Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips om någon bra, lättanvänd, dödlig råttfälla  (läst 39290 gånger)

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
Tips om någon bra, lättanvänd, dödlig råttfälla
« skrivet: 26 dec-09 kl 23:47 »
Nu snackar vi inga möss, utan råttor  :P . Det har för första gången visat sig spår av råttor ute hos mina höns och även inne i hönshuset.
Jag har köpt två vanlig, 19:-/st på ICA, slagfällor. Jag är livrädd när jag ska rigga dem, och den sista är så pass hårt spänd så den inte ens funkar att spänna (för mig, inte heller för den något modigare, starkare i fingrarna,  mågen)

Vad finns det mer för fällor ?

Köpte tidigare en musfälla , den i blå plast, som är lättriggad, utan att man riskerar att amputera fingrarna.  Finns det något liknande råttfälla?

Jag är inte blödig av mig, kan nacka tuppar när det behövs, tar ur döda möss ur fällor och vill ju ha en fälla som jobbar snabbt och effektivt.

Behöver tips...  ???

Googlade lite.. (det var väl smart...efter att ha ställt frågan)   :-[ . Wippomatic, är den bra?
« Senast ändrad: 26 dec-09 kl 23:52 av HönsMaya »
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

johe71

SV: Tips om någon bra, lättanvänd, dödlig råttfälla
« Svar #1 skrivet: 27 dec-09 kl 00:25 »
Wippomatic, är den bra?

inte om du använder den på ett lagligt sätt...

musfällan som heter SuperCat har jag och tycker den är både lättanvänd och praktisk..... de har en råttfälla, har dock inte provat den eftersom jag inte har några råttor i min närhet, men det ser ut att vara samma princip fast större (har sett deras produkter på endera coop och ica maxi, tänkte dock inte på om de hade råttfällan... annars finns den på granngården)

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #2 skrivet: 27 dec-09 kl 01:23 »
Aj, fasen ...så den är olaglig i Sverige...tänk att de glömde nämna den detaljen på sin sida!!!
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 27 dec-09 kl 07:22 »
Det bästa om man har råttor är enligt min åsikt en burfälla med vippbräda i ingången, finns garanterat på lantmännen. Vi använde den till STORA råttor i häststallet hos farfar, flera råttor kan gå in efter varandra, och man har enklast ihjäl dem genom att sänka ner hela buren i en vattenfylld tunna. Sedan öppnar man den bakre väggen och tömmer dem i soptunnan. Ställ buren inomhus vid tex pannan att torka, och rigga igen. Effektivt och man slipper röra vid råttorna. Dessutom lagligt, det säljs en massa olagliga fällor, man får tydligen sälja dem, men inte använda dem.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 27 dec-09 kl 07:50 »
Jag har tagit en del råttor med ett slagjärn för mink (trapper 90), man får dock anpassa längden på gillerplattan.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

johe71

« Svar #5 skrivet: 27 dec-09 kl 09:00 »
Aj, fasen ...så den är olaglig i Sverige...tänk att de glömde nämna den detaljen på sin sida!!!

nej, den är tillåten, men använder man det på ett lagligt sätt så är den inte bra :)

de säljer en sådan på granngården, kanske inte just Wippomatic men exakt samma konstruktion, och på den står det "för att få användas måste fällan tömmas två gånger om dagen, morgon och kväll. Mössen ska då avlivas med ett hårt slag i nacken. Hinken får alltså inte fyllas med vatten, glykol eller annan vätska".

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 27 dec-09 kl 09:37 »
Det bästa om man har råttor är enligt min åsikt en burfälla med vippbräda i ingången, finns garanterat på lantmännen. Vi använde den till STORA råttor i häststallet hos farfar, flera råttor kan gå in efter varandra, och man har enklast ihjäl dem genom att sänka ner hela buren i en vattenfylld tunna. Sedan öppnar man den bakre väggen och tömmer dem i soptunnan. Ställ buren inomhus vid tex pannan att torka, och rigga igen. Effektivt och man slipper röra vid råttorna. Dessutom lagligt, det säljs en massa olagliga fällor, man får tydligen sälja dem, men inte använda dem.

Sån har vi oxå, men vi dränker dem inte utan har en överdjävlig hund som får göra processen kort med dem.

Plus att jag nu oxå har TomCat låsta giftboxar i hönshuset, DE är det som absolut funkar bäst.
« Senast ändrad: 27 dec-09 kl 09:39 av Anna Ho »
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Johannes

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 27 dec-09 kl 09:51 »
Du kan oxå experimentera med att använda råttgift och ge mer och mer till råttorna att äta under 14 dagar.Sen tar Du bort råttgiftet.Då kan dom bli "innebrända"

bo_i_dala

« Svar #8 skrivet: 27 dec-09 kl 12:04 »
Hej alla!!
Var står det att Wippomatic är olaglig!?!?

Jättebra fälla!

mvh

johe71

« Svar #9 skrivet: 27 dec-09 kl 13:00 »
Var står det att Wippomatic är olaglig!?!?

på wippomatics egen hemsida....

Citera
Denna produkt kan vara förbjuden att använda i vissa länder så som bilderna visar, ni bör veta vilka lagar och bestämmelser som gäller för ert land, region. Innan ni använder denna produkt. Säljaren tar inget ansvar för hur köparen använder denna produkt.

på sin sida visar bilderna en hink fylld med vätska, detta är inte tillåtet i sverige,

Citera
– Drunkning är en icke godkänd avlivningsmetod för landlevande djur. Dit hör möss, säger Tommy Svensson på Naturvårdsverket.

man får dock använda den för att fånga mössen i en tom hink för att sedan avliva dem på ett godkänt sätt

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 27 dec-09 kl 13:08 »
Oj,

jag kände inte till att man inte fick avliva råttor och möss genom drunkning. Alla gamla bönder jag känner till använder sig av det. Ekologiskt, billigt, snabbt, och utan risk för skador på andra djur/människan som ska hantera råttorna.

Som tur är har jag inga problem med råttor nu, men det kan ju komma i framtiden när jag utökar mitt djurbestånd. Och efter att ha fångat råttor som var ca 30 cm långa utan svans (i häststall för ca 15 år sedan) kan jag säga att jag inte är beredd att släppa ut dem i skogen, de var väldigt aggressiva. Gift vägrar jag använda då jag har andra djur som kan ta skada, och jag kan inte använda skjutvapen.

Så vad återstår då, där jag inte riskerar att bli biten eller att tappa råttan medan jag försöker slå den i huvudet?

Jag har själv haft tamråttor i bur, och har respekt för att råttor är trevliga och intelligenta djur, men de sprider också sjukdomar och jag vet personer som varit nära att mista hela handen i infektioner efter råttbett.

Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 27 dec-09 kl 13:14 »
Så vad återstår då, där jag inte riskerar att bli biten eller att tappa råttan medan jag försöker slå den i huvudet?

Ta dem till veterinären för avlivning.  ;D

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 27 dec-09 kl 13:18 »
Givetvis, att jag inte tänkte på det, jag som har så mycket pengar vill givetvis lägga typ 300 kr per råtta för att få dem avlivade ;D. Man kanske kan ha dem veterinärvårdsförsäkrade ;).

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 27 dec-09 kl 14:31 »

En riktigt duktig råtthund typ min heeler Fiasko !
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #14 skrivet: 27 dec-09 kl 15:54 »
Har köpt en STOR Super Cat för att ta en gäckande råtta.
Trodde att jag skulle ta "besten " vid första försöket.
ha ha skrattade djävulen och snöt sig i tapeten.
Råttan har grävt över fällan med jord.
Inte tar han gift heller, har betat med både skinka och leverpastej.

river mitt hår, råttf.... n ska bort.
Hedemorahöns

esten

• -
« Svar #15 skrivet: 27 dec-09 kl 16:00 »
Ett litet tips .

Möss och råttor tror man gillar ost (möss mer än råttor) men det brukar vara svårt att få dom gynnarna att gå i fällan .
Dessa småkryp dras till det som luktar rökt .
Så när fällan är gillrad med en ostbit tex ta en tändare eller annat och bränn betet så det blir lite "rökskadat" så ska ni se .

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #16 skrivet: 27 dec-09 kl 17:03 »
I reklamen för Wippomatic, så säger de att nötcreme är det allra bästa att gillra fällan med.

Jag måste säga att jag förstår inte skillnaden mellan att det skulle vara lagligt att ha ihjäl flera råttor som man fångat i en vippfälla , genom drunkning, men inte lagligt att låta dem falla ner i en hink med vätska... Vari ligger skillnaden?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #17 skrivet: 27 dec-09 kl 17:07 »
Det är uppenbarligen inte lagligt att dränka råttor som man fångat i en vippfälla, som jag skrev i mitt andra inlägg ovan var jag inte uppdaterad på nya regler.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #18 skrivet: 27 dec-09 kl 17:13 »
Kaviar sa Anticimex och man ska aldrig röra betet med fingrarna.
Hedemorahöns

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #19 skrivet: 27 dec-09 kl 17:17 »
på wippomatics egen hemsida....

Var får jag veta att det är just i Sverige som det är olagligt?
Vissa länder står det bara...vad jag kan se iaf   ???

Dela detta:

* Inloggade just nu

667 gäster, 3 användare (1 dolda)
alternaiv, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser