ofta sker.

Boerlady

  • Inlägg: 65
SV: kamphundar
« Svar #127 skrivet: 23 okt-09 kl 11:53 »
Min amstaff är en sk bollidiot.
Tack vare att han är det är han extremt lättlärd.
Han jagar inget när han har en boll.

Det är inga problem för mig att han är bollgalen.Blir inte mkt bollkastanade hemma hos oss,bollen är en belöning som han gör vadsomhelst för.
Dock funkar han utan boll med.Tex på lydnadsplan.

Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
SV: kamphundar
« Svar #128 skrivet: 23 okt-09 kl 13:58 »
Live: Alla Boll och Pinnkastning från andra än mig är bannlyst hemma hos mig :)
Jag har träffat flera Hysteriska Border Collies som kommer släpandes med ALLT för att man ska kasta det så dom får springa och hämta det....
                                  Mvh
                              Charlotte
Har ochså träffat en del "hysteriska" bordercollie men ofta är det brist på arbete den saknar. Bordern är ju en otroligt arbetsvillig, trevlig och lättlärd ras men den vill jobba jobba jobba. Känner en lantbrukare som har border och hundarna arbetar med djuren, kor, hästar, får, och när de inte jobbar är de lugna som filbunkar. Har en blandning Landseer/Bernersennen /Newfoundland som älskar att jobba speciellt att bära saker allt från foderhinkar till bilnycklar och ägg. Får han för lite att göra blir han otroligt jobbig och trampar mig i hasorna hela tiden.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Rider

  • Inlägg: 6
SV: kamphundar
« Svar #129 skrivet: 18 dec-09 kl 10:41 »
Hej !!
Nu är jag inte opartisk i denna fråga då jag äger 2st av dessa sk "kamphundar".
Den ena är en APBT och den andre är en Irish Staffe, Tiken (APBT) används för lydnad, Skydd och vildsvinsjakt. Hon är en gudagåva och fyller mina syften perfekt då jag haft både rottis, schäfer, amstaff, chihuahua och GD. Ingen av dessa raser är i närheten av den arbetslust och skärpa som denna lilla tik har, hon tvekar inte ett ögonblick för att gå imellan om grisen vill gruffa med husse, hon klipper den direkt. Nu vill jag på inget sätt förringa andra raser då alla har sina underbara kvaliteter men de fyller inte MINA syften.
Den lille Irländska staffen är ett kapitel för sej själv. Han är avlad för att bli det "värsta" bland det värsta i mindre seriösa sammanhang ( läs: Hundkamp) och nu pratar jag inte på bakgårdarna i Malmö utan i stora sammanhang. Denne lille killen är ett under av tillgivenhet och pussgladare kille får man leta efter men när tiken "gruffar" med honom så förvandlas han till ett ton trotyl på 0,2 sekunder.
Detta är inga som helst problem för mej då jag uppskattar denna skärpa och att den inte riktas mot människor.
Jag är ute varje dag, både på klubbar och på stan med dessa båda och det finns inte utrymme för dem att på något sätt försöka "gruffa" eller bära sej åt mot andra hundar.
Det finns i de flesta fall inga dåliga hundar, bara dåliga hundägare.

//Rider

djurkuf

  • Inlägg: 67
  • Hjälp jag måste hitta nytt boende
    • Västergötland
SV: kamphundar
« Svar #130 skrivet: 18 dec-09 kl 22:05 »
Kamphund är ingen ras det är en typ som tex vallhund.
Här är några kamphunds raser.
Sharpej  Akita Inu  Amrikanskt Akita Staford shire bullterier Amrikansk stafford bullterier.
Pitbull  Presa da Canario Å en hög till.
En fråga vilken ras menar du ????????????????????????????
Saknar min Malle tik född 2003 död 2009.
Onda mäniskor dödade min glada lilla tik.

Gunilla O

  • Gäst
SV: kamphundar
« Svar #131 skrivet: 09 jan-10 kl 14:13 »
Kamphund är ingen ras det är en typ som tex vallhund.
Här är några kamphunds raser.
Sharpej  Akita Inu  Amrikanskt Akita Staford shire bullterier Amrikansk stafford bullterier.
Pitbull  Presa da Canario Å en hög till.
En fråga vilken ras menar du ????????????????????????????

Här måste jag invända. Det är skillnad om en ras någon gång i sin historia har använts som kamphund jämfört med en ras som framavlats för kamp och i viss mån fortfarande används för detta ändamål. Pitbull och amstaff är från början avlade för att användas i någon form av kamp. Vissa håller fortfarande på med hundkamp med dessa raser. Det är vanligtvis dessa raser man menar när man pratar om kamphundar. Japansk akita är en urgammal ras som först och främst varit jakthund och är framavlad för jakt. Den har i Japan i perioder även används i hundkamp (liksom flera andra raser i det landet). Amerikansk akita är en akita med lite andra raser inblandade i sig, bl.a mastiffer och amerikansk bulldog.

johan/sandra

  • Gäst
SV: kamphundar
« Svar #132 skrivet: 11 feb-10 kl 23:32 »
Nu är ju inte kamphund en rasgrupp.... Iallafall inte när jag ställer ut. Vallhund är väl inte heller en ras utan tillhör väl kategorien brukshundar  ???

Amerikansk staffordshire bullterrier är väl utställningsvarianten av pittisen enkelt sett ?

Bullterrier, endelsk bulldog, engelsk staff, tousa t ex är framavlade för att användas i kamp. Precis som alla andra raser har dessa utvecklats sedan de godkändes, det är väldigt liten likhet mellan den bullterrier som avlades fram av James Hinks och godkändes av engelska kennelklubben 1887 och den "bulle" du ser på utställning idag.

Vart vill man komma med den här tråden? belysa de underbara egenskaperna hos dessa missförstådda hundar eller ngt annat?

 

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: kamphundar
« Svar #133 skrivet: 11 feb-10 kl 23:55 »
väldigt många hundraser har ett förflutet i hundkamper... bullterrier, tosa,bulldog,shar pei,fila brasiliero,dogo argentino,dogo canario, det folk glömmer är att vilken hund som helst kan bli farlig med fel ägare och jag har sett många MÅNGA galna border collies, labbar,schäfrar pudlar mm Det är massmedier som varit med och hetsat upp hatstämmningen kring pitbull/amstaff för att sälja lösnummer... kamphund bet blablabla många gånger har det varit andra raser som de kallat kamphund men amstaff/pitbull får ta skiten.. missbrukare o tveksamma typer skaffar hundarna för att vara coola.
Det som glöms bort är att kamphundar aldrig någonsin avlats för att attackera människor de hundar som gjorde det valde de bort i kampaveln. De flesta vakt gårdshundar är avlade för att attackera människor =farligare för människor
Själv har jag aldrig träffat snällare keligare hundar än amstaff/pitbull tack för mig..
Fjäderfän och kaniner

johan/sandra

  • Gäst
SV: kamphundar
« Svar #134 skrivet: 12 feb-10 kl 00:08 »
väldigt många hundraser har ett förflutet i hundkamper... bullterrier, tosa,bulldog,shar pei,fila brasiliero,dogo argentino,dogo canario, det folk glömmer är att vilken hund som helst kan bli farlig med fel ägare och jag har sett många MÅNGA galna border collies, labbar,schäfrar pudlar mm Det är massmedier som varit med och hetsat upp hatstämmningen kring pitbull/amstaff för att sälja lösnummer... kamphund bet blablabla många gånger har det varit andra raser som de kallat kamphund men amstaff/pitbull får ta skiten.. missbrukare o tveksamma typer skaffar hundarna för att vara coola.
Det som glöms bort är att kamphundar aldrig någonsin avlats för att attackera människor de hundar som gjorde det valde de bort i kampaveln. De flesta vakt gårdshundar är avlade för att attackera människor =farligare för människor
Själv har jag aldrig träffat snällare keligare hundar än amstaff/pitbull tack för mig..

Det finns ju en anledning att man kallar staffen nannydog i england.... Fast det var inte hlet roligt när söta staffen skulle "laga" älsklingens brutna fot förra året, foten skulle ligga i högläge... Söta staffen förstod inte detta utan puttade försiktigt ner den och vek tassarna runt den för att ta hand om den.

Han har också en del annat han "tar hand om" kycklingarna vi hade i köket förra året hade han ett himla jobb med, han sjöng för den på morgonen och tvättade dem sedan, efter tre dygn fick vi flytta ut dem i hönshuset eftersom han bara låg och passade dem hela tiden, han åt nästan ingenting och gick bara ut korta stunder när han var tvungen.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: kamphundar
« Svar #135 skrivet: 12 feb-10 kl 00:16 »
Det finns ju en anledning att man kallar staffen nannydog i england....
ja snällare tåligare barnhund får man leta efter o:)....

pusskalas hela dagarna om man har en bullis i huset :-*...

 personlighet har de med som ingen annan hundras...  fast de fiser rätt illa :-X
Fjäderfän och kaniner

johan/sandra

  • Gäst
SV: kamphundar
« Svar #136 skrivet: 12 feb-10 kl 00:19 »
Ja, undrbarare får man leta efter länge, älskar vår lilla  o:).

Fiser inte ofta, men blir väldigt bekymrad om det händer, ja, det lilla barnet är väl en mes....

Iselin

  • Gäst
SV: Re:kamphundar
« Svar #137 skrivet: 12 feb-10 kl 02:07 »
Jag tycker att det är konstigt att folk säger att "det beror bara på ägaren" att en hund har låg retningströskel och agressivt beteende när det gäller just agressiva raser.
Om det bara beror på uppfostran så går det att få en vallhund att aldrig valla (det är väl bara att avprogrammera vallinstinkten då) Pittbul och många andra raser är bara avlade på att slåss bra, skada så mycket som möjligt och att snea ur fort..Jag har träffat många pittbuls som inte kan gå förbi en annan hund oavsett kön utan att försöka rusa på och det även snälla glada hundar. Hur kommer det sig tro ???
Det är väldigt viktigt med socail träning av unghundar oavsett ras men personligen skulle jag hellre köpa vilken hunras eller byracka som helst utan kamphundsinslag.. ;)
Man får än så länge tycka som man vill :)
Ps om ni vill ha en lugn och snäll hund som vaktar så finns det andra raser tex Pyreenehund eller engelsk mastiff :)
jag ser småhundar varje dag som gör utfall mot andra hundar,men då är det bara "gulligt" undrar varför?
jag anser att ägaren har ett STORT ansvar för vad det blir utav hunden.
ingen hund föds aggressiv!!

Iselin

  • Gäst
SV: kamphundar
« Svar #138 skrivet: 12 feb-10 kl 02:23 »
Det finns ju en anledning att man kallar staffen nannydog i england.... Fast det var inte hlet roligt när söta staffen skulle "laga" älsklingens brutna fot förra året, foten skulle ligga i högläge... Söta staffen förstod inte detta utan puttade försiktigt ner den och vek tassarna runt den för att ta hand om den.

Han har också en del annat han "tar hand om" kycklingarna vi hade i köket förra året hade han ett himla jobb med, han sjöng för den på morgonen och tvättade dem sedan, efter tre dygn fick vi flytta ut dem i hönshuset eftersom han bara låg och passade dem hela tiden, han åt nästan ingenting och gick bara ut korta stunder när han var tvungen.
ta hand om den som i att jucka på den???

Vargerik

  • Gäst
SV: kamphundar
« Svar #139 skrivet: 12 feb-10 kl 19:32 »
Hej !!
Nu är jag inte opartisk i denna fråga då jag äger 2st av dessa sk "kamphundar".
Den ena är en APBT och den andre är en Irish Staffe, Tiken (APBT) används för lydnad, Skydd och vildsvinsjakt. Hon är en gudagåva och fyller mina syften perfekt då jag haft både rottis, schäfer, amstaff, chihuahua och GD. Ingen av dessa raser är i närheten av den arbetslust och skärpa som denna lilla tik har, hon tvekar inte ett ögonblick för att gå imellan om grisen vill gruffa med husse, hon klipper den direkt. Nu vill jag på inget sätt förringa andra raser då alla har sina underbara kvaliteter men de fyller inte MINA syften.
Den lille Irländska staffen är ett kapitel för sej själv. Han är avlad för att bli det "värsta" bland det värsta i mindre seriösa sammanhang ( läs: Hundkamp) och nu pratar jag inte på bakgårdarna i Malmö utan i stora sammanhang. Denne lille killen är ett under av tillgivenhet och pussgladare kille får man leta efter men när tiken "gruffar" med honom så förvandlas han till ett ton trotyl på 0,2 sekunder.
Detta är inga som helst problem för mej då jag uppskattar denna skärpa och att den inte riktas mot människor.
Jag är ute varje dag, både på klubbar och på stan med dessa båda och det finns inte utrymme för dem att på något sätt försöka "gruffa" eller bära sej åt mot andra hundar.
Det finns i de flesta fall inga dåliga hundar, bara dåliga hundägare.

//Rider

Använder du oty... eh, din Amstaff till vildsvinsjakt?? Hurdå? Ställade/drivande...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

279 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser