Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måste man ha två hästar?  (läst 11266 gånger)

Ulricaa

• -
Måste man ha två hästar?
« skrivet: 27 dec-09 kl 21:03 »
eller räcker det med en häst om den går tillsammans med resten av djuren? Nån som vet???
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Qiz

• Västergötland
SV: Måste man ha två hästar?
« Svar #1 skrivet: 28 dec-09 kl 09:48 »
JA! Minst.. ;)
Zandra

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 28 dec-09 kl 09:49 »
Ja, det måste man  :P

Även om det i lagen finns antagligen ngt kryphål för att inte ha det..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

esten

• -
« Svar #3 skrivet: 28 dec-09 kl 09:54 »
Det finns kryphål . men det handlar om högt utbildade tävlingshästar i svår klass . Där räcker det att hästen har kontakt med husse el. matte under dagen .
Man har tagit i beräkning detta med sjukdomsspridning osv . De hästarna kan ju också ibland vara så på tårna att det kan vara farligt att släppa ihop med andra el att en hingst ska gå igenom hagen in till andra och skadas .

Frances

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 28 dec-09 kl 09:57 »
Det räcker ju att det finns två hästar i stallet väl? Dom måste inte gå i samma hage,även om det är att föredra förstås?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

esten

• -
« Svar #5 skrivet: 28 dec-09 kl 10:04 »
I det fallet jag räknade upp krävs ingen annan häst , det räcker med husse/matte .
Så inkonsikventa är dom på djurskyddet .
Men i alla övriga fall krävs djurkontakt , räcker dock med syn , hörsel och lukt . Man kan ju som sagt inte släppa två hästar ilag alla gånger .
Men är hästen van kor , får osv kan det räcka som sällskap om hästen verkar nöjd och belåten med d

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 28 dec-09 kl 11:43 »
Hur blev den nya lagen formulerad ,,hmm "En häst ska ha möjlighet att ha kontakt med sina artfränder för socialt umgänge " nåt sånt tror jag men sen la dom till " om detta inte är möjligt så gick det bra med en get typ...

Men ja hästar ska ha en annan häst att gå med allt annat är djurplågeri !
Och vadå hingst !? Jag har haft hingstar under många år som gått tillsammans o med vallacker utan problem .
Som mest hade jag 5 hingstar i 2-3års ålder + vallacker i en hage.

Alla hästar kan man hitta en partner om man verkligen letar .

När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

esten

• -
« Svar #7 skrivet: 28 dec-09 kl 12:53 »
Jo men du kan ju också vara tävlingsmänniska och ha tex en hingst och ett sto för tävling .
Eller avelsverksamhet .
Jag har varit med om hingstslagsmål och alla hingstar går inte att hålla med andra hingstar eller vallaker .Det blir slagsmål .
Så det räcker ibland med bara männsklig kontak fortfarande . Även om lagen säger annat .
Så dra inte alla hingstar över en kam och tro att bara för att det gick för dig går det för alla andra .
Så länge jag skötte mina hingstar själv gick de tillsammans i samma hage , åt på samma hötuss osv . Men sedan hamnade jag i en olycka och kördes till sjukhus där jag fick stanna i flera veckor . När jag kom hem gick hingstarna i samma hage men den yngre stod i ett hör och fick inte ens gå ner till bäcken för gamlingen . Han attakerade och högg hej vilt den yngre över ryggen .
Det var alltså inte frågan om brottar lekar utan blodigt allvar . De hingstarna hade jag gått med en i var näve till och från hagen .Nu när jag kom hem var de dödsfiender .
Det gick dock över efter ett tag när jag skött om dom , men de kunde aldrig gå tillsammans igen .
På travet hade jag en hingst och den andre lärlingen i stallet en hingst (riktiga Alfa hingstar) jag släppte min på morgonen i hagen när andre killaen kom släppte han ut sin hingst i hagen intill . När jag hämtade min hingst på eftermiddagen så kom kolegans hingst i full kareta stegrade mot stängslet tog det med magen så träet yrde och rök i hop med min hingst med mig på backen under två slagskämpar . de hade gått och muckat med varandra hela dagen . De hingstarna var sådana att du aldrig skulle släppa dem ilag med en annan häst för bådas skull .

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #8 skrivet: 28 dec-09 kl 13:04 »
Då får man ha den hingsten tillsammans med ett sto .

varför kan man inte ha hingsten med ett sto då?? Finns faktiskt sterila ston ,, eller så kan han gå med en flock ston som ska betäckas .
O vadå tävlings människa?? Det var det dummaste hittils , bara för att jag tävlar min häst så ska den inte få ha ett värdigt liv?????
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

esten

• -
« Svar #9 skrivet: 28 dec-09 kl 13:11 »
Hingsten kan faktiskt vara så på eller aggresiv att det inte går .
Det kan bli slagsmål och avsparkade ben . Inget du riskerad med en häst värd miljoner .
Du vill inte heller att hästen ska vara slut för att den jagar ston på tävlingsdagarna .
Men omm det går för dig var glad .
Men det finns undantag . det är dom jag tagit upp inget annat . Men tryck ner och jävlas du bara .
Om det lättar dina bekymmer så väl bekomme .

Qiz

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 28 dec-09 kl 13:27 »
Travelerhorses: Att ha 2-3 åriga hingstar ihop (unghästar) är ju inte samma sak som att släppa ihop "vuxna" hingstar. ;)

Zandra

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #11 skrivet: 28 dec-09 kl 13:40 »
Jag fattar bara inte ,, min första hingst var 13år när han kom till mej .
Honom stoppade jag in i en flock med vallacker (vuxna) på en stor lösdrift o det funkade.

Men jag var villig att lägga ner tid och energi på att det skulle funka.

Jag har varit på ställen o besökr flockar där hingstarna går med ston o jobbar ändå ( körning , bruks osv osv )
Dessa hingstar var super mysiga med sina fruar o barn , inget jagande av ston hela dagarna den saken är klar .

Alla mina hästar är ovärdeliga !

Men var o en är lycklig i sin egen tro antar jag .

esten

• -
« Svar #12 skrivet: 28 dec-09 kl 13:56 »
Vi hade en av landets bästa unghästar , mest lovand i alla fall , hos min arbetsgivare på travet .
Den hade  köpts för i stort sett miljon belopp . och pga av att den hästen släpptes i hage med en annan unghäst kommer den in med ett söndersparkat knä och är inte värd slaktvärdet ens .
De hade inte slagits bara lekt som unghinstar gör .
Men du kan återkomma när du också köpt häst för så stora pengar och sedan fått se den förstörd .
Hon sålde hästen och gjorde sitt livs sämsta affär . Hade hon velat ha häst för sällskap hade hon köpt en av dina .

Det handlar om hur hästen har behandlats under sitt liv och om stamtavlor .
Du kommer nog att få en RIKTIG hingst du också i framtiden .

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 28 dec-09 kl 14:02 »

Men ja hästar ska ha en annan häst att gå med allt annat är djurplågeri !

Det är väl i alla fall att generalisera grovt !?!?
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

JBF

• Småland
« Svar #14 skrivet: 28 dec-09 kl 15:46 »
I senaste djurskyddsbestämmelserna för häst står det: "Från den 1 augusti 2009 gäller att din hästs behov av social kontakt ska tillgodoses. Helst ska din häst ha kontakt med andra hästar men det kan fungera med ett annat flockdjur, som till exempel får eller nötkreatur, om detta räcker för att din häst ska må bra." Inte för att någon häst mår bra av att gå ensam, men tillåtet är det alltså... I djurskyddsbestämmelserna står också de nya reglerna om att hästen från om med 1 augusti 2007 skall ha tillräckligt med grovfoder per dag, det visar ju lite på vilken nivå bestämmelserna ligger.  :)
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #15 skrivet: 28 dec-09 kl 18:07 »
En häst är ett levande djur inte en penning/tävlings maskin !
Och som med alla djur så kan dom gå sönder eller tom dö men det är sånna risker man får ta när man har djur .

O nej det finns en vän till alla.

Frances

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 28 dec-09 kl 18:15 »
Mig kvittar det vilket, jag skyddar alla mina hästar från onödiga skador, det må vara hur naturligt som helst för hästar att slå ihjäl varan, men inte på min gård.

esten

• -
« Svar #17 skrivet: 28 dec-09 kl 19:43 »
Peter Rossdale skriver så här i sin bok Hästavel .
"Hingstar måste behandlas med försiktighet ! De flesta är någorlunda fogliga , men man vet aldrig när de kan visa glimtar av aggresivt beteende , baserat på deras naturliga arv , för att dominera manliga konkurrenter som verkar hota deras ledarställning .
För länge sedan var fullblodsHästar som tränades och hingstar ofta elaka och när de blev äldre blev de speciellt farliga .
Nu för tiden är de i stort sett mera fogliga och lättare att hantera . Icke desto mindre har det visat sig under senare tid att det har förekommit ett antal fall då människor blivit anfallna av hingstar som ibland betett sig helt annorlunda än de brukar . Därför bör ingen försöka hantera en hingst som är över fyra(4) år gammal, utan att själv ha en viss erfarenhet, och utan att alltid vara på sin vakt mot en oväntad attack. Denna respekt för hingstar är en klok och korrekt inställning."
Detta gällde även travhästarna tom sjuttiotalet . Efter det har det blandats upp med annat blod så idag är travarna mesiga mot tidigare .Men undantag finns .
Man kan ju i Ridsport läsa några ggn per år läsa om framförallt fullblod som sparkat ihjäl sina skötare .
En av landets bästa hingsthållare inom halvblodsaveln blev nästan ihjälsparkad av en av de äldre hästarna på stuteriet pga att han hämtat en unghingst före den gamle . Det räckte alltså för den gamla hingsten att han kände lukten av den yngre från kläderna för att han skulle attackera och halvt bita halvt sparka ihjäl hingsthållaren . Hästen kom som vanligt fram i hagen och de hade tagit sig några meter utanför , sedan minns inte hingsthållaren mer förrän han vaknar på intensiven med svåra bitskador och multipla ben- och armbrott . Han lärde sig en läxa och har nu respekt för hästensom djur . Detta finns att läsa i ett av ridsports avelsnummer , där hingsthållaren själv berättar vad som hände .
Jag tror inte någon skulle komma på iden att sätta dessa hästar ilag med andra .

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #18 skrivet: 28 dec-09 kl 19:54 »
Det har antagligen att göra med oerfarenhet om man tror att alla hingstar kan gå ihop? Eller att det automatiskt ska fungera att släppa en hingst med ett sterilt sto....

Det gör det för vissa och för andra fungerar det inte och när det INTE fungerar så kan det gå så fruktansvärt fel att man helt enkelt inte har någon häst kvar.  :'(

Jag vet till och med om valacker utan hormonpåslag som inte fungerar att gå ihop med någon annan (dödade nästan sin hagkamrat). Bara att acceptera. 

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #19 skrivet: 28 dec-09 kl 19:56 »
Jo, men frågan gällde kanske snarare valackar/ston som medelsvensson har för att lunka runt i skogen med, och ev. träna lite på den lokala ridklubben. Och för dessa hästar tycker jag definitivt att man ska försöka hålla dem minst 2 tillsammans. Gå samman med någon granne, eller skaffa en liten ponny eller en pensionerad häst, så att hästarna får möjlighet att integrera med en kompis.

Jag hade själv en nykastrerad arabvalack i tonåren, och han blev mycket mer harmonisk och lugn när min syster fick sitt nordsvenska sto. Jag tror att de blir mer avslappnade i hagen när de är flera om att ha koll på "faror". Och om man själv inte har jättemycket tid att lägga på sin häst varje dag (typ mer än 3 h) så tror jag att hästen blir understimulerad om den inte har en kompis.

Var och en gör givetvis vad den anser bäst för sin häst.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

612 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser