Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sockar från tårna  (läst 19421 gånger)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Sockar från tårna
« Svar #80 skrivet: 25 jan-10 kl 21:46 »
Aha!  :D
Nu känner jag att jag orkar gå på det igen! Tack.
:D Så bra, du kommer bli beroende, jag är inne på min 6:e strumpa på 1,5 vecka  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

koko

• Gäst
« Svar #81 skrivet: 25 jan-10 kl 22:00 »
Å halledar, hur ska det då gå, här stickas sockar på löpande band redan :-X

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #82 skrivet: 26 jan-10 kl 07:58 »
Å halledar, hur ska det då gå, här stickas sockar på löpande band redan :-X
;D
Jamen det är väl bra, här står hela familjen och halva bekantskapskretsen och stampar och vill ha nya raggisar *ser pengarna fladdra förbi*  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kabo

« Svar #83 skrivet: 27 jan-10 kl 13:23 »
När jag läser den här tråden får jag intrycket att det är två olika sätt att sticka från tårna som beskrivs.
Ett där man börjar med att sticka på samma sätt som man kan sticka häl och ett där man börjar med få maskor precis vid tårnas slut och ökar tills man fått rätt antal för fotens vidd? Stämmer det?

Vad är egentligen fördelen med att sticka från tån, utom om man har snålt med garn och hellre gör kortare skaft än får en skarv i färgen på ena foten?

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #84 skrivet: 27 jan-10 kl 14:01 »
När jag läser den här tråden får jag intrycket att det är två olika sätt att sticka från tårna som beskrivs.
Ett där man börjar med att sticka på samma sätt som man kan sticka häl och ett där man börjar med få maskor precis vid tårnas slut och ökar tills man fått rätt antal för fotens vidd? Stämmer det?

Vad är egentligen fördelen med att sticka från tån, utom om man har snålt med garn och hellre gör kortare skaft än får en skarv i färgen på ena foten?
Ja det stämmer!

Den stora fördelen tycker jag är att man kan mäta direkt på foten för att se när tån är färdig!

Sedan så lärde jag mig sticka på det här sättet och har inte testat det andra.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #85 skrivet: 27 jan-10 kl 14:57 »
Fördelen är att man kan mäta direkt på foten allteftersom sockan framskrider. Man kan lätt se om den blir för lös eller för tajt, vilket jag tycker är en fördel. Sen så kan man väga garnet och avpassa exakt till två sockar, så slipper man restgarn.
Höns, stickning och pelargoner

Ostschnitzeln

• Uppland
« Svar #86 skrivet: 27 jan-10 kl 16:44 »
Också att man kan sticka tills garnet tar slut, det är svårare bedömma när man slutar i tån. Och som tidigare nämnts i tråden, man gör tån och hälen på samma sätt, man måste alltså inte lära sig flera olika moment, ett räcker.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #87 skrivet: 27 jan-10 kl 16:57 »
Också att man kan sticka tills garnet tar slut, det är svårare bedömma när man slutar i tån. Och som tidigare nämnts i tråden, man gör tån och hälen på samma sätt, man måste alltså inte lära sig flera olika moment, ett räcker.

Fast jag gör tå och häl på helt olika sätt...

I övrigt håller jag med om fördelarna :)

Tillägg: Jag gör tån såhär:

http://www.persistentillusion.com/blogblog/techniques/magic-cast-on/magic-cast-on-2

« Senast ändrad: 27 jan-10 kl 17:45 av ChristinaR »

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #88 skrivet: 27 jan-10 kl 18:13 »
Fast jag gör tå och häl på helt olika sätt...

I övrigt håller jag med om fördelarna :)

Tillägg: Jag gör tån såhär:

http://www.persistentillusion.com/blogblog/techniques/magic-cast-on/magic-cast-on-2

Oj, tycker det verkar mer invecklat än nödvändigt.  :o

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #89 skrivet: 27 jan-10 kl 18:16 »
Nej, men det är inte krångligt alls, det är lättare att göra tån än hälen tycker jag! O Christinas sätt är ju samma som i den film som du hade längre upp i tråden.... ;)
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #90 skrivet: 27 jan-10 kl 18:20 »
Oj, tycker det verkar mer invecklat än nödvändigt.  :o

Jag tycker det är lätt :) Framför allt blir det himla snyggt. Verkligen magiskt ;)

Och man kan använda samma uppläggning till annat, sticka mössa från toppen, t.ex.

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #91 skrivet: 28 jan-10 kl 11:50 »
Kan ge ytterligare en tåvariant som jag tycker är enklast.

Virka fem luftmaskor, stick in virknålen i andra maskan och dra igenom en bubbla (som du inte virkar, gör bara den första bubblan). Gör sedan likadant i de andra maskorna som är kvar. Flytta dessa 4 bubblor till en sticknål och dra sedan upp 4 bubblor på andra sidan. Fördela dessa och de som ligger på den första sticknålen på fyra stickor (två maskor på varje). Öka sedan en maska först på första varvet, sist på andra, först på tredje och sist på fjärde. Fortsätt öka tills den är stor nog för din fot.

Jag gör oftast skruvsockar så jag gör ingen häl, men den häl som beskrivs med att flytta maskor har jag provat och den funkar utmärkt till dessa sockar.
elliha.blogspot.com

koko

• Gäst
« Svar #92 skrivet: 02 feb-10 kl 11:45 »
Nu kan jag oxå! Tack för hjälp :D

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #93 skrivet: 02 feb-10 kl 12:22 »
Nu kan jag oxå! Tack för hjälp :D
Glädjande att höra!  :D

koko

• Gäst
« Svar #94 skrivet: 03 feb-10 kl 01:04 »
Ja, MEN vad pillrigt det är att börja såhär. Stickar med ett ganska tunt, 3-trådigt raggsocksgarn på stickor nr 3.
Behöver utveckla elefanthud på pekfingret... Men jag antar att övning ger färdighet!

Kanske borde man börja med ett tjockt garn och tjocka stickor som i filmen.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #95 skrivet: 03 feb-10 kl 06:03 »
Sy ett fingerskydd, i filt eller skinn, som en fingerdocka ungefär, fungerar jättebra om man inte vill få blåsor och så småningom valkar på fingrarna. Inte för att det är något fel med valkar, men blåsorna och skinnflåddheten innan man når dit är ju inte så kul.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #96 skrivet: 03 feb-10 kl 09:58 »
Ja, MEN vad pillrigt det är att börja såhär. Stickar med ett ganska tunt, 3-trådigt raggsocksgarn på stickor nr 3.
Behöver utveckla elefanthud på pekfingret... Men jag antar att övning ger färdighet!

Kanske borde man börja med ett tjockt garn och tjocka stickor som i filmen.
Du lägger kanske upp maskorna för hårt? det gjorde jag också i början och det var nästan omöjligt att komma igång, numera sätter jag ett finger mellan stickorna när jag lägger upp,då är det lättare att komma igång med de första 4 varven.

Har ju glömt lägga upp bild på mina alster, det blev lite för få maskor, men ja äsch..  :-[
« Senast ändrad: 03 feb-10 kl 10:14 av Kimma »

Gille

• -
« Svar #97 skrivet: 11 feb-10 kl 16:37 »
En annan fördel med att börja med tån är att du får mjukare följsammare tår :)
Och stickar du två samtidigt blir de lika långa :)
Kaninuppfödare och pelargontant.

koko

• Gäst
« Svar #98 skrivet: 12 feb-10 kl 19:21 »
Fast, det blev en liten knopp längst fram där stortån lägger sig i. Känns lite wierd, men ok ::)
Fortsätter utveckla min teknik. Det lär mest bli "från tårna" i fortsättningen!

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #99 skrivet: 12 feb-10 kl 19:38 »
Fast, det blev en liten knopp längst fram där stortån lägger sig i. Känns lite wierd, men ok ::)
Fortsätter utveckla min teknik. Det lär mest bli "från tårna" i fortsättningen!
Då har du nog börjat med för många maskor och gjort ökningen för snäv.

Dela detta:

* Inloggade just nu

572 gäster, 5 användare (1 dolda)
Hans Hultén, Tångräkan, Berberis, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser