Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill du ha en gratis gris!?  (läst 8125 gånger)

TurbogrisarnaVG

• Västergötland
Vill du ha en gratis gris!?
« skrivet: 20 dec-09 kl 10:53 »
Då tipsar jag alla om att så snart temperaturen kryper över 10 grader gå till det lokala säteriet.
Där talar man med förman om vad de gör med Pellegrisarna.
Svaret brukar bli: "Vi slår ihjäl de förståss".
Vilket leder en till att säga:"Men då kan jag ju ta den (levande)".
Då brukar förmannen rycka på axlarna och om det är ett någorlunda stort säteri säga:"Följ med mig". Du får då se ett större antal pellar och erbjuds ta med allihopa!
Ofta behöver pellegrisarna stor mängd omvårdnad och kärlek till en början men återbetalar detta med en stor tillväxt och enormt tillit.
De pellar jag själv har tagit hand om har växt från 5 undernärda kg till 90 kg vid slakt på bara ett tre kvarts år.
Så mitt Tips till alla är - Gå och hämtar alla glömda pellar!!
Storbönderna Skjuter och slänger de!
Hej alla Alternativa!!
Vi är ett ungt par på 35 o 30 som bor  på gård i VG.
På väg mot äventyret och självförsörjandet!!

Eva-Lisa

• Älskar att drömma
    • Småland
SV: Vill du ha en gratis gris!?
« Svar #1 skrivet: 20 dec-09 kl 11:07 »
Men om man som jag aldrig haft gris men funderar på att skaffa, hur tar man bäst hand om en pellegris?  :-[
vad behöver de för foder? bostad? och annan skötsel?

pålle

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 dec-09 kl 11:36 »
det finns ett annat od för pellegris och det är miss märling mvhl

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 20 dec-09 kl 11:52 »
Kan nån tala om på svenska vad en pellegris är? Jag fixar inte riktigt alla sydröna dialektala utttryck.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

pålle

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 20 dec-09 kl 12:06 »
en gris som har komme  äffter i växten mvh

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 20 dec-09 kl 12:27 »
Det där med att pellarna skulle bli normalstora, om de bara fick lite mer tid på sig, hävdade morfar var en sanning med modifikation. Han hade en mindre slaktgrisuppfödning, och brukade inte ha hjärta att så ihjäl pellarna (vilket de flesta gör precis som trådstartaren hävdar), och några blev normalstora efter några extra veckor, några blev aldrig stora nog att skickas, och fick antingen hemslaktas eller så fick man betala för att slakteriet skulle göra det. Det beror på varför pellen är liten. Är det så att den är minst i en stor kull, och därför inte får en egen spene, så växer den ofta normalt när den inte behöver konkurrera om maten, men ganska ofta finns det genetiska fel eller sjukdom som en del av orsaken, och då blir kultingen sällan helt normal.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

TurbogrisarnaVG

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 20 dec-09 kl 16:33 »
Orsakerna till att pellegrisen är efter kullkamraterna kan vara många och hur de borde skötas varierar förstås.
Vanligtvis går pellarna på tunga antiobiotika kurer som man dock kan avbruta om man tar grisen ur den onaturliga miljön dem lever i.
Man kan sammanfatta mina egna erfarenheter så här:
1.Även en klen gris som har gått inomhus kan flyttas utomhus och medicineringen avbrytas om den har ett varmt ställe att lägga sig på.
2.Det räcker med en liten hydda med halm som grisen kan lägga sig i när som helst.
3.Foder på säterierna är oftast mjöl blandat med vassle så ett tillskott av t.ex. getfil kan göra under.
4.Pellen kan plötsligt dö!- detta måste man acceptera och tänka på att man i alla fall gav den en chans på livet.
Detta är en bild på min fd. pelle Nufsan som vägde ca.  5kg medans hans kullkamrater vägde 25kg och dessutom fick två sprutor dagligen.
Hemma återhämtade han sig snabbt och fodrades bara näslor, matrester och det han själv kunde böka fram och gick upp till 90kg på hösten vid slakt.
Hej alla Alternativa!!

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 20 dec-09 kl 17:00 »
Tanken är fin :)

Men personligen skulle jag inte ta mig en gris till egen mat som blivit medicinerad..att föda upp dom själv är för mig att föda upp dom utan mediciner.....
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 20 dec-09 kl 17:06 »
Men de flesta har aldrig fått några mediciner, utom extra järn, men det kan du väl inte ha något emot. Veterinärer och medicin är dyrt och det kostar man inte på smågrisarna om det inte är något smittsamt som drabbat många i besättningen. I annat fall har man bara ihjäl kultingen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Frances

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 20 dec-09 kl 17:09 »
Järn räknas väl inte som medicin, men det här däremot vill jag helst inte äta:
Citera
Vanligtvis går pellarna på tunga antiobiotika kure
r
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 20 dec-09 kl 17:16 »
Morfars smågrisar gick aldrig på antibiotika i alla fall. Och det var inte SÅ länge sedan. Och jag har bestämt för mig att möjligheterna för bönderna att få ut antibiotika utan veterinärbesök har begränsats. Annars finns alltid de ekologiska gårdarna, där får de inte ge antibiotika utan konstaterad sjukdom.

TurbogrisarnaVG

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 20 dec-09 kl 17:23 »
Jag har själv jobbat på en av Sveriges största gårdar och är dessutom utbildad i deligerad behandling för gris.
Summa sumarum: Hur lätt som helst för grisproducenter att få antibiotika litervis.
Det  som avgör är inte hur lätt det är att få tag på utan hur restriktiv den som behandlar känner sig.
Nästan alla grisar som föds upp i Sverige oekologiska  har kommit i kontakt med läkemedel.
Som jag ser det blir det inget problem med pellarna eftersom de går långa tider obehandlade hemma innan slakt men det är en smaksak.

Nu har ämnet mest snurrat in på Läkemedel så för att återgå till pellarna och hur mkt glädje man kan ha av dessa gratis grisar:

Nufsan fick en dag upp ögonen på hundmaten som våra hundar fick och la sig efter detta till en märklig vana.
Han brukade smyga sig på hundarna (så tyst en gris nu kan smyga) och tog därefter deras svans i munnen och drog i den tills hunden sprang iväg vilket öppnade för honom att ta deras foder.
« Senast ändrad: 20 dec-09 kl 17:34 av TurbogrisarnaVG »
Hej alla Alternativa!!

bjork

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 20 dec-09 kl 18:09 »
Hmmm,jag bare undrar,hva betyder "det lokala säteriet" ?   :-[
There is no way to happiness,
happiness is the way !

TurbogrisarnaVG

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 20 dec-09 kl 18:13 »
 Lokala Säteriet: Grisgård med smågrisuppfödning inom rimlig radie från egen hemvist.
Förväxla inte med slaktsvinsgårdar som föder upp äldre grisar till slakt.
Visserligen kanske man kan få enstaka grisar därifrån om man har tur men då är de nog hjärndöda.
Hej alla Alternativa!!

bjork

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 20 dec-09 kl 18:29 »
Thank you  ;D
There is no way to happiness,
happiness is the way !

Eva-Lisa

• Älskar att drömma
    • Småland
« Svar #15 skrivet: 20 dec-09 kl 20:12 »
Tack  :)

Maddie

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 20 dec-09 kl 20:29 »
 Ööhh  .... jag bor vid ett säteri.... där finns inga grisar så långt ögat kan se...   :o   

Skytten

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 20 dec-09 kl 20:52 »
När det saknas en spene, får ju någon gris problem att överleva. Jag fick som barn en sådan gris, den bodde första tiden i en Milda margarinlåda vid kökspisen, och föddes upp med nappflaska.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Frances

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 20 dec-09 kl 21:02 »
jag har bott på ett säteri, det fanns inte en minsta gris där heller  ;D

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #19 skrivet: 20 dec-09 kl 21:38 »
Denna tråd ska jag följa , jag som ändå börjat tänka på grisar . ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

629 gäster, 1 användare
Carolina

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser