Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nya regler för livsmedelslokaler..  (läst 1315 gånger)

Existens?

• Gäst
Nya regler för livsmedelslokaler..
« skrivet: 21 dec-09 kl 13:50 »
Sen den första december gäller nya regler när man vill starta upp en verksamhet inom livsmedelsområdet.
Den stora skillnaden är att man inte längre behöver få en lokal godkänd i förväg. Utan känner man för det så är det bara att bygga och registera lokalen hos kommunen. Bygglov och sånt får man ju förstås söka, om det behövs.
Man ansvarar själv för att lokalen uppfyller de krav som ställs, och när första kontrollen kommer så gås lokalerna och rutinerna igenom.
Det är ju alltså klokt att kolla vad för regler som gäller innan man gjuter.. Att hacka upp ett cementgolv med klinker och golvvärme, för att man glömt en golvbrunn kan ju vara onödigt.
I det stora hela känns det ändå som en väsentlig förbättring och förenkling, tycker jag.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: Nya regler för livsmedelslokaler..
« Svar #1 skrivet: 21 dec-09 kl 15:09 »
Sen den första december gäller nya regler när man vill starta upp en verksamhet inom livsmedelsområdet.
Den stora skillnaden är att man inte längre behöver få en lokal godkänd i förväg. Utan känner man för det så är det bara att bygga och registera lokalen hos kommunen. Bygglov och sånt får man ju förstås söka, om det behövs.
Man ansvarar själv för att lokalen uppfyller de krav som ställs, och när första kontrollen kommer så gås lokalerna och rutinerna igenom.
Det är ju alltså klokt att kolla vad för regler som gäller innan man gjuter.. Att hacka upp ett cementgolv med klinker och golvvärme, för att man glömt en golvbrunn kan ju vara onödigt.
I det stora hela känns det ändå som en väsentlig förbättring och förenkling, tycker jag.

Skönt att det går framåt då. :)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

esten

• -
« Svar #2 skrivet: 21 dec-09 kl 15:18 »
Det har väl också diskuterats endel på sidan om mejerier ? eller var det var .
Men det finns någonannanstans också .

Bo

« Svar #3 skrivet: 21 dec-09 kl 18:34 »
Tro inte på någon bättring.

http://www.slv.se/upload/dokument/livsmedelskontroll/broschyrer/Nya_regler_om_hygien_broschyr06.pdf

Kostnaderna för kontrollen kommer att lastas på den kontrollerade och det är lätt att tänka sig vad en kontrollör kan komma att ta betalt för resor och hotellrum när han besöker alla alternativare i glesbygden.

Hela den perversa snårskogen av regler för diverse verksamhet kunde ersättas med krav på försäkring för att täcka ersättningskrav från dem som drabbas av oriktigt bedriven verksamhet. Då fick försäkringsbolagen incitament för ställa rimliga krav och utforma enkla regler.

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 21 dec-09 kl 21:25 »
jag kände också spontant att det var en förbättring men direkt efter en försämring. Godkännandet är ju ett kvitto på att de inte jävlas senare. Helst hade jag velat att de skrev in rätten till förprövning, jag vill ha godkännandet redan på ritningsstadiet.

Bo

« Svar #5 skrivet: 22 dec-09 kl 06:58 »
I femtontusen år hade man stått ute och rensat fisk i skärgården och matat måsarna med renset. Som underlag hade man en planka. - Tror inte någon mått illa av detta någonsin.

De regler man nu tramsat ihop för bedrivande av fiskrensning har säkert redan orsakat mer bedrövelse. Ilska och vanmakt kan också döda.

Dela detta:

* Inloggade just nu

625 gäster, 2 användare
eka, Francisbah

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser