Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Isolera betonggolv  (läst 4661 gånger)

FornLinus

Isolera betonggolv
« skrivet: 24 dec-09 kl 13:07 »
Hej!
Jag har köpt ett gammalt torp där ett av rummen är ett badrum med mulltoa. Det är tyvärr inte inrett på något sätt och jag vill isolera detta för att få mulltoan att fungera.

Golvet är endast en betongplatta med några avloppshål i. Hur isolerar jag detta golv? Ska man lägga någon slags plast underst?
Tacksam för svar!

/L

esten

• -
SV: Isolera betonggolv
« Svar #1 skrivet: 24 dec-09 kl 13:24 »
För att en betongplatta inte ska frysa sönder måste den isoleras underifrån .
Att försöka att isolera ovanifrån kommer bara att bli mer bekymmer .
Eftersom betong är ett "levande" material som drar åt sig markfukt och detta inte kan ventileras bort .
Antingen låter du det vara som det är , eller så får du värma upp utrymmmet .

Att isolera en betongplatta görs före gjutningen med ett lager 30-40 cm min av 0-32 singel/grus på det mark isolering den hålls fast med armeringen , sedan gjuter man över detta .
Använder man tvättad singel 32 an så går det att minska djupet något  .

fishfinder

• Please don´t feed your fears
    • Småland
    • www.sjoviksfriskvard.se
« Svar #2 skrivet: 25 dec-09 kl 19:07 »
Jag fixade till ett källargolv i vårt förra hus, vet ej om det är helt enligt regelboken, men det är helt ok nu efter 10 år...
Problemet är att det "bygger" litet på höjden.
Vi lade först den tunna dräneringsmattan typ "platon",finns också en tjockare variant, för att ventilera bort eventuell markfukt.
Sådan man brukar ha då man fuktskyddar källarväggar m.m.under jord.
Jag lät denna gå upp en liten bit på väggen för att skydda golvspån och golv från fukt.
Sedan lade vi en tunn eco-prim(?) isolering 20-25 mm eller ngt sådant. Sedan toppade jag med golvspån och i vårt fall
lump-papp och sist laminatgolv. Golvspånen limmade jag bara i varann sk. flytande golv.
Jag lämnade en springa på en knapp cm på kanterna och satte dit en ventilerad golvlist för att eventuell markfukt
skulle ha ngnstans att ta vägen.
Det blev en helt annan känsla att gå på detta mot att traja direkt på stenen.

Men denna konstruktion är nog INTE lämplig för våtrum...
Jag vet ju inte om ni har dusch/handfat och grejer där också??
Kanske om du lägger plastmatta och hittar på ngn vattentät variant med ventilation för ev.markfukt vid väggarna?
Sen är ju också frågan om rummet ligger vid yttervägg för ev frysrisk om det nu är fukt i stenen??

Annars är det nog bara att greppa huggmejseln eller en bilmaskin och låta hjärnan tänka på nåt fint medan kroppen jobbar...

Lycka till!
// Mange
Vad du gör, gör fullt och helt. Icke styckevis och delt!

FornLinus

« Svar #3 skrivet: 26 dec-09 kl 18:01 »
Tack för era svar.
Jag får lite att fundera på.
Känns inte som alternativ att knacka upp hela betonggolvet. Mest attraktivt låter ju att låta golvet vara, och värma upp utrymmet ändå. Ytterväggarna är ju isolerade.

/Linus

Dela detta:

* Inloggade just nu

899 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser