Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Liiten jordkällare?  (läst 3424 gånger)

Jopeidi

Liiten jordkällare?
« skrivet: 16 mar-06 kl 11:53 »
Någon som har tips och ideer på hur jag skulle kunna göra en jordkällare av mindre format för lagring av potatis, morötter?
Behöver inte vara så stor, så att behöva gräva och stapla mängder med sten/torv känns onödigt.  Går det att få en frostfri mörk plats av mindre format?
/Magnus

Vitis

• Skåne
Re:Liiten jordkällare?
« Svar #1 skrivet: 16 mar-06 kl 12:58 »
En f.d. granne till mig hade en enkel och väl fungerande lösning på sin kolonilott. En vanlig 250l blå plasttunna som var nergrävd så att bara lockat stack upp. Locket var isolerat med en tjock frigolitskiva och hade ett böjt rör (som en upp-o-ner snorkel) för ventilation. Det funkade bra och hölls sig frostfritt (Skåne/Zon1) hela vintern och behagligt svalt på sommaren.

Det är den enklaste lösningen jag kan komma på om man nu inte vill mura nåt mer permanent.

Lite jobbigt att hämta upp de sista potatisarna i botten men det kan man säkert komma på nån lösning på, ha korgar i rep som man kan hala upp eller nåt liknande.

Jopeidi

« Svar #2 skrivet: 16 mar-06 kl 14:57 »
Det låter som en rätt bra idé.
Men jag bor i zon 6 så jag är lite tveksam...
Frågan är väl snarare om det måste till en stor håla mot en kulle eller nåt för att det ska fungera här?
Det är den enda modellen jag har sett, men det kan ju snarare bero på behovet av utrymme som krävdes förr.
Mura kan jag göra om det behövs, men bara inte så stort.
/Magnus

Shimoda

« Svar #3 skrivet: 16 mar-06 kl 16:52 »
Kolla i Åter nr 4/99. Där står hur man gräver en stuka. Har inte gjort någon själv men mina morföräldrar lagrade rotfrukter i lite större sådana när jag var liten. Vad jag minns fungerade dom bra så länge man stängde ordentligt efter sig när man tagit något från dem. Stukan kan läggas i anslutning till huset för att dra nytta av spillvärmen. Tror inte tunnan är någon dålig idè i zon 6 heller, det beror nog mest på hur den isoleras runt om.

Filip Skräplund

« Svar #4 skrivet: 16 mar-06 kl 17:07 »
Vad jag inte fattar är hur man håller råttor borta från stukor o likn.
Har själv haft problem med råttor i jordkällare.
Dom grävde sig under stenvalvet och kom upp igenom golvet.
Knaprade på potatis, morötter osv.
En stuka vore ju som ett dukat bord för dom, och ganska varmt också.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

bladhis

• Västergötland
    • www.prastakvarna.se
« Svar #5 skrivet: 16 mar-06 kl 22:38 »
Lite får man ju bjuda på, se det som att du föder upp kattmat!

Vitis

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 17 mar-06 kl 00:23 »
Zeke ... skönt att du bytte bild ... till en som inte var så "jobbig" ...  :o
« Senast ändrad: 17 mar-06 kl 00:23 av Vitis »

solkatten

• Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
« Svar #7 skrivet: 19 mar-06 kl 07:54 »
I sista numret av Allt om Fritidshus finns en variant som åker upp ur golvet i köket.

ogräsodlaren

• Västerbotten
    • Torpängar'n
« Svar #8 skrivet: 19 mar-06 kl 21:47 »
Om man murar sin jordkällare så kan man mota råttorna med att blanda krossat glas i murbruket.....

Kanske inte så snällt, men garanterat giftfritt och fungerande....
Och när dom har ätit upp hela årets skörd av fina vitkålshuvuden lagom till jul, då tycker man inte så synd om dem.  :'( Faktum är att man låter tanken snudda vid inte fullt så miljövänliga alternativ  8)
"kyrkan är aldrig så full att inte prästen går in"

Dela detta:

* Inloggade just nu

1115 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser