Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninslakten i Robinson  (läst 8494 gånger)

Charlotte

• -
SV: Kaninslakten i Robinson
« Svar #60 skrivet: 15 jan-10 kl 13:44 »
Är lite förvånad av att ingen gick till motattack mot mitt inlägg :o De flesta inläggen i tråden förfasade sig ju om den barbariska slakten och framhöll sin egen förträfflighet. vart tog ni vägen?  >:DNästan så jag saknar Stabon  8)
Gösta
Vad är det du tycker/tror att någon ska gå till motattack mot i dina inlägg?
Jag och andra i tråden tycker precis som du att slakt ska utföras av folk som vet vad dom gör.
 Det var också vad tidningsartiklarna angående Robinson handlade om.
Och Nej, jag har Hittills inte misslyckats med någon bedövning när jag slaktat (vare sig med slag eller senare slaktpistol) men jag förstår att det är omöjligt att lyckas varje gång om man slaktar en massa kaniner. Slaktar man en eller två kaniner har man inte samma tidspress antar jag.
 Du skriver om ett glapp mellan de som har två-tre kaniner med namn och de som föder upp mer i företagaranda, jag skulle tro att ganska många medlemmar på Alternativ befinner sig i det glappet, dvs man föder upp kaniner för husbehov...
 Mina andra djurslag (nöt och får) föder jag upp mer "yrkesmässigt" men det innebär inte att jag skulle tycka att det var okej att nån som inte har kunskaper skulle stå i TV (eller någon annanstans för den delen) och "försöka" avliva tills det lyckades...
 För mig är det obegripligt hur man kan vilja försvara att sånt förekommer och som argument använda vad som händer i våra slakterier... men vi är ju alla olika...
                                 Mvh
                              Charlotte

« Senast ändrad: 15 jan-10 kl 13:48 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 15 jan-10 kl 14:34 »
Nu när tråden ändå är uppväckt från de döda måste jag fråga om det är någon som kan bekräfta att det verkligen gått till som Aftonbladet beskriver? Dvs att någon okunnig person stått och bankat om och om igen på en kanin tills den tuppade av? Det finns inget klipp på TV4:s hemsida, jag har letat, och vi vet från andra trådar att det kan vara svårt för den som är oinsatt att avgöra om kaniner är vid medvetande eller inte.

I annat fall skulle det ju kunna vara så att deltagarna fått korrekta instruktioner, avlivat kaninen enligt alla konstens regler och sedan har Aftonbladet skrivit en indignationsartikel om något som aldrig hänt. Jag säger inte att det är så, för jag vet inte. Men det skulle inte vara första gången.

Weasel

• Skåne
« Svar #62 skrivet: 15 jan-10 kl 15:04 »
och vi vet från andra trådar att det kan vara svårt för den som är oinsatt att avgöra om kaniner är vid medvetande eller inte.

Exakt. Bara för att en tupp utan huvud springer iväg betyder det ju inte att den är rädd och försöker fly...
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Charlotte

• -
« Svar #63 skrivet: 15 jan-10 kl 15:41 »
Det är väl förmodligen ingen utom de som var med som vet hur det gick till...
 Därför kan i alla fall jag bara kommentera vad som skrevs i Aftonbladet.
 Gick det till som Ulric skrev, då är det väl helt okej. Gick det till som några av deltagarna beskrev i Aftonbladet så är det inte okej. Kaninerna skrek och dom fick slå flera gånger. Programansvarig kommenterade: Det var ju bara två kaniner.
Djur som man bedövar ordentligt sjunker ihop på stört, ryckningarna kommer sedan (i alla fall mina erfarenheter av slakt och bedövning) en bedövad kanin har hittills aldrig skrikit här i alla fall. Skriker gör kaniner i "dödsångest" och en medvetslös kanin har antagligen inte dödsångest.
                      Mvh
                    Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #64 skrivet: 16 jan-10 kl 14:07 »
Det finns kaniner som skriker bara man tar i dem.

Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 2 användare
karsan, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser