Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bästa hästtransporten..Vilken??  (läst 29804 gånger)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: Bästa hästtransporten..Vilken??
« Svar #20 skrivet: 28 dec-09 kl 19:34 »
Jag tycker att du ska kolla på en transport med äkta boggie.
När det gäller märken så är Umesläp och Bojsläp de absolut bästa enligt mig (Värmlandsvagn är mer eller mindre värdelös). Men de kostar ju därefter.....

Det du kan kolla lite extra på Umesläp är bakluckan, de hade problem med dem under vissa år och har därför specialpris om man vill byta ut den för säkerhets skull. På Boj kan det vara värt att kolla ventilationen.

Jag har ett A60 Umesläp med inbyggd sadelkammare (fungerar bra att packa hö där också!) och jag kunde inte vara mer nöjd!
Jag är själv helt ointresserad av fronturlastning och dyl. och inbyggd sadelkammare är inget måste utan ren lyx men du kan få tag på både Ume- och Bojsläp av äldre modell till ett rätt bra pris (och andrahandsvärdet hänger med!).
Låt dig inte luras av "plastprodukter" som ser flaschiga ut på utsidan men som är rätt undermåliga när det kommer till kritan.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #21 skrivet: 28 dec-09 kl 19:41 »
Jag tyckte värmlandsvagnen var värdelös o ranglig .
I for Williams är en toppen vagn !
Den jag brukar hyra får ta 1350kilo på b-kort , en förutsättning för mej med tunga kallblod .

1350 är väl totalvikten på släpet. D.v.s. släpets tjänstevikt + max lastvikt.

Såg en annons på ifor williams där totalvikten var 1500 varav max lastvikt var 510 kg.
Där är tjänstevikten 990 kg och du får inte in ens ett enda tungt kallblod utan att köra olagligt.

Kan du ha blandat ihop det och tror att du får lasta 1350 kg häst på ditt b-körkort?
Isåfall får du tänka om, du måste ta minus vad släpet väger.

Qiz

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 28 dec-09 kl 19:47 »
Sar: Det tror jag oxå att det är så men, men.....

Zandra

esten

• -
« Svar #23 skrivet: 28 dec-09 kl 19:49 »
Så ska man vara säker på att köra lagligt med stora tunga hästar är det buss som gäller .
En tvåhästars för B.kort .
Umeås påbyggnad tex.
Eller hyra transport hjälp av någon som har körkort och transport som är godkända .
« Senast ändrad: 28 dec-09 kl 19:52 av esten »

A bug

« Svar #24 skrivet: 28 dec-09 kl 19:53 »
Mycket prat om boggie och till och med äkta boggie.

Transporter finns i enkel och tvåaxlat utförande, någon boggie finns inte.
Det provades en gång i tiden men det fungerar inte i högre farter utan att vagnen börjar orma sig vilket inte är önskvärt.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #25 skrivet: 28 dec-09 kl 20:14 »
Mycket prat om boggie och till och med äkta boggie.

Transporter finns i enkel och tvåaxlat utförande, någon boggie finns inte.
Det provades en gång i tiden men det fungerar inte i högre farter utan att vagnen börjar orma sig vilket inte är önskvärt.

Men så intressant, du kanske skulle läsa om samverkande boggieaxlar på Umesläpet http://www.umeslap.se/  Gå in på "varför Umesläp"

Eller är det ingen boggie?

Tidigare kopierat från Boj
"Tandem boggie"
Vår traditionella tandem-boggie ger optimal stabilitet och körbarhet på bra vägar. Ett punkterat däck märks knappt och hästarna kan röra sig i vagnen utan att det känns i dragbilen.

Om Du gör Din mesta körning på asfalt är detta absolut det alternativ vi rekommenderar.

"Äkta boggie"

Genom att axlarna är individuellt upphängda ger en "äkta" boggie en bättre följsamhet på gropiga grusvägar eller tjälskadade asfaltbeläggningar.

Om Du gör Din mesta körning på sämre vägnät, kan en "äkta" boggie vara ett alternativ. "

Sedan vet jag att vissa kallar det för tandem eller individuellt fjädrande men nog ser jag "boggie" som ett väl vedertaget begrepp. Det är väl bara att kolla Blocket och söka på boggie.

« Senast ändrad: 28 dec-09 kl 20:23 av Sar »

A bug

« Svar #26 skrivet: 28 dec-09 kl 20:45 »
Men så intressant, du kanske skulle läsa om samverkande boggieaxlar på Umesläpet http://www.umeslap.se/  Gå in på "varför Umesläp"

Eller är det ingen boggie?

Lite stingslig, det behöver du inte vara ;)

Jo jag vet, de vil gärna kalla det för boggie istället för tvåaxlat vilket jag inte kan förstå och aldrig fått något bra svar på. Det är ju så mycket enklare om var sak får ha sitt rätta namn istället för att få namn som inte är relevant.
Att de blivit "vedertaget" gäller nog mest hästtransportköpare.

Ser det ut så här under din så skall jag ge mig, två hjul sitter på samma boggielåda och lådan i sin tur sitter på en axel, inte två som är fallet med alla tvåaxlade transporter.
Det är här problemet kommer och det som gör att det inte fungerar med boggie på en transport som körs med de hastighetern apå väg, det blir slingrigt då stabiliteten inte går att erhålla med två hjul på en och samma axel utan att överdimensionera och därmed få ett allt för tungt ekipage.

Det här är en äkta boggielåda utan hjul.

Qiz

• Västergötland
« Svar #27 skrivet: 28 dec-09 kl 20:55 »
Men seriöst!! >:(
Vad är detta för ordklyverier.
Alla i tråden utom du verkar ha förstått vad vi andra menar när vi använder ordet boggi!!
Tror inte det här hjälpte trådstartaren det minsta!! :(

Zandra( som blir fruktansvärt irriterad när folk ska spela rediga)

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #28 skrivet: 28 dec-09 kl 20:59 »
Boggie stavas det!  :)

Qiz

• Västergötland
« Svar #29 skrivet: 28 dec-09 kl 21:06 »
Tack!! ;D

Zandra

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #30 skrivet: 28 dec-09 kl 21:07 »
 NI är ju precis knäppa allihopa  ;D

Ta en tablet var och gå o lägg er! ;) :P
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

A bug

« Svar #31 skrivet: 28 dec-09 kl 21:10 »
Men seriöst!! >:(
Vad är detta för ordklyverier.
Alla i tråden utom du verkar ha förstått vad vi andra menar när vi använder ordet boggi!!
Tror inte det här hjälpte trådstartaren det minsta!! :(

Zandra( som blir fruktansvärt irriterad när folk ska spela rediga)
:) Att du använder ordet seriöst ter sig märkligt när du vill använda fel beteckning istället för korrekt :)

Det klart alla har förstått, det är ju "vedertaget" att säga boggie om tvåaxlat att det sedan är fel spelar ju ingen roll.
Det klart det hjälper trådstartaren att veta vad h*n skall fråga efter och slippa bli itutad att h*n köper en boggie.
Det är alltid lika kul att höra försäljaren när han hamnar längre och längre in i hörnet utan att kunna argumentera för sin sak, efter det är han alltid mer lättprutad ;)

Har aldrig behövt "spela" redig 8)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #32 skrivet: 28 dec-09 kl 21:20 »
Jag känner mig inte det minsta stingslig. ;D
Bara mkt förvånad över att ett vedertaget begrepp plötsligt enligt dig inte existerar?!

Jag var faktiskt tvungen att slå upp det i Wikipedia; "Boggi är två axlar vilka har ett centrumavstånd mindre än 2 meter. "

Mitt släp har två samverkande boggieaxlar, allt enligt tillverkaren som ju borde veta.

Proppen

« Svar #33 skrivet: 28 dec-09 kl 22:42 »
I mitt tycke och smak så är Ume-släpet det optimala släpet. Valde själv mellan Ume och Boj så vad gäller övriga märken så kan jag inte så mycket. Gillar Fautras och Ifor Williams men vet inte så mycket om dem...

Har själv ett Ume B60 och är mycket nöjd med detta!

Rymligt på bredd och höjd, gör det bra för större hästar. Går också att flytta mellanväggen för hästar som gillar att åka brett eller om du har en stor och en mindre häst med dig.

Att transporten är mer "fyrkantig" i taket än konkurrenterna gör att det har en bättre takhöjd ända ut i "kanten". Är dessutom helt plan inuti i taket vilket gör den enkel att rengöra till skillnad från många konkurrenter t ex Boj.

Det är lätt vilket gör att du kan lasta mer än i flera av konkurrenterna
Aluminium rostar inte...
Sandwichkonstruktion i väggarna ger isolering till vagnen tillsammans med bra ventilation ger bra miljö för hästarna.
Rostfri durk till golv istället för plywood ger ett säkert och stabilt golv (det händer att hästar trampar igenom dåligt underhållna plywoodvagnar)
Boggie är en förutsättning, tycker jag, hästarna åker betydligt stabilare än i en enaxlad vagn (prova själv att åka i det därbak så förstår du vad jag menar), och den ligger bra efter bilen.

Det enda som jag inte gillar är bomutlösningen som har en del kvar att önska... vem har sinnesnärvaro att ta fram skruvmejsel eller liknande för att skruva ur skruven som släpper bommen när man har en häst hängande därinne.. Här är Boj överlägsen!
Ume har haft problem med sina bakluckor stod det i ett tidigare inlägg, antar att det avsågs när de körde med plywood luckor och då är det släp från 04 eller tidigare som gäller..

I övrigt är Umesläp otroligt bra att ha att göra med och har hjälpt mig med några mindre problem med min vagn fastän den är begagnad.

enebacke

• Blekinge
« Svar #34 skrivet: 29 dec-09 kl 08:35 »
Tack för alla svar, oj vilka diskussioner det blev ;) Men det låter som att Ume släp och boj rekomenderas.. Boggie om man ska köra lite mer på hoppiga grusvägar.. Är det någon som har erfarenheten utav kylinge kärran??
MVH/Anna
Tre barns mamma. Har 3 shettisar, två nordis, två amerikanska cocker och en blandis vove. Höns samt ett gäng stora kaniner.  LEV LIVET.

Proppen

« Svar #35 skrivet: 29 dec-09 kl 08:55 »
Tror att den är jämförbar med Tranesläpet och Värmlandsvagnen.

mattetillmånga

• Övriga världen
« Svar #36 skrivet: 29 dec-09 kl 09:25 »
Jag måste säga att jag är supernöjd med min värmlandsvagn! Har haft en tidigare oxå som jag bytte in för att jag ville ha lite extra grejer på som bakdörrar, shettisbommar fram å bak och mera ljus och ventilation. Hade en äldre modell, en brun/grön tidigare och den rek jag inte för att den blev varm och var dåligt ventilerad. Annars var det inget fel på den vagnen heller.
Däremot skulle jag aldrig mer vilja åka utan boggie, dubbelaxlat ellr whatever det nu kallas av den enkla anledningen att släpet går stadigare med eller utan punka på nått hjul. Mindre skoj att få punka på ett utav två däck, det är ju inte överallt det går att nödstoppa. Hästarna står bättre oxå, hur kul det nu kan va att stå därbak men det är en helt annan fråga  :)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #37 skrivet: 29 dec-09 kl 18:03 »
Tack för alla svar, oj vilka diskussioner det blev ;) Men det låter som att Ume släp och boj rekomenderas.. Boggie om man ska köra lite mer på hoppiga grusvägar.. Är det någon som har erfarenheten utav kylinge kärran??
MVH/Anna

Boggie bör du ha hursomhelst om möjligt. Komforten blir mkt bättre för hästen.

Var dock själv nöjd över mitt gamla enaxlade Umesläp men märker förstås skillnade nu när jag har boggiesläp.

Qiz

• Västergötland
« Svar #38 skrivet: 29 dec-09 kl 23:02 »
Som jag sa i början av denna lite urspårade tråd: Boggie är bäst, framförallt med tyngre last! Talar av egen erfarenhet!
MEN: Har vi fått något alternativ till att köra olagligt med tyngre häst/hästar?
MED: B-kort??

Zandra

esten

• -
« Svar #39 skrivet: 29 dec-09 kl 23:08 »
Så ska man vara säker på att köra lagligt med stora tunga hästar är det buss som gäller .
En tvåhästars hästbus för B-kort
Umeås påbyggnad tex.
Eller hyra transport hjälp av någon som har körkort och transport som är godkända .

Dela detta:

* Inloggade just nu

510 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser