Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  BäBisAr!!!!  (läst 5724 gånger)

chika

  • Inlägg: 232
  • Glad Mamma!!
    • Bohuslän
BäBisAr!!!!
« skrivet: 16 mar-06 kl 11:19 »

JAAAAAA idag har det kommit 3 små nya bäbisar!!!!!
 ååå va dom e söta!!!!
Ena tackan har fått smått.... ;D ;D ;D ;D
Här finns:får,hästar,kaniner,marsvin,hamstrar,råttor och
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:BäBisAr!!!!
« Svar #1 skrivet: 16 mar-06 kl 11:36 »
Va kul! Grattis! Jag har också fått. Vad som slår mig mest är att dom är så "färdiga" när dom kommer ut, om man jämför med andra djurungar. Små skuttande mirakel är vad det är  ;D

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:BäBisAr!!!!
« Svar #2 skrivet: 16 mar-06 kl 11:46 »
Grattis Chika & Gruff!

Jag har också fått årets första lamm  :)


Bizet tecknade tacklammen Fagra-Fina & Fiffiga-Fia
« Senast ändrad: 25 mar-06 kl 11:50 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:BäBisAr!!!!
« Svar #3 skrivet: 16 mar-06 kl 12:07 »
Det där är ju inte lamm, det är dalmatiner!  :)

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:BäBisAr!!!!
« Svar #4 skrivet: 16 mar-06 kl 12:21 »
 aha... det är därför dom skäller när jag kommer...  ;D ;D
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

chika

  • Inlägg: 232
  • Glad Mamma!!
    • Bohuslän
Re:BäBisAr!!!!
« Svar #5 skrivet: 16 mar-06 kl 18:03 »
 :-* ja alldeles fantastiskt e de ju!!! Finns 5 tackor till så vi får se hur många de blir!! Ska ta kort i morgon på dom så ni får se sötingarna!!! O dom små "dalmatinerbäbisarna var ju görsöta,mina e helvita.... :D :D :-*
Här finns:får,hästar,kaniner,marsvin,hamstrar,råttor och
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)

Lili

  • Inlägg: 152
    • Åsenfår och ullhantverk
Re:BäBisAr!!!!
« Svar #6 skrivet: 17 mar-06 kl 09:46 »
Rosa:
Jättesöta lamm - vad är det för sort?

Nu längtar jag efter mina men de kommer inte förrän i sommar.

/Lili

chika

  • Inlägg: 232
  • Glad Mamma!!
    • Bohuslän
Re:BäBisAr!!!!
« Svar #7 skrivet: 17 mar-06 kl 20:52 »
Så har det kommit ett till...den var ganska stor,svart med vitt på huvudet,:-*det var hennes första lamm,så vi fick hjälpa till lite för det var jobbigt för henne och tog lite väl lång tid,men sedan gick det bra,bebben kom ut och hon slickade och hälsade bebben välkommen med små brummande läten.....fast hon vill inte låta den lille dia riktigt...ser nästan ut som om hon var lite rädd?? för den,springer undan och stångar den lille faktiskt.... :o
Är det vanligt?? ska man göra någo tro???? ???
« Senast ändrad: 17 mar-06 kl 20:52 av chika »
Här finns:får,hästar,kaniner,marsvin,hamstrar,råttor och
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)

chika

  • Inlägg: 232
  • Glad Mamma!!
    • Bohuslän
Re:BäBisAr!!!!
« Svar #8 skrivet: 21 mar-06 kl 22:04 »
:-\Ingen som har råd o tips???
Nu får jag hålla tackan så att den lille får dia,tar ju lite tid o ont i hjärteroten gör det med när man ser att hon stångar efter honom när han vill dia,annars e hon snäll,men de e när han rör sej o grejar runt tuttarna som hon buffar bort honom,men än så länge så mår han ju bra,föddes i fredags vid lunch.... ??? :-\ ???
Här finns:får,hästar,kaniner,marsvin,hamstrar,råttor och
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:BäBisAr!!!!
« Svar #9 skrivet: 22 mar-06 kl 08:59 »
Det har gått 5 dygn nu alltså... du kan nog räkna med att hon inte kommer att mata lammet frivilligt framöver heller...

Du får binda henne så slipper du stå o hålla i henne varje gång MEN nu bör du nog börja lära lammet att dricka ur nappflaska för..

GRATTIS du har fått ett gulligt flasklamm  :-[

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:BäBisAr!!!!
« Svar #10 skrivet: 22 mar-06 kl 17:14 »
 Har ni kollat så det inte är något fel på juvret så att det gör ont när lammet ska dia?
                    Mvh
                  Charlotte
 
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

leifhh

  • Gäst
Re:BäBisAr!!!!
« Svar #11 skrivet: 25 mar-06 kl 11:18 »
Äntligen så kom då de första lammen. Två små bagglamm korsning mellan vit lantras (rya el finull) och gute. De låg så fint i hagen brevid foderhäcken när jag kom ut på morgonen. Den ena vit med brun fläck på ena skinkan, den andra "panda" tecknad. Precis som alla lamm, mycket söta.

Jag har gått och spanat i nästan en månad vid det här laget. I slutet av februari började ett par av tackorna få rejält stora juver så jag trodde att det började dra ihop sig, men det dröjde visst en månad till....

edit: 2 till lamm 27/3
« Senast ändrad: 27 mar-06 kl 10:10 av leifhh »

Beatrice Hallin

  • Inlägg: 4
Re:BäBisAr!!!!
« Svar #12 skrivet: 30 mar-06 kl 17:16 »
Vi har fått FYRLINGAR precis!  :o ;D

Hur stor chans är det att alla får tillräckligt med di???
De är pigga och alerta och hoppar runt allihopa...  ;D
Har ett litet men mysigt gäng med får av blandning, finull och kött... två rena finullsfår...

chika

  • Inlägg: 232
  • Glad Mamma!!
    • Bohuslän
Re:BäBisAr!!!!
« Svar #13 skrivet: 03 apr-06 kl 17:58 »
 :-*  Tillbaka igen!! Jodå här går de undan!!Först fick en 3 bäbisar,sedan fick en tacka en liten(fast ändå stor)bäbis som den va dum mot :'( men trägen vinner nu e den störst o hon har accepterat sin bäbis,sedan har det kommit 4 till!!!! Så nu springer det omkring 8 bäbisar,4 vita och 4 svarta varav den ena ser ut som en liten panda!!!! :-* Har nog nya på g i natt kan jag tänka mej..spännande spännande...ska se om jag kan lägga ut nån bild på dom små.....
Här finns:får,hästar,kaniner,marsvin,hamstrar,råttor och
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)

sidra

  • Inlägg: 70
Re:BäBisAr!!!!
« Svar #14 skrivet: 03 apr-06 kl 21:08 »
Ja, lägg gärna ut bilder på lammen så vi andra också får gotta oss lite och bli avundsjuka!

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:BäBisAr!!!!
« Svar #15 skrivet: 13 apr-06 kl 13:29 »
ja då blev det så att jag fick ett litet flasklamm :-*, Efter en vecka ville inte mamma får ha sin dotter längre, ett hade redan dött så jag  var tvungen att ta hem denna lilla varelse,som inte orkade att stå på sina ben..så nu bor hon i en kartong med halm o hö brevid min dotters säng.
Tog hem henne i söndags kväll,och hon får lammolact som det står på förpackningen,max 2,5 dl var 6:te timma,hon är nu pigg och glad så det var nog mat och värme hon behövde,springer o skuttar lite och har fått katten som kompis.


Sånt händer, hoppas nu inte lammet tror att hon är en katt   ;D


Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

chika

  • Inlägg: 232
  • Glad Mamma!!
    • Bohuslän
Re:BäBisAr!!!!
« Svar #16 skrivet: 14 apr-06 kl 10:51 »
 ;D ;D haha ja risken finns ju,men guud va söt hon är!!!!!
ska se om jag kan lägga in en bild... :-\
Här finns:får,hästar,kaniner,marsvin,hamstrar,råttor och
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)

chika

  • Inlägg: 232
  • Glad Mamma!!
    • Bohuslän
Re:BäBisAr!!!!
« Svar #17 skrivet: 14 apr-06 kl 11:14 »
 JAAAA!!!! Jag kan!!! ;D ;D Visst e hon söt!!! :-*
Här finns:får,hästar,kaniner,marsvin,hamstrar,råttor och
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:BäBisAr!!!!
« Svar #18 skrivet: 19 apr-06 kl 23:00 »
Söt bild på Alice  :)
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

leifhh

  • Gäst
Re:BäBisAr!!!!
« Svar #19 skrivet: 20 apr-06 kl 17:03 »
Då var det klart för i år då! Min sista tacka fick 2 lamm precis före lunch. Det lustiga var att det rör sig om pälsfår men lammen saknade fullständigt lock!

Det är en känsla av myller och förvirring som infunnit sig i hagen nu när tackorna skalll hålla reda på alla lamm.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 3 användare
Vanerpaddel, Be, Parakit

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser