Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bästa hästtransporten..Vilken??  (läst 29836 gånger)

enebacke

• Blekinge
SV: Bästa hästtransporten..Vilken??
« Svar #60 skrivet: 03 jan-10 kl 22:54 »
Det blev en kylinge boggie. Äldre modell 93a,1500 HTB-19.  Frontutlastning, totalrenoverad 08. med extra utrustning insatt så som extra ventilation, fönster, nytt golv. skattvikt 1400 lastvikt 760.  Det räcker till mig. behöver dock ha en lång bom till bak, finns bara två korta, Någon som har en sådan att sälja?? Hör gärna av er i så fall. Hade kunnat visa bild men har inte en susning hur jag ska göra för att få in den :-\
Bara ett litet extra tillägg.. blev nu på min 35 års dag lycklig ägare till ett 12 årigt nordis sto. Efter faxe. Väldigt fin. har haft henne på foder i 6 månader nu. Hon går mycket bra i hop med min snart tvååring(nordis)Även där.. Hade jag kunnat sätta in bild på henne så hade jag gjort det. Måste lära mig :-[
MVH//Anna
Tre barns mamma. Har 3 shettisar, två nordis, två amerikanska cocker och en blandis vove. Höns samt ett gäng stora kaniner.  LEV LIVET.

Proppen

« Svar #61 skrivet: 04 jan-10 kl 21:16 »
Låter som om du är mycket nöjd med dina båda köp! Grattis!  ;D ;D ;D

Norrgård

• Småland
« Svar #62 skrivet: 04 jan-10 kl 22:22 »
Nu har ju visserligen TS redan hittat en bra transport, men jag vill ändå tipsa alla om en liten skrift som heter "Har du kopplat rätt?" och bl a handlar om hur man ska läsa registreringsbevisen! Den är utgiven av transportstyrelsen el vägverket.

Håller annars med om det som tidigare skrivits - det är nästan omöjligt att köra två stora hästar eller en rejäl brukshäst lagligt på B-kort. Var uppmärksamma på vikterna när ni kollar på släp och bil och läs på ordentligt innan, så att ni vet vad som är lagligt och inte. Ring gärna polisen och fråga - de brukar vara snälla och förklara väl!

Även om du kör en hästbuss (för B-kort) så är det svårt att få in två stora hästar (och de marknadsförs just som "tvåhästars" - borde nog snarare kallas "tvåponnies")!;-)

enebacke

• Blekinge
« Svar #63 skrivet: 05 jan-10 kl 12:17 »
Tack proppen! ja jag är mycket nöjd med båda. Har nu även sålt min ena shettis som jag har haft till salu länge!  Äntligen hittat en bra köpare. Hörde inte till ämnet men bara en parantes.
Hej hej//Anna
Tre barns mamma. Har 3 shettisar, två nordis, två amerikanska cocker och en blandis vove. Höns samt ett gäng stora kaniner.  LEV LIVET.

Flärso

• Sådan man, sådan häst...
    • Ångermanland
« Svar #64 skrivet: 06 jan-10 kl 14:46 »
Appropå vikter så läste jag i en hästtidning för ett par år sen att har man 25% överlast så tappar man körkortet vid en kontroll, om man har vanligt B-körkort.

Nu har ju trådskaparen redan skaffat sig ett släp, men här är mina erfarenheter:
Hyrt både Värmlands, Henra och Umesläp, boggiesläp allihopa. Är inne på mitt andra Bojboggiesläp, det första var från -83 det andra som vi har nu, från -02.

Värmlandsvagnen trivdes vi inte med, Henra var för skramlig, en av våra hästar vart ganska störd när hon åkt i en sådan. Umesläpen är underbara att köra och Bosläpen går nästan lika bra efter vägen, men är lite stryktåligare.

Att bromsarna låser vid backning beror på att backlättningen i brommekanismen i trumman har rostat ihop, renovera bromsarna då. Att Boggiesläp är stötigare vid tomkörning kan bero på att bussningarna för axlarna har stumnat, om släpet är gammalt, vilket hände med det äldre bojsläpet på slutet.Det är inte stötigt med nyare Ume och Boj.
En odlings- och naturintresserad man besatt av kålodling och all tids teknik, med förkärlek för långfärdskridskor och telemark

enebacke

• Blekinge
« Svar #65 skrivet: 11 jan-10 kl 13:18 »
 >:(Jahaja. Tillbaka till ruta ett. Gett henne pengarna. Kopplat på släpet och hunnit köra ca 15 mil hemmåt, står och tankar.. vad få jag se, som jag då inte såg när jag hämtade släpet, det liksom bubblar under färgen. trycker med nyckeln rakt igenom plyfen. Ca ett område på 2*2 decemeter. Så det va ju bara grannt att vända och försöka få köpet gå tillbaka, vilket som tur väl va inte något problem. Så körde först till malmö utan släp, tillbaka med släp sen tillbaka igen för att åter vända hem utan släp. Pust och suck. Får börja leta igen.  :-\ Kan verkligen värmlandsvagnen boggie va så dålig som många säger??
« Senast ändrad: 11 jan-10 kl 13:21 av enebacke »

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #66 skrivet: 11 jan-10 kl 15:09 »
Kan verkligen värmlandsvagnen boggie va så dålig som många säger??

Ja, tyvärr. Försök hitta ett begagnat kvalitetssläp.

Qiz

• Västergötland
« Svar #67 skrivet: 11 jan-10 kl 19:17 »
enebacke; stackars dig!!
Ska inte säga att -det va ju tur att det inte det och det etc...
Man blir ju bara så sne och trött när det ska jävlas  >:D och krångla!
Lycka till med nytt letande! :D
Mvh Zandra

Moraggarn

• -
« Svar #68 skrivet: 11 jan-10 kl 19:46 »
Har en Värmlandsvagn- boggie- 06-a och den är hur bra som helst. Den rullar x antal hundra mil på ett år men det har inte vart nåra problem med den sedan vi köpte den ny 06. Bytt bromsar på den en gång,men det är allt vi gjort. Går mycket fint bak bilen och hästarna står bra i den. Kan varmt rekomendera en Värmlandsvagn, man får mycket för pengarna

Proppen

« Svar #69 skrivet: 11 jan-10 kl 21:03 »
Sicket oflyt!!! Skönt ändå att de var ärliga nog att ta tillbaka släpet...

Flärso

• Sådan man, sådan häst...
    • Ångermanland
« Svar #70 skrivet: 13 jan-10 kl 20:43 »
Visst det går ju att byta golv och sidor i ett hästsläp, vilket jag gjorde i mitt gamla Bojsläp. Det kostade runt 5000:- men då behövde man inte vara rädd att hästen skulle trampa genom golvet. Jag antar att priset inte var satt efter åtgärdsbehov.

Vi hyrde ett Boj bravo med renoverade bromsar från -95, vilket gick kanon efter vägen. När jag sen hittade en 2002a till lämpligt pris med renoverade bromsar så slog jag till. Vi och hästarna gillar släpet skarpt, backlättningen funkar utmärkt, så att man även utan fyrhjulsdrift kan backa ;D
En odlings- och naturintresserad man besatt av kålodling och all tids teknik, med förkärlek för långfärdskridskor och telemark

enebacke

• Blekinge
« Svar #71 skrivet: 15 jan-10 kl 09:08 »
Så! nu står det ett år 2010 släp här hemma. tyskt märke(Humbaur), En hästars. boggie. Lastvikt 800 kg. Premiär tur med häst i går. Låg väldigt fint på vägen. Märktes knappt att det va påkopplat. Jätte nöjd, jätte fattig ;D

Proppen

« Svar #72 skrivet: 15 jan-10 kl 16:49 »
Det positiva med ett nytt släp är ju att man vet vad som har hänt med det osv... Låter som ett bra köp med möjlighet att lasta mycket och boggie... Grattis!

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #73 skrivet: 15 jan-10 kl 18:50 »
Vad tung den var för att vara en enhästars!

Så! nu står det ett år 2010 släp här hemma. tyskt märke(Humbaur), En hästars. boggie. Lastvikt 800 kg. Premiär tur med häst i går. Låg väldigt fint på vägen. Märktes knappt att det va påkopplat. Jätte nöjd, jätte fattig ;D

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #74 skrivet: 19 jan-10 kl 18:26 »
Här kommer en sån som jag pratade om tidigare *mums geee mej *
http://www.blocket.se/angelholm/Trailer_Big_XX_25548897.htm?ca=10&w=3
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Proppen

« Svar #75 skrivet: 19 jan-10 kl 19:37 »
Tjatar vidare! :-[
Kan nån säga mig vilken transport som får dra 710 kg häst utan att överskrida några gränsvärden. Min bil har en tjänstevikt på 1610 kg. Jag har bara B-kort. Det som travelerhorses pratade om får jag ju inte riktigt ihop eller tänker jag fel?  ???
Trådstartarens fråga tolkade jag som att hon helst vill kunna köra bägge hästarna, går det verkligen med B-kort?
Tacksam för svar så jag kan börja köra "lagligt" med min nordis. ;D

Zandra

Vad får du dra med bilen på B-kort? Vad säger ditt regbevis?

enebacke

• Blekinge
« Svar #76 skrivet: 25 jan-10 kl 08:13 »
Vad tung den var för att vara en enhästars!
  Lastvikten är 800 inte tjänstvikten
. MVH//Anna

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #77 skrivet: 25 jan-10 kl 09:53 »
Då förstår jag, läste fel. :-[

Katharina K

• Västergötland
« Svar #78 skrivet: 25 jan-10 kl 23:04 »
Är rätt säker på att du inte kan köra ett kallblod och en shettis utan att du behöver BE-kort.
Vi har en Boj med totalvikt 1800 kg och en SAAB 9-5 som dragbil, vi klarar precis at köra våra två ponnyer med BE-kort utan att det blir olagligt. F.ö kan jag i princip rekommendra Boj, dels för att den är svensktillverkad, alltså mer närproducerad än många andra vagnar och så funkar det mesta bra på den. Den kan fås med hela dörrar bak och hård mellanvägg, vet inte hur långt ner bommen fram går, men på Boj kan de hjälpa till med det mesta. Dock kanske den är liiite dyr, menhar hört en del som hittat fina för bra pris beg. Men BE-kort det får du nog skaffa i vilket fall som helst.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #79 skrivet: 26 jan-10 kl 13:49 »
Värmlandvagnen international fick dra 1380kg sa dom när jag ringde.
Det var det dom sa iaf ,,,inte vet jag  ???
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 3 användare
Pohja, Stengrim, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser