Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bästa hästtransporten..Vilken??  (läst 29822 gånger)

Annika Johansson

• Östergötland
SV: Bästa hästtransporten..Vilken??
« Svar #80 skrivet: 26 jan-10 kl 14:49 »
Nej just det Travelerhorses, du har nog fått det om bakfoten. Gå in på http://www.umeslap.se/ och kolla under att välja släp, så kanske du förstår..
Det är nog så att totalvikten är ( kan vara 1250-1990 ) 1380kg, men det är ju maxlast ( = häst och annat )  plus tjänstevikt ( vagnens egna vikt ).
Jag har en VV, totalvikt 1360kg. Tjänstevikt 630kg och maxlast 730kg = 1360kg. På båda våra bilar är högsta totalvikt på släp för B-körkort 1460 kg. Såå, i dagsläget får jag bara köra 730 kg häst för att vara laglig och trafiksäker.
Och jovisst, här pluggas för E-bokstav på körkortet, så om någon är sugen på en VV enligt ovan.. hojta till!

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #81 skrivet: 26 jan-10 kl 21:30 »
Värmlandvagnen international fick dra 1380kg sa dom när jag ringde.
Det var det dom sa iaf ,,,inte vet jag  ???

Du kan inte lita på andra utan måste kolla själv. Här är det ju rätt självklart att en lastvikt på 1380 (!!!!) + vagnens vikt (ca 800 kg) skulle både överstiga din bils tjänstevikt och 3,5 tons gränsen (summan av bil och släps totalvikt) med råge.

Jag skulle tro, precis som ovanstående talare, att det är totalvikten de menar.

Iselin

• Gäst
« Svar #82 skrivet: 08 feb-10 kl 01:06 »
Som jag sa i början av denna lite urspårade tråd: Boggie är bäst, framförallt med tyngre last! Talar av egen erfarenhet!
MEN: Har vi fått något alternativ till att köra olagligt med tyngre häst/hästar?
MED: B-kort??

Zandra
vad får du lasta i en hästlastbil som körs på B-kort??

Ptr

• Västergötland
« Svar #83 skrivet: 09 feb-10 kl 19:47 »
Råkade på några höhämtare som var stolta över sin lilla hästlastbil, fast de hadde svårt att axeptera att jag visade dem i bilens papper stod det att den fick lasta, jag vill minnas 780 Kg. Om man hadde BE kort så fick man därimot dra 3500 Kg.

Men kort för tung lastbil är inte bara någon lösning, där ar inte bara en trasselhärva att äga och köra sådan, utan en hel garnlåda.

Mvh Ptr
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

604 gäster, 5 användare (1 dolda)
Lasse-hatten, haakonkarlsson, pow, Norramon

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser